Etanol.nu https://www.etanol.nu/forum/ |
|
Peugeot 407 2009 https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=30&t=3755 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | aryan [ fre 08-08-15 18:39 ] |
Inläggsrubrik: | Peugeot 407 2009 |
http://www.theautochannel.com/news/2008 ... 96599.html Citat: A new 2.0-litre ‘Bioflex’ engine operating on E85 fuel will also be available from November, maximising the environmental benefit.
|
Författare: | göinge [ fre 08-08-22 08:43 ] |
Inläggsrubrik: | |
Det var på tiden! Miljöfordon.se har haft med bilen bland kommande bilar länge! Jag tycker för övrigt att lanseringen av nya etanolbilar över huvudtaget stannat av. |
Författare: | AcuraJan [ fre 08-08-22 08:55 ] |
Inläggsrubrik: | |
Samma motor som lanseras i nya Peugeot 308 och Citroen C5. Jag tycker bara att det är lite fel att kalla den ny, eftersom det är den gamla 2,0-bensinaren med i princip endast ny mjukvara. Den nyaste motorn är väl 1,6 Turbo som ger 150 hästar. Den verkar intressant men kommer vad jag vet endast i 308? Att optimera den för etanol och få 180? hästar skulle vara perfekt även i större bilar som 407 och C5. |
Författare: | Svanteson [ fre 08-08-22 09:36 ] |
Inläggsrubrik: | |
Tror jag läste i Vi bilägare att Renault hade en 1,4l turboladdad etanolmotor på gång. Någon som vet mer om den? Mvh/Nicklas |
Författare: | Roger Gustavsson [ sön 08-08-24 18:44 ] |
Inläggsrubrik: | |
AcuraJan skrev: Samma motor som lanseras i nya Peugeot 308 och Citroen C5. Jag tycker bara att det är lite fel att kalla den ny, eftersom det är den gamla 2,0-bensinaren med i princip endast ny mjukvara. Den nyaste motorn är väl 1,6 Turbo som ger 150 hästar. Den verkar intressant men kommer vad jag vet endast i 308? Att optimera den för etanol och få 180? hästar skulle vara perfekt även i större bilar som 407 och C5. Det här skrivs på Citroënakuten: Citat: Hittade lite mer info på c4owners.org! De säger att 120 och 140 hk kommer, info ska finnas på Citroen UK. Dock, 140 hk är marginellt långsammare än nuvarande 143 hk 2 liter bensinare, har lite högre vridmoment (såklart, det är turbo) drar något mer (!) bensin och släpper ut mer CO2. Denna motor ska alltså vara det senaste i utvecklingen???
Är lite tveksamt om detta samarbete mellan BMW och PSA är de allra sista skriket. 1.6-litaren verkar vara i underkant för den nya Citroën C5 som är en tungviktare. Klart att man skulle vilja se en motor som är optimerad för etanol och att bensindrift endast är för nödlägen! |
Författare: | AcuraJan [ sön 08-08-24 20:38 ] |
Inläggsrubrik: | |
Om du går in på den hemsidan och tittar. Det gäller det först och främst C4. Sedan är det ju en motor på 140 hästar, är det ens samma? Dessutom jämför de en EGS-2,0 mot traditionell Automat i 140-hästar 1,6an. Varför skulle en bensin-turbo (gärna etanol), vara sämre än den ganska vanliga 110 HDI-motorn? 40 hästar till borde märkas väl. Borde vara en lätt sak att jämföra förbrukning mellan motorerna på 308, jag kan inte tänka mig att 1,6an skulle vara törstigare än 2,0 under vilka omständigheter som helst. |
Författare: | AcuraJan [ lör 08-09-06 18:46 ] |
Inläggsrubrik: | |
Nu har jag sett uppgifterna på förbrukning m.m., dock är det på 308 SW. 2,0 bioflex - 140 hk - 0-100km/h 10,4 s. och toppfart 204. stad=11,1 lv=6,2 och blandad 8,0. Tjänstevikt = 1546 kg 1,6 turbo - 150 hk - 0-100km/h 9,6 s. och toppfart 209. stad 10,6 lv=5,8 och blandad 7,5. Tjänstevikt = 1515 kg Så utvecklingen går frammåt, bara tråkigt att de fortsätter tillverka de äldre mindre effektiva motorerna för etanoldrift. |
Författare: | Laban [ lör 08-09-06 20:26 ] |
Inläggsrubrik: | |
Roger Gustavsson skrev: Klart att man skulle vilja se en motor som är optimerad för etanol och att bensindrift endast är för nödlägen!
