Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 01:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Saab begär rekonstruktion
InläggPostat: fre 09-02-20 10:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.dn.se/ekonomi/saab-begar-rek ... n-1.803373

http://www.dn.se/ekonomi/rekonstruktion ... p-1.802235

Jag tror att det vore ganska illa för spridning av etanol i Europa om Saab skulle försvinna helt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan fre 09-02-20 11:00, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-20 10:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
De pratade om rekonstruktion på Aktuellt igår kväll och tydligen kan det visa sig att SAAB inte äger någonting själva, mer än varumärket och fabriken i Trollhättan. GM:s metod att göra SAAB lönsamt har ju varit att så långt som möjligt låta komponenterna i bland annat Opel och SAAB vara gemensamma. När de nu ger upp kan det visa sig att inte en pryl i dagens SAAB:ar äga av SAAB.

Jag läste i Teknikens Värld att en möjlig lösning var att låta sig ingå i ett gemensamt bolag med just Opel och Vauxhall om tyska regeringen köper loss Opel från GM.

Citat:
Saab kan bilda nytt bolag med Opel

I Tyskland pågår nu diskussioner om hur man kan rädda Opel från GM som mer eller mindre ska panikrensa bland sina bilmärken. Ett nytt europeiskt bilföretag skulle kunna bildas där Saab ses som en möjlig del.

Att bilda ett nytt stort bilföretag i Europa där Opel är det tunga namnet diskuteras just nu i Tyskland. Vauxhall skulle i så fall bli en mindre part av bolaget, men även Saab nämns som en tänkbar del. Den svåra nöten att knäcka är att hitta nya ägare till ett sådant bolag. Några europeiska ägare känns som en utopi, däremot kan det finnas intressenter i Kina eller Indien.
Lösningen med Opel, Saab och Vauxhall under gemensamt tak kan vara trolig enligt F erdinand Dudenhöffer, professor i bilindustri vid universitetet i Duisburg-Essen och tidigare analytiker och direktör hos Opel, Peugeot och Porsche. Möjligheterna är många där man kan se Saab i samma bolag eller som ett eget bolag, eller helt utan Saab, menar han samtidigt som han anser ägarfrågan vara den tuffa biten. För tuff till och med.

De tyska diskussionerna innebär alltså att först och främst köpa loss Opel från GM då sistnämnda proklamerat att de är beredda att sälja sina europeiska delar.
– Det viktigaste i detta är att det som måste göras kan göras i Europa av företagsledningarna där i samarbete med fackföreningarna, sa Jürgen Rüttgers, delstaten Nordrhein-Westfalens regeringschef och aktad politiker i Tyskland, till tv i morse enligt TT.
Han ser ett bolag med Opel, Vauxhall och Saab som en möjlig lösning men då måste man hitta nya ägare, vilket enligt honom blir väldigt svårt, troligtvis omöjligt.

– Jag tror att det i slutändan stupar på att politikerna inte har mod att med eget kapital gå in direkt i Opel som aktieägare, säger professor Ferdinand Dudenhöffer.
En annan lösning än att stater går in som temporära ägare och senare säljer det sanerade europeiska bolaget kan han inte se.
– Titta på börserna. Och ett sådant här nytt bolag skulle gå med förlust från början, där 2009 och 2010 skulle bli mycket svåra år. Kanske skulle några anställda och några återförsäljare vara intresserade, men det skulle inte räcka. Så i nuvarande läge tror jag man måste förlita sig på olika länder, enligt min mening, Sverige och Tyskland och delstaten Hessen.

Så som det ser ut i dag tror han dock inte på några kinesiska eller indiska köpare. De tror han i stället väntar ut tills den dagen bolagen har bättre positioner.
– I dag skulle ingen ge sig in på äventyret att köpa Opel eller Saab.

Det känns som att diskussionerna hos professorer och regeringschefer är mest drömmar med tanke på att den knivigaste biten är att hitta någon som vill äga ett eventuellt nytt bolag. Men förhoppningsvis kan diskussionerna leda till att någon med möjligheter öppnar upp ögonen. Så kanske Saab kommer undan en konkurs, som ser ut att vara oundviklig i nuläget.

Datum: 2009-02-19


http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09 ... /index.xml

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Enda hoppet
InläggPostat: fre 09-02-20 13:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
..nu är att ngn med lite sisu, typ några ingenjörer från Nokia eller Scania går in med sin industrierfarenhet.
Kanske kan en hungrig ryss också lyckas, men de har troligen för mkt problem på hemmaplan för att våga sig in i SAAB.
Det gäller nu att renodla verksamheten och satsa stenhårt på SAAB:s nya nish, miljöbilar med körglädje.
Man har massor oav ideer för effektiva etanolmotorer, och till det en helt ny 4-hjulsdrift, en duktig designer från Mercedes + ett par hyffsat nya karosser.
Till detta Areo-X som borde snabbutvecklas till en Tesladödare med vettig, effektiv etanoldrivillina som folk verkligen vill ha.
Så gör man sig offensivt redo för högkonkunkturen!
Inte genom några defensiva sparprogram med befintlig teknik så länge det går.

