Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 14:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 08-05-30 11:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Kanske inte världens snyggaste bil, men den har yttermått som en bil i Golfklassen och bagageutrymme som en mellanklassbil. Den idealiska bilen tycker jag! Kanske inte världens bästa kupéutrymme, men jag och min fru är småväxta, så det gör inget.

Bild

Renault Clio ska enligt http://www.miljofordon.se komma som etanolbil under 2008. Jag undrar om någon vet om denna, Renault Clio Sport Tourer, också ska komma som etanolbil. Renault i Sverige vägrar att svara.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-06-23 10:31 
Offline

Blev medlem: mån 08-03-03 12:18
Inlägg: 7
Ort: Från
Hoppas förstås att Renault konverterar 1.2 TCE-motorn. 100 hk borde ju räcka både i en Clio och en Megane, och den är ju bra mycket snålare än den gamla 1.6-motorn som etanolbilisten får nöja sig med just nu.
Turbo och etanol lär ju vara en bra kombination också...

Tycker att det är himla synd att etanolbilar inte har de snålaste och modernaste motorerna, utan får nöja sig med lite äldre sekunda motorer.
Varför inte 1.6 VVT i Ford focus?
Varför inte 1.4 TSI 122 hk i VW (och andra VAG-märken)
Varför inte 1.6 VTi i Peugeot och Citroen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-06-23 13:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Man kan tycka att det är lite märkligt att det sitter en 1.6l 102 hk motor i VW's kommande E85 bilar när det finns en 1.4l TFSI som ger 125 hk på bensin.

I en småbil som denna hade jag helst sett den 3 cylindriga 1.2l FSI. Som jämförelse har 1.6l motorn 10.5:1 i kompression. 1.2 FSI har 12.3:1. 1.2 FSI + turbo skulle nog passa perfekt för E85 och de som vill ha lite mer att köra med. Skulle nog t.o.m fungera i Passaten i TFSI utförande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Några kommentarer till...
InläggPostat: tor 08-06-26 09:26 
Offline

Blev medlem: mån 08-03-03 12:18
Inlägg: 7
Ort: Från
Apropå Clios utseende, om man nu ska kommentera trådskaparens eventuella tvivel på detta, så tycker jag att den är riktigt snygg (både den vanliga och kombin).

Laban: VW:s FSI- och TSI-motorer kräver ju 98 oktan för att nå angiven effekt och förbrukning. Körs de på 95 oktan så tappar de i effekt och förbrukningen ökar marginellt, enligt VW.
Många bilister tycker dock, enligt vad jag läst, att denna skillnad inte är så "marginell" utan menar att förbrukningen ökar rejält på 95 oktan.
Borde inte dessa motorer vara idealiska för etanol. Det höga oktantalet som etanolen ger, borde ju göra att motorerna funkar minst lika bra, eller ännu bättre än med 98 oktan....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-06-26 10:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Var det jag menade, dessa motorer bör vara perfekta för E85. Man borde man kunna gå ner i motorstorlek ett steg för varje modell och behålla effekten om den körs på E85. Då kan man också prata om modeller som är gjorda i första hand för E85.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-09 18:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Hur stor kan en småbil bli?

...eller...

Därför fungerar inte biljournalisters tal om små snåla diesel- och bensinbilar istället för etanolbilar.

Jag var hos Volvo- och Renaulthandlaren i Hässleholm för att titta närmare på Renault Clio Sport Tourer. Bilen stod utanför bilhallen och försäljaren hämtade nyckeln för att låsa upp den. Han frågade vad jag hade för bil idag.

"En Ford Focus. Femdörrars."

"Jaha? Men då är den här mycket mindre."

"Jo, min femdörrars Focus är 14 centimeter längre, men den här har större bagage."

"För oss är både denna och den där [pekar mot femdörrars Clio] småbilar. Den här är väl ungefär i storlek med Fiestan."

"En Fiesta är 3997 millimeter lång. Nästa Ford Fiesta som kommer är tre centimeter kortare. Förr var en småbil under fyra meter. Nu kan en bil vara både 4,10 och 4,20 och bilmärkena kallar det för en småbil. Den ursprungliga Volkswagen Golf var ju 3,80 lång."

"Ja, Golfen har ju blivit stor och rymlig. Vi tycker att Volvo V50 är liten med litet bagageutrymme. Du ska inte titta på Meganén [en Megané kombi stod bredvid]? Den är väl som en Focus?"

"Ja, kombin."

"Rejäla utrymmen. Mycket populär!"

Fotnot: Renault Clio Sport Tourer är 4207 mm lång och bagageutrymmet rymmer 439 liter.

Ovanstående är inte exakta citat, utan jag har gjort ett försök att återge ungefär vad som sades.

Nåväl, jag blev lite besviken på bagageutrymmet. Kupéutrymmet var vad som krävs, både fram och bak, men bagageutrymmet kändes mindre än vad jag förväntade mig. Kanske det dubbla lastgolvet gjorde att man upplevde lastutrymmet som överraskande litet? Någon här som har en bil med två lastgolv, det vill säga ett litet utrymme underst på 6-7 cm höjd och resten av bagageutrymmet ovanför? Hur upplever ni det? Är det praktiskt?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 17:33 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 57
Ort: Från
Har för mig att jag någon gång hört en Audi A2-ägare prisa en bagageutrymmeslösning som liknar den du nämner. Tipsar om att nätsöka lite efter recensioner/A2-forum,etc.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-19 11:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nu har DN provkörd en Clio Eco2 Flexfuel

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... nol-1.6013

De är nöjda över förbrukningen

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-11-19 11:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Även om de har räknat med 40% merförbrukning vid etanoldrift jämfört med deklarerad bensinförbrukning är ju 0,826 l/mil hyffsat. Detta är första gången jag läser ordet "snål" i en artikel om en etanolbil. Konstigt att det är så självklart för en biljournalist att en stor tung bil förbrukar mer bensin än en mindre lättare, men när samma biljournalist provkör samma etanolbilar är det förskräckligt att den stora tunga bilen förbrukar så mycket E85.

Nåväl. Jag väntar som sagt var fortfarande på att kombiversionen av den här bilen ska komma som etanolbil. Kan eventuellt bli en sådan då. Bagaget var inte så himla stort när jag kikade på det i verkligheten, men samtidigt vill jag inte ha en flera decimeter större bil än idag för att få det större bagageutrymmet när jag själv är så liten.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-22 09:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Renault Sverige ville ju inte svara på om bilen kom som etanolbil (se ursprungsinlägget) så jag skrev till Renault i Frankrike för ett par veckor sedan och nu har jag fått svar. Från Renault Sverige! Och svaret var exakt samma som sist, nämligen att de inte vill avslöja eventuella framtida lanseringar i förväg.

Nåja, jag har i alla fall åter efterfrågat bilen som etanolbil och därmed ökat chansen att den ska komma som just etanolbil.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011