Jag hade gärna sett denna: http://www.autobloggreen.com/2007/06/08 ... bo-engine/ Som inte är en 1.4L motor som titeln säger utan en 1.2 l. Här hade man kunnat tänka sig 100hk på bensin, 130hk på etanol. I etanolutförande hade den i så fall kunnat ersätta 1.4l bensinvarianten: http://www.autobloggreen.com/2008/06/26 ... ce-engine/ Som i sin tur ska ha effekt som en 1.8l och vridmoment som en 2.0l std sugmotor. Skulle alltså kunna sitta i en bil av C5 klass. Då skulle vi nog prata om en "bensin endast i nödfall" bil. |
Författare: | aryan [ mån 08-10-20 15:11 ] |
Inläggsrubrik: | Etanol lyft för Peugeot 407 |
Bo Keskikangas i DN / Allt om motor är positiv! Låt bara inte Lasse Svärd se detta Citat: Etanol lyft för Peugeot 407 http://www.alltommotor.se/tester/bilar/ ... 407-1.4930 Citat: Även den nya etanolmotorn finns i båda bilarna. (Citroën C5) PSA-koncernen har utvecklat en motor som känns modern jämfört med den gamla Fordmotor som finns i exempelvis Volvo V 70 2.0F. Den har något färre hästkrafter, 140 i stället för 145, men med mer tryck – och märkbart lägre etanolförbrukning.
Min egen etanolvolvo drar i genomsnitt – efter 1.700 mil – 12,6 liter på tio mil. Peugeoten slurpar i sig 10,6 liter, även om jämförelsen haltar eftersom jag bara kört den i cirka 20 mil. 10,6 liter är cirka 33 procent mer än Peugeots officiella siffra för förbrukningen när man kör på bensin, 8,0 liter per 100 kilometer. Volvo räknar med att V70 drar omkring 40 procent mer vid etanoldrift. Att 407 SW Bioflex är betydligt bränslesnålare än Volvo är klart. Och den känns dessutom betydligt piggare och snabbare vid omkörningar trots att vridmomenten i princip är identiska. Men 407 är också en kortare och mindre bil. |
Författare: | Anders [ ons 08-10-22 19:48 ] |
Inläggsrubrik: | |
Citat: Att 407 SW Bioflex är betydligt bränslesnålare än Volvo är klart. Och den känns dessutom betydligt piggare och snabbare vid omkörningar trots att vridmomenten i princip är identiska. Men 407 är också en kortare och mindre bil.
Men 407 är också en kortare och mindre bil. En kortare bil är väl snabbare i omkörningen eftersom den har en kortare sträcka att köra eller? I det här fallet torde bara tyngden spela någon roll. |
Författare: | aryan [ ons 08-10-22 20:01 ] |
Inläggsrubrik: | |
Ja det är väl helt enkelt så att de franska tillverkarna har ansträngt sig något mera när de tog fram en FFV bil utan för den skulle gå hela vägen och bygga en riktig etanolbil. /Aryan |
Författare: | AcuraJan [ ons 08-10-22 22:30 ] |
Inläggsrubrik: | |
Nej, någon ansträngning för etanoldriften tycker jag inte de har gjort. 407/C5 med samma motor är snålare i bensinversionerna också. Var för jämförelsens skull tvungen att kolla vikten på bilarna. 1580 kg väger Peugeot 407 SW, 1590 kg Volvo V70. Kollade även Ford Mondeo Flexifuel, den vägde bara 1500 kg, och var dessutom klart snålare än de två andra. Den har samma motor som Volvon |
Författare: | göinge [ tor 08-10-23 08:14 ] |
Inläggsrubrik: | |
Peugeot 407 ser lättare ut. Jag tror att även den mest erfarne biljournalisten kan luras av detta när han skriver om till exempel köregenskaper och bränsleförbrukning, även om han har alla fakta. |
Författare: | Stur [ mån 09-03-23 11:50 ] |
Inläggsrubrik: | Ny Peugeot 407SW |
Fick ut en ny 407SW Bioflex för en månad sedan, efter fyra tankar E75 snittar den strax under litern, känns hyfsat då bensinförbrukningen uppges till 8,3 lit/100 km. Nu väntar jag med spänning på "sommaretanolen" för att se hur den påverkar förbrukningen. Min första Peugeot efter en Honda Accord och ett antal Mazda 626/6. Måste säga att jag är positivt överraskad än så länge, har haft en del förutfattade meningar mot franska bilar, men tyckte den stod sig bra mot Volvos V50/V70 som jag jämförde den med. |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |