Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 13:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-02-17 13:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.car24.se/article/concept/saa ... isar-e100/

Bild

Citat:
Saab premiärvisar BioPower 100 Concept i Genève:
Hög effekt från liten motor med E100-bränsle

Saabs senaste bioetanolmotor har en litereffekt på 150 hästkrafter. Det indikerar att nästa generations miljömotorer kan vara hälften så stora som dagens, ge fullt tillräcklig effekt och ändå ha låg förbrukning - i kombination med helt eliminerade utsläpp av fossilt CO2.

Turbomotorn i Saab BioPower 100 Concept är den första produktionsbaserade motor som optimerats för ren bioetanol (E100). Resultatet är en effektökning utan motstycke bland etanoldrivna bilar, men vad Saab egentligen bevisar är hur enkelt teknologin kan användas för att sänka förbrukningen; en liten turbomotor som är optimerad för E100 kan leverera både låg förbrukning och hög effekt. Med 9-5 BioPower är Saab redan tidigare marknadsledare i Europa när det gäller flexifuel-fordon, med konceptbilen BioPower 100 befäster Saab ytterligare sin ledande ställning när det gäller utvecklingen av etanoltekniken.

Saabs senaste BioPower-koncept är en spännande utveckling av 9-5 SportCombi och illustrerar tydligt den stora miljöpotential som finns i bioetanol. Tack vare kombinationen av Saabs omfattande turbokunnande och högoktanigt E100-bränsle har Saabs välbeprövade 2-litersmotor i det här specialutförandet fått en maxeffekt på 300 hästkrafter. Ökningen har uppnåtts genom att motorstyrenheten och en del motorkomponenter har modifierats, vilket medger både högre laddtryck och högre kompression. Den höga litereffekten på 150 hk ger en föraning om potentialen hos nästa generations små etanolmotorer med hög effekt och låg energiförbrukning.

– Bioetanol är ett potent och högkvalitativt bränsle som erbjuder spännande möjligheter och lösningar när det gäller att möta de miljöutmaningar som ligger framför oss, säger Kjell ac Bergström, VD för GM Powertrain i Sverige och den som har lett utvecklingen av motorn till Saab BioPower 100 Concept.

– Vi kommer successivt att behöva minska vår energikonsumtion och E100 i kombination med turbo gör att vi kan använda mindre motorer med relativt hög effekt – även i kombination med hybridteknik. Konceptbilen visar att bioetanol kan spela en nyckelroll i utvecklingen mot ”rätt” motormodell – mindre men högeffektiv – samtidigt som de fossila CO2-utsläppen minimeras.

Ansvarig för såväl de exteriöra som de interiöra designlösningarna på Saab BioPower 100 Concept är Anthony Lo, GME:s chef för avancerad design, som även låg bakom Saabs Aero X Concept som premiärvisades på förra årets Genèvesalong.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-17 13:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
En god idé som försvinner med SAAB?! :cry:

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-02-17 15:45 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Äntligen...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-18 07:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Se ochså här Här http://www.autobloggreen.com/2007/03/06 ... 0-concept/ lite mera siffror för mera siffror och data.

Se också denna tråd http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... b83fef0ec9

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-18 11:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Maud har väl fått kalla fötter om etanolbilar nu sedan det börjat hetta till kring SEKAB...
Så det där är nog inget att ha..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-18 12:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
karlmb skrev:
Maud har väl fått kalla fötter om etanolbilar nu sedan det börjat hetta till kring SEKAB...
Så det där är nog inget att ha..


Jo, hennes regeringskollega infrastrukturministern Åsa Torstenssom har ju sagt att "dagens fossilstinna bilar ska ersättas med elbilar", men fram tills det finns rejäla elbilar med bra räckvidd, god krocksäkerhet samt bra kupé- och lastutrymme, är det ju fossil diesel som gäller... Det vet väl alla?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-02-18 13:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Åsa har nog varit på hjärntvätt hos Hådell, hon borde veta vad man tycker i Trollhättans bilfabrik, hon kommer från Strömstad...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 15:32 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Vilken nyhet! Hade man inte kunnat kosta på sig en modernare bil än 9-5 för att visa upp det nya konceptet? Ingen av de bliar SAAB har visat upp på sistone verkar vara riktigt i takt med dagens behov. Fyrhjulsdrivna åk eller en ersättare till 9-5 som sägs växa med 17 cm på längden, är väl knappast vad som efterfrågas idag? Volvo's "räddare" SC60 är också helt i otakt med tiden. Är det konstigt att dessa biltillverkare är i kris?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 15:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
SAABs budget medgav nog ingen fräckare kaross...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-02-19 16:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Roger Gustavsson skrev:
Vilken nyhet! Hade man inte kunnat kosta på sig en modernare bil än 9-5 för att visa upp det nya konceptet? Ingen av de bliar SAAB har visat upp på sistone verkar vara riktigt i takt med dagens behov. Fyrhjulsdrivna åk eller en ersättare till 9-5 som sägs växa med 17 cm på längden, är väl knappast vad som efterfrågas idag? Volvo's "räddare" SC60 är också helt i otakt med tiden. Är det konstigt att dessa biltillverkare är i kris?


Det är bara i bilmedia man hyllar småbilar. Titta på vad som nyligen har kommit och snart kommer. I de allra flesta fallen är nästa generation/modellersättaren större med fler hästkrafter än föregående modell. Årets bil 2009 är ett sådant exempel. Opel Insignia kombi är 8 cm längre än Opel Vectra kombi och mycket tyngre. Bränsleförbrukningen är precis lika hög. För att fortsätta prata Opel kommer kommande Astra att vara 10 cm längre än nuvarande, eller 12 cm längre än nuvarande Golf, som är 43 cm längre än ur-Golfen. Vi vet att vi har ovanligt stora bilar i Sverige med europeiska mått mätt och vi vet vilka bjässar amerikanerna kör runt med. I bilmedia har man länge kunnat läsa om en kommande Volvo V100 skräddarsydd för den ryska marknaden. En kombi som är klart över fem meter lång!

