Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 07:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 08-03-26 19:34 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-26 13:03
Inlägg: 2
Ort: Från
E85, En kort resumé av 6 genomlidna ”miljövänliga” driftår!

Jag var tidigt ute och köpte en Flexifuel Ford Focus 2002, trots att det då inte fanns mackar med den sorten i mitt närområde (Bromma i Stockholm), men tiderna skulle förändra denna situation trodde jag mig veta! Jag skrev via e-post frågor till ”mitt” oljebolag, ett större norskägt, under ca två års tid om när de avsåg att öppna fler tankställen för E85 men fick aldrig något svar! Jag skaffade då kort till det kooperativa bolaget som låg längre fram i utvecklingen och prövade första gången våren 2004 E85 i min bil. Den gick förträffligt, med några mindre justeringar av körteknik. Jag brukar alltid nollställa trippmätaren vid tankning och förvånades över att låg tanknivå larmade redan långt innan förväntat. Det visade sig att förbrukningen låg på 1,1 l/mil mot den vanliga ca 0,75 vid bensin 95okt! (0,65 vid 98okt)! Vilket också färddatorn visade.

Jag kör fortfarande samma bil efter 13000 mil och har lärt mig att förbrukningsförhållandet mellan bränsletyperna gäller nu som då. Men prisförhållandena har minsann varierat! Första året med E85 innebar att varje mil kostade mig ca 1:30 SEK extra för att vara ”miljövänlig”!
Det var ju inte det incitament som man förväntat sig skulle driva fram fler ”miljöbilar”. Men jag råkar vara insatt i den ekonomi som döljer sig bakom inhemsk producerad etanol, och det var ju bara frågan om hur mycket man var tvungen att subventionera inhemsk (eller importerad etanol som det visade sig) produktion för att konkurrera med fossilbränsle.

Det som fortfarande retar mig är, att varken bilföretag eller oljebolag kunde upplysa mig om hur E85 skulle påverka driftekonomi och motorprestanda trots flera skriftliga och muntliga påstötningar! Tro mig, jag försökte verkligen! Ryktesvägen fick jag visserligen höra diverse uppfattningar om höjda prestanda och mindre ökning av förbrukning man aldrig från vederhäftigt håll. Än i dag får man ytterst svävande svar från bilförsäljare och oljebolag!
Det är inte mindre än en skandal!

Tag mina erfarenheter som säker grund för beslut om köp/konvertering av flexifuel/etanolbil:
• Räkna med minst 40% ökad bränsleförbrukning och lägg det till grund för ekonomin
• Räkna med startproblem vid temperatur under -8-10 grader. Ingen talade om för mig att man måste blanda in mer bensin vid kall väderlek. Det kostade mig en sönderbränd startmotor julen 2005! Nu, år 2008 har man äntligen uppmärksammat problemet genom inblandning av 25% bensin! Det har förbättrat kallstartproblemt, men för säkerhets skull: ha alltid motorvärmare vintertid, eller mixa minst 50% bensin i tanken!
• Räkna med att motorn vill ha lite högre varv, den blir alltså mer lik diesel vid körning, för att inte hacka, men det märker Du nog!

Detta gäller en sk flexifuel Ford Focus! Jag tvivlar inte på att man med större ingrepp kan få en bensinmotor att få bättre ekonomi än ovan, t ex genom höjning av kompressionen, etanolen har ju väsentligt högre oktantal, men då får man problem vid bensindrift. Jag tror alltså inte på de siffror som nämns om 10-20% ökad förbrukning om man fortfarande vill kunna köra på bensin som alternativ!

Göran, Kumla

_________________
Göran,Kumla


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 19:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag kan bidra med erfarenheter från ett par något nyare Focus FFV, dels en '03 som min far äger och dels min egen '04 . Men det är ju ändå exakt samma maskineri från 2001 till 2004 års modeller.

Så hög bränsleförbrukning som 1,1 liter/mil är nästan omöjligt att komma upp i, det ska i så fall vara ren stadstrafik med många kortkörningar och kallstarter. 03'an , som är en halvkombi och därmed lättare, tycks ha något lägre förbrukning än 04'an som är en kombi. Rekordnoteringen i låg förbrukning, 0,78 l/mil , noterades på 03'an under sommaren 2006. Utetemperatur omkring +30 °C , AC igång ungefär 50 % av körsträckan, lugn landsvägskörning med enbart föraren i bilen.
Ur bränsleförbrukningssynpunkt lönar det sig att segdra på högsta växeln så långt motorn överhuvudtaget orkar, om man växlar ner sticker förbrukningen iväg. Detta gäller i varje fall 04'an, som har färddator.
Uppenbarligen sker ingen fullgasanrikning när man kör på E85.
Under normala driftförhållanden skulle jag vilja påstå att förbrukningsökningen relativt bensin snarare är omkring 30 % än 40 %.

