Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Inriktning på hemsida?
Bara etanolbilar 0%  0%  [ 0 ]
Etanolbränslets historia 0%  0%  [ 0 ]
Både etanolbilens historia och etanolbränslets historia i samma artikel 33%  33%  [ 2 ]
Två artiklar - Etanolbilens och Etanolbränslets historia 33%  33%  [ 2 ]
Alkoholbränslets historia (=etanolens, etanolbilens och metanolens/metanolbilens historia) 33%  33%  [ 2 ]
Antal röster : 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-12 18:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
ca 1989-1990
Volvo PV visar på bilmässor två olika experimentmotorer för etanol, en parallellturbovariant av den nya, raka 6:an, liksom en serieturbo.
Hade varit kul att få testa de där, det rejält med effekt i de maskinerna.
Gissa vem som var motorutvecklingschef på den tiden...?
Samme man sitter hos SAAB i Trollhättan sedan flera år...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09-02-12 18:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag får börja och besvara frågan, eftersom jag står som uppgiftslämnare.

DN hade en intervju med P-G Gyllenhammar förra året, och han blev lite "åtsatt" av journalisten om att Volvo inte hade "gjort tillräckligt mycket för miljön". P-G Gyllenhammar berättade då om att Volvo hade några provbilar redan på 70-talet med etanol som bränsle. Jag frågade när jag läste detta, mina båda bröder som båda har jobbat på Volvo: Vad vet ni om detta?
Dom drog sig till minnes att det hade varit försök med detta och några bilar hade byggts för ändamålet, och att även SAAB hade varit med på sin kant med några bilar. Detta var bl.a. taxibilar och något likartat där man dels bara kunde tanka på ett speciellt ställe i Göteborg (?), och dels ha full koll på körning och användning. Så det var alltså inga privatbilar som fanns på den öppna marknaden*.

Men när man ville gå vidare med detta och ha en lägre skatt för att få någon ekonomi i det, blev det Tvärstopp! Helnej! Bergnoll! från dåvarande finansministern Gunnar Sträng (S). Det skulle inte ges några skattelättnader i detta! Miljönyttan var det kanske inte så många som tänkte på i sammanhanget. Det stora på den här tiden var ju oljepriset som hade stigit med raketfart efter kriget i mellanöstern 1973, som fick Brasilien att börja med etanol.

*Den som är lite insatt i detta kan ju intyga att det pågår ständiga experiment med olika motorer etc. etc, som aldrig kommer till allmän kännedom. Jag själv åkte t.ex. i en Volvo 240 som gick på blyfri bensin redan 1976. Det var en annan Volvoanställd som hade en experimentbil som skulle köras bara för att få en "provsträcka" som gav mätbara svar och erfarenheter. Även mina barn, nu vuxna med egna barn, åkte både i en Volvo 240 turbo och Volvo 245 med den 5-cylindriga VW-dieselmotorn innan dom fanns på marknaden. Detta var i mitten på 70-talet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-12 22:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har inte hört talas om någon trifuel-version av Ford Taurus, däremot gjordes både ett metanol/bensin och ett etanol/bensin-utförande. De lär ha varit identiska förutom programvaran i styrdonet. Samtidigt med Ford Taurus så tog också Chrysler och GM fram var sin större mellanklassbil i FFV-utförande.

En annan sak man kan notera är att en hel del japanska firmor (underleverantörer till bilindustrin, t ex JECS) sökte patent i USA på olika anordningar för motorstyrsystem för FFV-bilar omkring 1990-91.

Förutom bentyl som väl snarare ska betraktas som ett låginblandnings/blandtankningsbränsle, så fanns det något som hette Motyl 85 som i stort sett exakt motsvarade dagens E85. Bentyl/motyl försvann från marknaden när skattereglerna ändrades i mitten av 50-talet.

På 1920-talet forskades det en hel del på bl a KTH kring etanoldrift av motorer, med anledning av erfarenheterna från första världskrigets bränslebrist. Flera svenska bil- och motortillverkare tog också fram "spritmotorer", men alltsammans föll på myndigheter, bl a Socialstyrelsen som satte sig på tvären och ställde orimligt stränga krav på både denaturering och reglering av försäljningen för att säkerställa att ingen skulle försöka dricka bränslet. Det står en hel del om detta i Teknisk Tidskrift från den tiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-12 22:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Under andra värdskriget kördes det väl en hel del på sprit? Min svärmors föräldrar hade Buick med chafför på den tiden som startade dåligt på vinterna på sprit har jag hört.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-15 16:28 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Under ett par år i början på 80-talet fnnas det M15, jag tror att det vra Nynäs som marknadsförde det. min pappa provade det i sin Ford Taunus 20 M med V6 men fick problem med att avlagringar löste upp sig i tanken ock satte igen förgasaren. Så han tankade det bara var 5:e tank med M15.

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-16 09:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Anders skrev:
Under ett par år i början på 80-talet fnnas det M15, jag tror att det vra Nynäs som marknadsförde det. min pappa provade det i sin Ford Taunus 20 M med V6 men fick problem med att avlagringar löste upp sig i tanken ock satte igen förgasaren. Så han tankade det bara var 5:e tank med M15.


Det kan inte stämma, Gillberg säger ju att det inte är några problem med låginblandning av metanol!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-16 12:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Metanolens historia:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e45202.ece

Citat:
Jag förstår inte hur Björn Gillberg tänker när han vill sälja metanol som drivmedel till bilar. Det är giftigt och det fungerar inte. Jag körde 12.000 mil på 80-talet på metanolblandning och den motorn tog mycket stryk, säger motoringenjören Roland Davidsson.

För 27 år sedan ägde han en bensinmack i Hultsfred och sålde där 12-procentig metanolblandad bensin.

- Jag marknadsförde den under namnet M15 men den kallades i folkmun för "Davidssons blandning" och alla tidningar - inklusive Ny Teknik och TV - var här och skrev om fenomenet, säger Roland Davidsson till Ny Teknik.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-06-20 19:32 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Citat:
1999 Invigning av första svenska fabriken för drivmedelsetanol av spannmål, Norrköping


den invigdes våren 2001 och startades hösten 2000 och bygget påbörjades 1999

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011