Laban skrev:
göinge skrev:
Det är bara i bilmedia man hyllar småbilar.
Jag vill nog påstå att du har fel:
http://www.automotorsport.se/news/16674 ... kade-mest/Citat:
Under 2008 registrerades 3,09 miljoner nya personbilar i Tyskland, en minskning med måttliga 1,8 procent mot föregående år. Tillbakagången för större bilar, sportbilar och familjebussar var markant, medan de minsta, typ Fiat 500, stod för största ökningen.
Biltypen som ökar mest:
Det är då vad jag kallar en liten bil.
Att vissa modeller ändå blir större tolkar jag på lite andra sätt än dig. Med Insignian vill man ex konkurrera med VW Passat. Och antagligen nå en betydligt större marknad i.o.m detta. Rätt sorts bil i rätt klass helt enkelt.
Och det är inget fel med stora bilar så länge vitsen med dom är att man oftast fyller bilen med folk. Är man 7 personer i familjen kan man t.o.m köra XC90 utan att känna sig som en miljöbov. Åtminstone inte jämfört med de som pendlar ensamma i en Volvo V70.
Jag är den förste att propagera att folk borde skaffa sig mindre bränslesnålare bilar, men när jag tittar mig omkring vad folk har för bilar sker inte så. Man vill ha en stor bil - för lastmöjligheterna på semestern, men minst lika mycket för säkerhetens skull. Och jag känner till fler pensionärer med stora bilar än jag känner till barnfamiljer. Och hos en del barnfamiljer har man en stor bil (typ Volvo V70) att ha hela familjen med sig i på semestern och en andrabil av mellanklass (typ V50/Corolla/Golf osv kombi) att pendla till jobbet med. Helgalet? Ja, men dessa tycks resonera som så att man inte vill ha för liten bil dels av säkerhetsskäl och dels ifall den stora bilen är upptagen vill man kunna få med sig mycket även i den "lilla" andrabilen. Därför har jag gett upp hoppet om att folk ska skaffa sig mindre bränslesnålare bilar och stället hoppas på att de ska skaffa bilar som drivs av annat än bensin och diesel. Och så sker också, då fler miljöbilar är etanol- och gasbilar än vad de är hybrid eller snålbensinare/snåldieslar.
När man pratar folks val av bilstorlek ska man inte titta på andra länder eftersom vi i Sverige alltid haft större bilar än resten av Europa. Återigen kan jag bara konstatera faktum från verkligheten. När jag och min fru skaffade vår femdörrars Ford Focus blev
alla förvånade att vi inte valde en kombi eftersom planer på barn = kombi.