Den där Guy är tydligen "omstridd"..:
http://www.dn.se/ekonomi/brak-om-vem-so ... n-1.803695

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 09-02-21 09:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jag tror att det vore ganska illa för spridning av etanol i Europa om Saab skulle försvinna helt.

/Aryan


Citat:
Senaste statistiken över nybilsförsäljningen i Europa: Under januari sålde Saab 2583 bilar, hela 55 procent nedåt jämfört med samma månad i fjol.


Visserligen lär detta ha påverkats av de senaste av det som kommit fram på sista tiden men med den här försäljningsstatistiken lär det knappast ändå göra några underverk för spridningen av etanol i Europa.

Ska etanolen göra framsteg i Europa måste nog de stora tillverkarna satsa på tekniken, och det gör dom inte ännu. Tänker då främst på VAG och Toyota som i princip bara säljer etanolbilar i de länder som producerar stora mängder etanol, som ex Brasilien.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enda hoppet
InläggPostat: lör 09-02-21 10:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Till detta Areo-X som borde snabbutvecklas till en Tesladödare med vettig, effektiv etanoldrivillina som folk verkligen vill ha.
Så gör man sig offensivt redo för högkonkunkturen!


Ska man göra en Tesladödare så måste det nog till en ren bilbil eller pluginhybrid som ex Fisker Karma. Jag tror knappast den typen som köper en Tesla skulle fundera på en etanoldriven bil. Känns inte som om det är samma marknad.

Däremot skulle nog deras biohybridkoncept sälja bra om den fanns på marknaden till ett vettigt pris. Sen skulle folk sannolikt inte tanka etanol i den i dagens läge men det handlar inte alltid om det utan att man stöder "framtiden".

Citat:
Inte genom några defensiva sparprogram med befintlig teknik så länge det går.


Bevisligen så har dom inte några pengar att satsa. Ska det här fungera så måste någon med pengar komma in o ta över. Och det kanske inte blir helt lätta att hitta..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-23 18:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Suck...
De flesta i Rosenbad begriper inte något alls om bilbranschens villkor!
Man kan aldrig nöja sig med att titta i backspegeln och interpolera en rät linje för kostnader och intäkter på det sätt som korkade ekonomer fått lära sig i skolan.
Man måste också ha kännedom om produkterna och hur marknaden kan förväntas utveckla sig framöver.
Men regeringen klarar bara att göra det förstnämnda. Maud kunde inte begripa i går i Agenda hur SAAB kunde räkna med en uppgång i försäljningen när "alla andra" (jaha, vilka bolagsstyrelser har hon suttit med hos och vet vad de "räknar med" i själva verket...?) räknar med fortsatta nedgångar.
Skrämmande att en regering på det sättet vågar blotta sin okunskap om bilindustrin i synnerhet och industrin i allmänhet!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enda hoppet
InläggPostat: mån 09-02-23 18:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Till detta Areo-X som borde snabbutvecklas till en Tesladödare med vettig, effektiv etanoldrivillina som folk verkligen vill ha.
Så gör man sig offensivt redo för högkonkunkturen!


Ska man göra en Tesladödare så måste det nog till en ren bilbil eller pluginhybrid som ex Fisker Karma. Jag tror knappast den typen som köper en Tesla skulle fundera på en etanoldriven bil. Känns inte som om det är samma marknad.

Däremot skulle nog deras biohybridkoncept sälja bra om den fanns på marknaden till ett vettigt pris. Sen skulle folk sannolikt inte tanka etanol i den i dagens läge men det handlar inte alltid om det utan att man stöder "framtiden".

Citat:
Inte genom några defensiva sparprogram med befintlig teknik så länge det går.


Bevisligen så har dom inte några pengar att satsa. Ska det här fungera så måste någon med pengar komma in o ta över. Och det kanske inte blir helt lätta att hitta..


De har en del ändå, Opel kommer att betala verktygen till den nya modellen som är nästan klar.
Det är många miljoner bara det.
Under rekonstruktionen betalar staten alla löner.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-23 19:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.dn.se/ekonomi/ohly-pa-saab-1.805439

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-23 20:09 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
karlmb skrev:
Skrämmande att en regering på det sättet vågar blotta sin okunskap om bilindustrin i synnerhet och industrin i allmänhet!


