Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 16:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny SAAB med E85!
InläggPostat: ons 09-02-11 15:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Saabs nya terrängbil rullar ut
Av: Håkan Abrahamson. Ny Teknik.
Publicerad 09 02 11,
Här är första bilden på Saab 9-3X, en fyrhjulsdriven etanoldriven bil som tar sig fram även utanför asfaltvägarna. Den kommer som 2010 års modell.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 511611.ece


Undrar hur man kan tycka att den här fabrikanten är överflödig? :?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 03:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Terrängbil? Men snälla...

Bara för att en bil kan få snurr på alla fyra hjul så är det ingen terrängbil. Ska det kunna kallas terrängbil så ska den ta sig fram där det inte finns nån väg, över stock och sten. Det lär den där leksaken knappast klara. Såna där saker går till 99,99% på slät fin asfalt, nästan aldirig någonsin i något som ens med god vilja kan kallas terräng.

Här är nåt som mer liknar en terrängbil (Larssons Niva):
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 09:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
SAAB 9-4x var väl tänkt att vara lite mera terrängbil, men SUV modet är väl över nu.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 09:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
aryan skrev:
SAAB 9-4x var väl tänkt att vara lite mera terrängbil, men SUV modet är väl över nu.

/Aryan


Inte enligt Robert :evil: Collin. Både SAAB 9-4X och Volvo XC60 ligger ju helt rätt i tiden enligt honom. Jag vet inte om han syftar på amerikanska marknaden, eller vad han menar. Han menar i alla fall att "små" SUV:ar (eller "crossover" som bilbranschen kallar det numera eftersom "SUV" har blivit ett fult ord) är helt rätt i tiden.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 10:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hoppas inte bilbranschen följer samma vindflöjel, i form av Collin, när det gäller att ta fram nya motorer...
Då skulle man bara bry sig om diesel i princip... :roll:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 12:35 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
göinge skrev:
Inte enligt Robert :evil: Collin. Både SAAB 9-4X och Volvo XC60 ligger ju helt rätt i tiden enligt honom.


Han är dessvärre inte ensam. Varenda motortidning har haft rubriker som "SC60, bilen som ska rädda Volvo". Däremot säger försäljningssiffrorna något helt annat. Privatköpare väljer mindre bilar än tjänstebilsgänget. Har aldrig förstått vitsen med dessa crossover. Framförallt inte när nästan alla rullar inne i stadskärnorna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 12:39 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
karlmb skrev:
Hoppas inte bilbranschen följer samma vindflöjel, i form av Collin, när det gäller att ta fram nya motorer...
Då skulle man bara bry sig om diesel i princip... :roll:


Tyskarna verkar inte vara så roade av annat än diesel. Trots avsaknad av alternativ så har t.ex. VW klarat sig utan att tappa försäljning under 2008. Nu ser det inte mindre just ut för dieselfolket då kostnad per mil åter talar till fördel för dem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-02-13 13:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Roger Gustavsson skrev:
karlmb skrev:
Hoppas inte bilbranschen följer samma vindflöjel, i form av Collin, när det gäller att ta fram nya motorer...
Då skulle man bara bry sig om diesel i princip... :roll:


Tyskarna verkar inte vara så roade av annat än diesel. Trots avsaknad av alternativ så har t.ex. VW klarat sig utan att tappa försäljning under 2008. Nu ser det inte mindre just ut för dieselfolket då kostnad per mil åter talar till fördel för dem.


Ja, tyvärr fortsätter ju subventionerna till dieseln i många länder som förut.
Lobbyn pekar ju ut dieseln som en lösning, istf ett problem, så i många EU- länder som inte bryr sig så mkt om emissioner är det väl politiskt omöjligt att göra bränslet lika hårt eller hårdare beskattat än bensin och etanol.
Tom i Sverige har vi ju en bit kvar till rättvis beskattnig av diesel.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-14 22:07 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
widmark skrev:
Såna där saker går till 99,99% på slät fin asfalt


Hur har du mätt det? :?:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-15 10:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Roger Gustavsson skrev:
Har aldrig förstått vitsen med dessa crossover. Framförallt inte när nästan alla rullar inne i stadskärnorna.


Vitsen är väl just precis att dom inte ska rulla i stadskärnorna utan kanske för folk som pendlar/kör mycket och bor där det kan vara mycket snö, dåliga vägar osv. Sen är väl frågan om de flesta verkligen rullar mest i stan. Det kanske bara ser ut så. Folk som bor utanför städerna pendlar ju ofta in till stan varje dag.

För att återgå till ämnet så väntar jag fortfarande på en mindre motor, som ex 1.4l motorn från deras biohybrid koncept.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-16 08:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
Roger Gustavsson skrev:
Har aldrig förstått vitsen med dessa crossover. Framförallt inte när nästan alla rullar inne i stadskärnorna.


Vitsen är väl just precis att dom inte ska rulla i stadskärnorna utan kanske för folk som pendlar/kör mycket och bor där det kan vara mycket snö, dåliga vägar osv. Sen är väl frågan om de flesta verkligen rullar mest i stan. Det kanske bara ser ut så. Folk som bor utanför städerna pendlar ju ofta in till stan varje dag.

För att återgå till ämnet så väntar jag fortfarande på en mindre motor, som ex 1.4l motorn från deras biohybrid koncept.


När de första SUV:arna/crossovrarna kom var de tänkta som terränggående bilar som även kunde köra på vanliga vägar utan problem/obehag. Men dagens SUV:ar/crossovers är oftast designade som stadsbilar* med fyrhjulsdrift om någon mot förmodan skulle använda sin 400 000-kronorsbil att köra i spenaten med. Det blir ju dessutom allt vanligare med snål-SUV:ar/crossovers med traditionell tvåhjulsdrift.

* Exempelvis Nissan Qashqai och Opel Antara har ju marknadsförts genom reklamfilmer där bilarna kör runt i stadsmiljöer. Sloganen för den senare är ju till och med "Urban proof".

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011