De pratade om rekonstruktion på Aktuellt igår kväll och tydligen kan det visa sig att SAAB inte äger någonting själva, mer än varumärket och fabriken i Trollhättan. GM:s metod att göra SAAB lönsamt har ju varit att så långt som möjligt låta komponenterna i bland annat Opel och SAAB vara gemensamma. När de nu ger upp kan det visa sig att inte en pryl i dagens SAAB:ar äga av SAAB.
Jag läste i Teknikens Värld att en möjlig lösning var att låta sig ingå i ett gemensamt bolag med just Opel och Vauxhall om tyska regeringen köper loss Opel från GM.
Citat:
Saab kan bilda nytt bolag med Opel
I Tyskland pågår nu diskussioner om hur man kan rädda Opel från GM som mer eller mindre ska panikrensa bland sina bilmärken. Ett nytt europeiskt bilföretag skulle kunna bildas där Saab ses som en möjlig del.
Att bilda ett nytt stort bilföretag i Europa där Opel är det tunga namnet diskuteras just nu i Tyskland. Vauxhall skulle i så fall bli en mindre part av bolaget, men även Saab nämns som en tänkbar del. Den svåra nöten att knäcka är att hitta nya ägare till ett sådant bolag. Några europeiska ägare känns som en utopi, däremot kan det finnas intressenter i Kina eller Indien.
Lösningen med Opel, Saab och Vauxhall under gemensamt tak kan vara trolig enligt F erdinand Dudenhöffer, professor i bilindustri vid universitetet i Duisburg-Essen och tidigare analytiker och direktör hos Opel, Peugeot och Porsche. Möjligheterna är många där man kan se Saab i samma bolag eller som ett eget bolag, eller helt utan Saab, menar han samtidigt som han anser ägarfrågan vara den tuffa biten. För tuff till och med.
De tyska diskussionerna innebär alltså att först och främst köpa loss Opel från GM då sistnämnda proklamerat att de är beredda att sälja sina europeiska delar.
– Det viktigaste i detta är att det som måste göras kan göras i Europa av företagsledningarna där i samarbete med fackföreningarna, sa Jürgen Rüttgers, delstaten Nordrhein-Westfalens regeringschef och aktad politiker i Tyskland, till tv i morse enligt TT.
Han ser ett bolag med Opel, Vauxhall och Saab som en möjlig lösning men då måste man hitta nya ägare, vilket enligt honom blir väldigt svårt, troligtvis omöjligt.
– Jag tror att det i slutändan stupar på att politikerna inte har mod att med eget kapital gå in direkt i Opel som aktieägare, säger professor Ferdinand Dudenhöffer.
En annan lösning än att stater går in som temporära ägare och senare säljer det sanerade europeiska bolaget kan han inte se.
– Titta på börserna. Och ett sådant här nytt bolag skulle gå med förlust från början, där 2009 och 2010 skulle bli mycket svåra år. Kanske skulle några anställda och några återförsäljare vara intresserade, men det skulle inte räcka. Så i nuvarande läge tror jag man måste förlita sig på olika länder, enligt min mening, Sverige och Tyskland och delstaten Hessen.
Så som det ser ut i dag tror han dock inte på några kinesiska eller indiska köpare. De tror han i stället väntar ut tills den dagen bolagen har bättre positioner.
– I dag skulle ingen ge sig in på äventyret att köpa Opel eller Saab.
Det känns som att diskussionerna hos professorer och regeringschefer är mest drömmar med tanke på att den knivigaste biten är att hitta någon som vill äga ett eventuellt nytt bolag. Men förhoppningsvis kan diskussionerna leda till att någon med möjligheter öppnar upp ögonen. Så kanske Saab kommer undan en konkurs, som ser ut att vara oundviklig i nuläget.
Datum: 2009-02-19
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09 ... /index.xml
_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger:
https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c