Med tanke på hur bilindustrin vekrar köra sig själva i botten, så undrar man var kunskapen i så fall finns?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 09:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MagnusH skrev:
karlmb skrev:
Skrämmande att en regering på det sättet vågar blotta sin okunskap om bilindustrin i synnerhet och industrin i allmänhet!


Med tanke på hur bilindustrin vekrar köra sig själva i botten, så undrar man var kunskapen i så fall finns?


Visst finns det loosers i många styrelserum, bilindustrin är inte som t.ex. livsmedel eller kläder där det är enkelt att snabbt tjäna grova pengar på arbitrage och miljösvineri.
Det krävs mer, och duktigare folk, också på ledningsnivå.
Det är därför vi bör vara rädda om den bilindustri vi faktiskt har i lilla Sverige, och inte sälja ut den som skett med politkernas goda minne,
(Ett ytterligare bevis för att man fattar nada i Rosenbad om branschens villkor.)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 13:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är just SAAB's tidiga miljöarbete att introducera E85 i andra länder som gör att jag tycker de borde få stöd före Volvo.

Se t ex anti etanol landet Australien nu

http://www.saab.com.au/main/AU/en/press ... ndex.shtml

December 19, 2008


Citat:
E85 available now.

Saab introduced BioPower cars to Australia in 2006. There are limited number of distributors currently in Australia. Uptake of E85 ethanol requires substantial public support to thrive - from the government, from industry and, of course, from you.

You can currently buy E85 ethanol in Australia from the following distributors:

VICTORIA
- 160 Old Geelong Rd, HOPPERS CROSSING

NSW
- 127 Victoria Rd, ROZELLE
- 215 Kinghorne St, NOWRA
- 251 Princes Hwy, ALBION PARK
- 2 Rawson Rd, SOUTH GRANVILLE
- 663 Warringah Rd, FORESTVILLE

We will endeavour to populate this with current information on a regular basis as we recieve them, please look out for the new BioPower microsite in the 2009.


På samma sätt har de hjälpt till och löst hönan och ägget problemet med ett nytt bränsle som E85 i många länder. Ford var först med flexifuel i Sverige (tack vara Carstedt) men i de flesta andra länder var de Saab som introduerade biopowermodellerna innan det fans pumpar och fick då ett underlag för etanolpumpar.

Mer om SAAB i Australien:

http://www.themotorreport.com.au/20970/ ... s-tweaked/

Citat:
From mid this year Saab’s entire Australian lineup will be compatible with the ethanol-heavy E85 fuel, making Saab the first automaker in this country to fully embrace the largely plant-derived power source.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-24 14:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Precis.
Men Maud är ju rädd att få mer kritik nu för etanolen...
Nu ska vi ha elbilar!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 09:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Professor: Realistiskt och angeläget att Saab blir vindkraftstillverkare
Av Jon Röhne

Industriexperter och vindkraftsbranschen menar att Maud Olofssons vision att Saab blir en vindkraftstillverkare är realistisk.

Förra veckan gick näringsminister Maud Olofsson ut i Aktuellt och pratade om framtiden för konkurshotade biltillverkaren Saab. En vision hon presenterade var en omställd produktion med mer miljöprofil. Hon pratade dels om el- och hybridbilar, men också om vindkraft.

Frågan många ställde sig var hur rimligt det är att Saab, eller någon annan aktör i Saabs fabriker, ska kunna ställa om från bil- till vindkraftstillverkning. Staffan Laestadius är professor i industriell ekonomi vid KTH. Enligt honom är Maud Olofssons uttalande fullt rimligt.

- Att Saab börjar tillverka vindkraft är i varje fall mer realistiskt än att Saab någonsin blir en lönsam bilfabrik. Dessutom är det betydligt mer angeläget för Sverige, säger han.

Självklart är det en lång resa med många turer innan man kan säga något specifikt om Saabs framtid. Men om Saab skulle behöva lägga ner biltillverkningen så finns i varje fall en ledig industripark och tusentals människor med kompetens inom industriell tillverkning.

- Detta skulle vara en mycket sällsynt möjlighet för den växande vindkraftsindustrin, tycker Staffan Laestadius.

I Saab finns idag ett stort antal ingenjörer och kunskap om industriell serietillverkning. Staffan Laestadius konstaterar att Saab aldrig legat i framkanten inom ny miljöteknik. Men samtidigt menar han att Saabs ingenjörer haft tillgång till GM:s miljöteknik, bland annat genom elbilssatsningen Volt.

Det som behövs för att Saabs lokaler och kompetens ska kunna användas i den växande vindkraftsindustrin är enligt Staffan Laestadius att en eller flera vindkraftsaktörer går in och satsar. Dessutom måste staten in och hjälpa till att täcka utvecklingskostnader.

- Men det borde inte vara något problem. Vindkraften är idag en mogen industri, som dessutom inte påverkas nämnvärt av den lågkonjunktur som drabbat många andra industrier. Orderstockarna hos de stora vindkraftsbolagen har aldrig varit större än nu, säger han.

