Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 07:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Törstig Ford Focus FFV?
InläggPostat: mån 09-01-05 23:56 
Offline

Blev medlem: mån 09-01-05 23:48
Inlägg: 5
Jag har nyligen köpt en begagnad Ford Focus Flexifuel, årsmodell 2006.

Trots att Sveriges politiker inte vill ge bilister med miljötänk några fördelar, så kör jag självklart på E85 trots att det märks i plånboken.

Men nu till min fråga. Jag tycker att bilen är oväntat törstig när man kör på etanol? Visserligen var jag fullt inställd på att den skulle vara törstigare med E85 än 95-oktan i tanken, men skillnaden är större än jag trodde.

Enligt färddatorn i bilen drar min Focus runt 1,2 l/mil på E85 (blandad körning) och runt 0,9 på bensin.

Någon annan som har en Focus II och kan säga om mina siffror är onormalt höga, eller om det bara är att bita i det sura äpplet? Enligt Fords "officiella" siffror skall den väl bara dra knappt litern/mil på etanol?

Visst, jag är medveten om att det är vinter med kallstarter och mjukare däck (även om jag kör dubbfritt). Men siffran är ändå högre än vad jag trodde.

Kan jag göra något för att dra ner förbrukningen, förutom så kallad "eco driving" vilken jag redan tillämpar?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-06 10:09 
Offline

Blev medlem: tis 09-01-06 09:59
Inlägg: 1
Jag har samma årsmodell (kombi), och kör mestadels landsväg.
Förbrukningen ligger vintertid mellan 0.9 och 1.0 l/mil (sommartid mellan 0.8 och 0.9). Siffrorna är de jag får när jag beräknar förbrukningen själv vid tankning. Jag försöker tillämpa Eco-driving så mycket det går, men när det är oplogade vägar går det väldigt tungt och förbrukningen drar iväg.
BF95 har jag aldrig tankat så jag har inget att jämföra med.

Tänk på att färddatorn visar fel (för hög förbrukning) med E85, i mitt fall nästan 0.1l/mil

Men om din bil drar 0.9 med BF95 så är 1.2 med E85 inget konstigt, det är bara drygt 30% högre förbrukning.
Förbrukningen på E85 verkar inte orimligt hög, men jag tror att det går att pressa ned den till kanske 1.0
Tänk på att använda motorvärmare så ofta det går


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-06 12:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Med tanke på att Fords deklarerade bensinförbrukning är 0,7 l/mil är 0,9 väldigt mycket! Hur som helst är 1,2 l/mil helt rimligt om du lyckas skrämma upp bensinförbrukningen i 0,9 l/mil.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-06 13:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06-12-28 16:49
Inlägg: 44
Ort: Västerås
Våran -06 visar 15% för mycket på färddatorn på E85, kör på trippmätaren å räkna där istället.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-06 14:31 
Offline

Blev medlem: mån 09-01-05 23:48
Inlägg: 5
Okej, tack för tipsen om att färddatorn kanske visar för hög förbrukning. Ska testa att räkna efter trippmätaren, så får vi se vad jag kommer fram till.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-06 16:31 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Vägmätarna brukar heller inte vara så exakta... Visar som regel längre än vad man kört. Kommer ihåg att den britiska tidskriften AutoCar brukade ha med detta sina tester för i tiden. Någon procent för mycket var vanligt. Nu kan en del bilar förses med däck som ger olika omkrets och på så vis också ändra vägmätarens visning. Mindre omkrets ger lägre utväxling/starkare bil/längre körsträcka på vägmätaren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-01-06 18:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vägmätaren är i alla fall betydligt mer noggrann än färddatorn. I all synnerhet på moderna bilar med elektronisk vägmätare. Förr i tiden fick man ofta finna sig i avrundningsfel eftersom hastighetsmätardreven måste ha ett helt antal kuggar (och mekaniska hastighetsmätare/vägmätare brukar vara konstruerade för att vajern ska rotera 1000 varv per km eller 1000 varv per mile), och det kunde leda till uppåt ±8 % felvisning i värsta fall på vissa bilmodeller trots rätt däcksdimension.

Men Ford av senare årsmodeller brukar ha mycket rättvisande vägmätare (och hastighetsmätare).

När det gäller färddatorn bör man ha klart för sig att den, åtminstone på Focus I, inte har samma felvisning på E85 som på bensin. Typiskt tycks vara att den visar ungefär 8 % mer än verklig förbrukning på E85 och ungefär 5 % mindre än verklig förbrukning på bensin.

En sak man bör komma ihåg vid "ecodriving" med en Focus (det här gäller nu egentligen Focus I med 1,6 l-motorn) är att när den går på E85 så använder den aldrig fullgasanrikning, utan motorn går lambdareglerat och därmed ganska effektivt även på fullgas. Det lönar sig alltså alltid bättre att segdra med stort gaspådrag än att växla ned, så länge motorn överhuvudtaget orkar.
Den är också ganska motvillig att stänga av bränslet vid motorbromsning, framför allt verkar det som om den inte stänger av om motorn har gått med låg belastning en stund innan man släpper gasen. Det ser man tydligt om man tittar på färddatorns momentanförbrukning. Vid tillfällen då den inte stänger av bränslet, så får man ner förbrukningen genom att lägga ur växeln i utförsbackar i stället för att släppa gasen.
Beträffande motorvärmare så har jag en känsla av att man måste värma ganska länge på Focus för att den ska göra någon avgörande nytta. Gärna 2-3 timmar även om temperaturen ligger runt 0 °C. I blåsigt väder blir motorvärmaren mer effektiv om bilen står vindskyddat till än om den står helt öppet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-01-07 08:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag tycker mig ha märkt att vår Ford Focus flexifuel 5d -06 ryker mindre om jag använt motorvärmare om så bara i en halvtimme vid 5-10 minusgrader jämfört med när jag inte har använt motorvärmare.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-03-22 18:43 
Offline

Blev medlem: fre 09-03-20 20:07
Inlägg: 3
Ort: Norrköping
Min Ford Focus FFV som oxå är en 2006:a drar 0,83 (enligt färddator) och 0,78 om jag räknar med antal med hur mycket jag kört och tankat (vintertid och blandad körning).
Om jag kör på etanol vinterid så drar den 1,0 blandat körning enligt när jag räknar ut och 1,1 med färddatorn.

Bör jag vara nöjd med. Biltillverkaren ska man ju aldrig lita på även om min etanolförbrukning stämmer enligt dem. Dock tror jag att den drar lite mindre med "E75".

_________________
Kör en Ford Focus Flexifuel 2006 på bensin för tillfället men höj bensinskatten så kör jag på etanol.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011