När det gäller kallstartegenskaper så verkar det snarare vara luftfuktighet än temperatur som påverkar dem. Förvisso har det inte blivit många kallstarttillfällen eftersom motorvärmare används nästan jämnt. Även innan man gick över till vinterkvalitet på bränslet så gick det lätt att starta 03'an vid nedåt -15 °C när det var torrt väder, hög och klar luft. Men det kan vara betydligt svårare vid extremt blötväder och omkring nollgradigt.
Det lönar sig - precis som med konverterade bilar där man inte har gjort något åt kallstartegenskaperna - aldrig att nöta länge på startmotorn, utan rätt metod är att göra mycket korta startförsök med minst 10 sekunders mellanrum. 04'an kan vara besvärlig i samband med varmstart - om motorn är helt varmkörd och sedan har stått avstängd 10-30 minuter. Det problemet har aldrig märkts på 03'an.

Färddatorn på 04'an visar ungefär 8 % mer än verklig förbrukning. 03'an har ingen färddator.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-26 20:43 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Jag har kört våran FFV sedan 02 på E85 och har aldrig misslyckats med en start, jag har startat på E85 ner till -17° C och med bensininblandning så det blev ca E70 har jag startat ner -23°C utan motorvärmare och efter 8-9 timmars stillestånd. Dom gånger det varit svårt att starta, har varit vid fuktigt väderlek och strax över nollan.

Förbrukningen (E85) kan uppgå till 1,2 liter/mil( statskörning, 5-15°C, ca en mil till jobbet) och vid E75 ca 1,0 liter/mil.

Ren landsvägkörning har jag, med full packning och familj, kommit ner till 0,86 liter/mil.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-28 14:45 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-26 13:03
Inlägg: 2
Ort: Från
Tack för Era inlägg med anledning av mina erfarenheter. När det gäller kallstart så kan jag försäkra att jag tillämpar den intermittens som brukar rekommenderas, dock utan tidur i handen. Men efter någon timmes fruktlösa försök i kylan juldagen 2005 ville inte startmotorn längre. Jag borde naturligtvis ha kallat på bärgning tidigare, men vad gör man i desperation?
Beträffande förbrukning kan jag bara gratulera till Era uppnådda låga siffror! Nu kör jag på likartat sätt vare sig det finns bensin eller E85 i tanken och det är den skillnaden som i mitt fall ligger på 35-40% till E85:s nackdel. Jag gjorde en resa i helgen på ca 50 mil, naturligtvis mest landsväg utan sörre last och förbrukningen blev ca 1,1 l/mil E78? Det är lite märkligt att den sk vintermixen inte ger märkbart mindre förbrukning, viket borde gälla! När jag själv mixat tidigare så har förbrukningen sjunkit proportionellt med bensininblandningen. F ö så är jag lite skeptisk till uppgiften om att vintermixen är E75, det kan ingen mackägare gå ed på.

Som jag anförde i mitt inlägg är jag mycket besviken på branschen som visat sån okunskap/ovilja att ge korrekt information om vad övergång till etanolblandning innebär för körsätt och driftekonomi!

Göran, Kumla

_________________
Göran,Kumla


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-28 15:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har inte en Ford Focus men jag minns nått om mjukvaru uppgraderingar som gjorde bilen snålare och mera lättstartad. Har du fått dessa uppgraderingar?

Vad gäller etanolhalten somdu får hos macken kan du testa det själv genom att ta t ex 100 cc och blanda i lite vatten så att vattnet och bensin / delas.

Då ser man hur stor bensinandelen är.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-03-28 16:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I varje fall har programvaran till den nyare Focus-generationen med 1,8 l-motor ('05 och framåt) uppdaterats ett antal gånger. Tidiga exemplar av den typen hade stora problem bland annat med att motorn svarade dåligt på gasen från tomgång.

De två äldre Focus jag har koll på beter sig så pass mycket olika i en del avseenden (t ex varmstarter och bränsleavstängning vid motorbroms) att det inte skulle förvåna mig om de har olika versioner av programvaran i styrdonet.

Jag har inte tillgång till någon tillräckligt ny Ford-dokumentation för att hitta några säkra uppgifter om Focus FFV, men för bensindrivna bilar från 90-talet och början av 00-talet finns det en uppsjö av servicemeddelanden som behandlar olika konstigheter som har lösts genom programuppdateringar. Det kan vara t ex kallstartproblem, dålig gång under varmkörning, hög bränsleförbrukning, opålitlig tomgång, felvisande motortempmätare.

I varje fall är programuppdateringen en enkel operation för en märkesverkstad, den görs via en testutrustning som ansluts till bilens diagnosuttag. Man kan jämföra det med att göra en biosuppdatering på en PC.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-29 10:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Eftersom det är en så enkel sak tycker jag uppdateringar borde finnas tillgänglig gratis online, när man kan köpa en kabel billigare än ett verkstadsbesök. Jämför med all möjlig annan elektronik, som mobiltelefoner, dvd-spelare osv. Hur ska man veta om sin bil fått uppdateringarna när man köpt begagnat och inte vill betala verkstaden i onödan :?

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-03-29 23:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Chaan skrev:
torbjorn skrev:

Så hög bränsleförbrukning som 1,1 liter/mil är nästan omöjligt att komma upp i,


:shock: :lol: :lol: :lol:

Låna ut din bil till mig en vecka.


:twisted:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-01 11:00 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-26 20:50
Inlägg: 17
Ort: Kävlinge
Göran Grimberger skrev:
...
Beträffande förbrukning kan jag bara gratulera till Era uppnådda låga siffror! Nu kör jag på likartat sätt vare sig det finns bensin eller E85 i tanken och det är den skillnaden som i mitt fall ligger på 35-40% till E85:s nackdel. Jag gjorde en resa i helgen på ca 50 mil, naturligtvis mest landsväg utan sörre last och förbrukningen blev ca 1,1 l/mil E78? Det är lite märkligt att den sk vintermixen inte ger märkbart mindre förbrukning, viket borde gälla! ...

Göran, Kumla



Mäter du förbrukningen genom att räkna ut själv eller avläser du endast färddatorn? Denna visar (i min bil) nämligen ca. 8% för hög förbrukning vid körning på etanol och 3-4% för låg förbrukning vid körning på bensin. Vid färddatoravläsning hade då även jag fått dina förbrukningssiffror men vid egen uträkning ca 0.8 för bensin och 1.05 för etanol. Dvs ganska exakt 30% förbrukningsökning vid körning på etanol.

Håller med om att E75 borde sänka förbrukningen mer än vad den gör, har också förundrats över detta.

Dragkraften är bättre mellan 2000 och 4000 rpm på etanol tycker jag men motorn går mjukare och mer ryckfritt på bensin. Varvar man uppåt 5000 - 6000 så kroknar motorn nästan som en diesel. Hade varit intressant att se effekt och vridmomentskurvorna vid körning på olika bränslen.


Jag har ägt min -04 sedan ny och kört 5300 mil. Jag är helnöjd med den och kommer att få det svårt att hitta en lika bra kompromiss när det blir dags för en ny bil. Har börjat kika runt bland flera olika märken men det är alltid något som gör att de faller igenom. För lågt växlad är det oftast förekommande problemet bland etanolbilarna i lägre prisklassen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-11 22:13 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Kom just hem från tripp på 35 mil mestadels 90 väg men även 70 & 50. Jag låg efter en bekants 18 åring som övningskörde dom första 17-18 milen. Men på hemvägen så åkte vi varsin väg. Vi var fyra personer i bilen och den var nytankad(E85) när vi startade i morse. Jag tankade när vi kom hem. Då hade den dragit 0.80 liter/mil.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-05-31 16:45 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Under veckas tid har dottern min lånat bilen, hon har en liten annan körstil än min. Hon är upplärd på trafikskola, ha alltid 3:an i vid stadstrafik så får man inga tjuvstopp. Denna körstil har då dragit upp förbrukningen till osannolika 1.58 liter/mil mot vanliga 1.15-1.2 liter/mil.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-01 08:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jodå. I körskolan (jag tog körkort 1994) fick jag också lära mig att köra på trean i stadstrafik, men efter att jag tagit körkortet började jag köra på fyran och nu med ny bil (sedan 2006) kör jag på femman i 50 km/h. Fast det är klart, då pekar hastighetsmätaren på 55 och i körskolan fick den inte passera 50-strecket. Annars har jag hört att idag är ett viktigt inslag i körskoleundervisningen att köra bränslesnålt och att köra på trean i stadstrafik är ju inte bränslesnålt!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-01 17:58 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Just det där att köra på trean runt gathörn är i många bilar lite svårt. Volvo har ju ofta onödigt hög utväxling som gör att det känns lite "osäkert". Jobbets Polo Blue Motion är helt omöjlig att köra på högre växlar, där saknas nästan all kraft under 2000 varv. Det har ett obehagligt beteende över och under det varvtalet. Alla mina Citroëner har klarat gubbkörning runt gathörn och jag påminns om det varje gång jag kör jobbets Volvo V70 Bi-Fuel som är kraftlös i samma situation på biogas.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011