Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 10:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-03-02 13:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Antal etanolbilar ökar, men andelen minskar ändå några procentenheter jämfört med andra miljöbilar, men eftersom det totala antalet bilar fortsätter minska ökar andelen etanolbilar något jämfört med denna siffra. Intressant också att de båda biltyper, utöver diesel, som haussas mest i media, nämligen hybridbilarna (det vill säga el-/bensinhybrid) och gasbilarna (slarvigt kallade biogasbilar) minskar för andra månaden i rad; För hybridbilarna bara i andelen, men för de älskade gasbilarna både andelen och i antal. Kan det vara så att finanskrisen har gjort att kommunerna börjat dra in på nybilsköp, för visst kan man anta att en stor andel av gasbilarna köps av kommuner?

Miljöbilsförsäljningen under februari 2009 (siffror inom parantes gäller januari):

E85..........61,9% (64,3%) eller 3038 (2325) stycken eller 20,8% (20,6%) av det totala antalet sålda bilar
Bensin......18,9% (13,5%) eller 927 (487) stycken eller 6,3% (4,3%) av det totala antalet sålda bilar
Diesel.......14,4% (15,7%) eller 708 (567) stycken eller 4,8% (5,0%) av det totala antalet sålda bilar
Hybrid........2,1% (3,3%) eller 132 (120) stycken eller 0,9% (1,1%) av det totala antalet sålda bilar
Gas............2,7% (3,2%) eller 104 (114) stycken eller 0,7% (1,0%) av det totala antalet sålda bilar

Källa: http://www.bilsweden.se

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Miljöbilsförsäljningen
InläggPostat: mån 09-03-02 14:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag tänkte att jag skulle instämma i Göinges antagande,
citat: för visst kan man anta att en stor andel av gasbilarna köps av kommuner?

Det förekommer att jag bläddrar på Kvarndammens Bilauktioner, och det är ju just bilar från kommuner och andra mer eller mindre offentliga enheter som säljs där.
Därför kollade jag denna veckas (v10) utbud. Men där fick jag helt fel! Endast 7 st. CNG-bilar av en hel drös både falska och äkta miljöbilar. :oops:

Länk: http://www.bilauktioner.com/

Jag är inte spekulant, men tittar in där lite oregelbundet. Det finns en egen flik för miljöbilar. Och tidigare har det funnits flera CNG-bilar till salu. Men just den här veckan var det väldigt många SAAB Biopower. Har det något med rådande konjunktur att göra? :?:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-02 17:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Säkerligen, SAAB är mkt vanlig som tjänstebil i företag.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09-03-05 12:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Här hade jag velat lägga in en kommentar om att det går neråt för SAAB på tjänstebilsområdet, som bl.a. redogörs både i DN och Sveriges Radio i dag. Men det är den ökände Ronny Svensson, Ynnor, som är uppgiftslämnare, så då tar det emot. Jag avstår.
Men om någon vill veta mer så finns uppgifterna i DN och på SR.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011