Bra länk! Förutom att man kan få bättre aerodynamik med två hjul fram är det väl främst att man kan välta om man skulle bromsa i en snabb kurva med ett hjul fram och det är tvärtom med två hjul fram som blir stabilare när man bromsar innan man tippar helt vilket också är min erfarenhet från när jag hade trimmad flakmoped och brukade söka upp gränserna för vägghållningen. Bromsade man innan den välte helt så kunde den rätta upp sig igen, gasade man ur en kurva kunde man köra vidare på två hjul.
Det där med under och överstyr verkar också logiskt om man -har som sig bör- tyngdpunkten mellan axeln med två hjul.
Citat:
The single front wheel layout naturally oversteers and the single rear wheel layout naturally understeers. Because some degree of understeer is preferred in consumer vehicles, the single rear wheel layout has the advantage in this department. Another consideration is the effect of braking and accelerating turns. A braking turn tends to destabilize a single front wheel vehicle, whereas an accelerating turn tends to destabilize a single rear wheel vehicle. Because braking forces can reach greater magnitudes than acceleration forces (maximum braking force is determined by the adhesion limit of all three wheels, rather than two or one wheel in the case of acceleration), the single rear wheel design has the advantage on this count as well. Consequently, the single rear wheel layout is usually considered the superior platform for a high-performance consumer automobile. But much depends on the details of the design.
/Aryan