Felet att visa upp E100-konceptet med en SAAB 9-5 är inte bilstorleken, utan för att modellen/designen är gammal, vilket drar ner intrycket av en blick in i framtiden.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-02-21 10:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Det är bara i bilmedia man hyllar småbilar.


Jag vill nog påstå att du har fel:

http://www.automotorsport.se/news/16674 ... kade-mest/

Citat:
Under 2008 registrerades 3,09 miljoner nya personbilar i Tyskland, en minskning med måttliga 1,8 procent mot föregående år. Tillbakagången för större bilar, sportbilar och familjebussar var markant, medan de minsta, typ Fiat 500, stod för största ökningen.


Biltypen som ökar mest:

Bild

Det är då vad jag kallar en liten bil.

Att vissa modeller ändå blir större tolkar jag på lite andra sätt än dig. Med Insignian vill man ex konkurrera med VW Passat. Och antagligen nå en betydligt större marknad i.o.m detta. Rätt sorts bil i rätt klass helt enkelt.

Och det är inget fel med stora bilar så länge vitsen med dom är att man oftast fyller bilen med folk. Är man 7 personer i familjen kan man t.o.m köra XC90 utan att känna sig som en miljöbov. Åtminstone inte jämfört med de som pendlar ensamma i en Volvo V70.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-23 08:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
göinge skrev:
Det är bara i bilmedia man hyllar småbilar.


Jag vill nog påstå att du har fel:

http://www.automotorsport.se/news/16674 ... kade-mest/

Citat:
Under 2008 registrerades 3,09 miljoner nya personbilar i Tyskland, en minskning med måttliga 1,8 procent mot föregående år. Tillbakagången för större bilar, sportbilar och familjebussar var markant, medan de minsta, typ Fiat 500, stod för största ökningen.


Biltypen som ökar mest:

Bild

Det är då vad jag kallar en liten bil.

Att vissa modeller ändå blir större tolkar jag på lite andra sätt än dig. Med Insignian vill man ex konkurrera med VW Passat. Och antagligen nå en betydligt större marknad i.o.m detta. Rätt sorts bil i rätt klass helt enkelt.

Och det är inget fel med stora bilar så länge vitsen med dom är att man oftast fyller bilen med folk. Är man 7 personer i familjen kan man t.o.m köra XC90 utan att känna sig som en miljöbov. Åtminstone inte jämfört med de som pendlar ensamma i en Volvo V70.


Jag är den förste att propagera att folk borde skaffa sig mindre bränslesnålare bilar, men när jag tittar mig omkring vad folk har för bilar sker inte så. Man vill ha en stor bil - för lastmöjligheterna på semestern, men minst lika mycket för säkerhetens skull. Och jag känner till fler pensionärer med stora bilar än jag känner till barnfamiljer. Och hos en del barnfamiljer har man en stor bil (typ Volvo V70) att ha hela familjen med sig i på semestern och en andrabil av mellanklass (typ V50/Corolla/Golf osv kombi) att pendla till jobbet med. Helgalet? Ja, men dessa tycks resonera som så att man inte vill ha för liten bil dels av säkerhetsskäl och dels ifall den stora bilen är upptagen vill man kunna få med sig mycket även i den "lilla" andrabilen. Därför har jag gett upp hoppet om att folk ska skaffa sig mindre bränslesnålare bilar och stället hoppas på att de ska skaffa bilar som drivs av annat än bensin och diesel. Och så sker också, då fler miljöbilar är etanol- och gasbilar än vad de är hybrid eller snålbensinare/snåldieslar.

När man pratar folks val av bilstorlek ska man inte titta på andra länder eftersom vi i Sverige alltid haft större bilar än resten av Europa. Återigen kan jag bara konstatera faktum från verkligheten. När jag och min fru skaffade vår femdörrars Ford Focus blev alla förvånade att vi inte valde en kombi eftersom planer på barn = kombi.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-23 09:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Att vissa modeller ändå blir större tolkar jag på lite andra sätt än dig. Med Insignian vill man ex konkurrera med VW Passat. Och antagligen nå en betydligt större marknad i.o.m detta. Rätt sorts bil i rätt klass helt enkelt.


Jämför storleken gamla och nya modellen Fiat 500, en Mini, VW beetle, en passat, en golf, en polo, ford fiesta etc.

Alla blivit större tyngre och törstigare.

En gång i tiden storsäljande bilar i storleken av original Minin eller Fiat 500 från 60 talet som då lätt kunde transportera en familj på 4-5 personer finns väl knappast längre att köpa över huvudtaget.

Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-02-23 16:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
När man pratar folks val av bilstorlek ska man inte titta på andra länder eftersom vi i Sverige alltid haft större bilar än resten av Europa.


Sverige är ett litet land befolkningsmässigt, biltillverkarna lär knappast ha oss som en ett kriterium när dom väljer att göra en viss modell större.

Citat:
Återigen kan jag bara konstatera faktum från verkligheten. När jag och min fru skaffade vår femdörrars Ford Focus blev alla förvånade att vi inte valde en kombi eftersom planer på barn = kombi.


Jag har en Santa Fe och får inte plats med dubbelbarnvagn, hund, två barn osv. Skulle gärna ha en större bil. Åtminstone tills barnen är så stora att jag slipper barnvagnen. Sen kan jag byta till en mindre bil igen. Vet många som har gjort så.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011