I vindkraftsbranschen ser man än så länge med nyfiken skepsis på Maud Olofssons uttalande.
- Visst, det låter spännande. Men det är ju förstås väldigt tidigt att säga om det här är realistiskt, säger Gunnar Fredriksson som är vice vd på branschorganisationen Svensk Vindkraft.

Det finns enligt Gunnar Fredriksson visserligen flera saker som gör Saab intressant för vindkraftsindustrin. Inte minst det faktum att det enligt Svensk Vindkraft kommer att skapas 12 000 arbetstillfällen i branschen de kommande tio åren.

- Det som är intressant med Saab och Trollhättan är att det finns stora lokaler, det finns ett industrikunnande och det finns en fungerande hamn. Dessutom gör förhållandet mellan kronan och euron att det idag är fördelaktigt att producera vindkraftstorn här i Sverige, säger han.

Däremot är det enligt Gunnar Fredriksson inget litet steg att ställa om produktionen från bilar till vindkraftverk. Det handlar framför allt om vitt skild utrustning.
- Vindkraftsproduktion handlar om långa traverser och väldigt tunga lyft. Jag vet inte så mycket om biltillverkning men jag tror att det är ganska stora skillnader, säger han.

Gunnar Fredriksson vill inte spekulera i vilka vindkraftsaktörer som skulle kunna vara intresserade av Saab.
- Men det handlar förstås om de stora aktörerna. Idag ser vi hur flera tillverkare av vindkraft är på väg in med produktion i Sverige. Idag är det inte lönsamt att transportera tunga delar från andra länder som Tyskland och Danmark. För den aktör som vill skaffa sig snabba marknadsandelar skulle förstås Saab kunna vara intressant.

Johannes Falk är informationsansvarig på Morphic Technologies som tillverkar vindkraftverk genom dotterbolaget DynaWind. Han säger att Saab självklart skulle kunna vara intressant som aktör i vindkraftsbranschen. Samtidigt tycker han att det låter lite väl enkelt att bara ställa om från bilar till vindkraft.

- Ibland tycks folk tro att vindkraft bara handlar om att sätta upp en propeller i luften. Men vindkraft är ganska avancerat teknik, det måste till certifieringar och så vidare. Det är enorma krafter däruppe. Men visst finns låter det intressant med Saab, säger han.

Samtidigt menar han att det idag finns ett antal, mer jordnära, frågor som uppehåller vindkraftsbranschen betydligt mer än Saab-krisen. Bland annat frågan om finansiering av vindkraftsparker, där han anser att regeringen måste ta ett större ansvar.

- Idag är det otroligt tufft att få finansiering. En vindkraftspark kan kosta uppemot en halv miljard att bygga. Idag måste företagen själva ligga ute med den kostnaden.
Bankerna går inte in med den här typen av finansiering, särskilt inte till små eller nya aktörer, säger han.

Det som behövs är enligt Johannes Falk ett statligt garantistödssystem för vindkraften.

- Vi tycker inte att det är rimligt att företagen själva ska betala de här initiala kostnaderna. Se på kärnkraften som ursprungligen finansierades av skattebetalarna. Också här måste det in statliga garantier för att branschen ska kunna utvecklas.

Idag har Sverige ett energiöverskott och somliga har ställt sig frågan om behovet av utökad vindkraftsproduktion.

Att energiöverskottet skulle vara ett argument mot vindkraftstillverkning på Saab tycker emellertid professor Staffan Laestadius är ytterst tveksamt.

- Det där är en vanlig retorik från kärnkraftsförespråkarna. Men el är en utmärkt vara som lätt går att exportera. Varför inte exportera vindkraftsel till Tyskland så kan de stänga ned något av sina många kolkraftverk, säger han.


http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.21 ... illverkare

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-25 11:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Jag vet inte så mycket om biltillverkning men jag tror att det är ganska stora skillnader, säger han.


Jaså..Men det går bra att vara "industriexpert" och döma ut en biltillverkare...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Gissningar om läget?
InläggPostat: ons 09-02-25 13:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Redan i höstas när den ekonomiska kraschen drog igång och bilindustrin började "snubbla" poppade det upp några olika "talesmän" för olika branscher. Bland annat sa någon att "Nu var det läge att börja tillverka elbilar!". Men han sa inte hur det skulle finansieras.

Kan man kanske jämföra med att det detta med vindkraftverk i Trollhättan är en parallell till elbilsförespråkaren från i höstas?
Man har försökt tillverka vindkraftverk förut i Sverige, men blev ganska omgående ifrånåkt av Danskar och Tyskar. (Det var för övrigt i SAABs f.d. sammansättningsfabrik i Malmö).


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011