Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 08:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-03-23 14:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hopas inte att detta är ett tidigt aprillskämt men Ny Teknik har en artikel om Smite, en ny "city-bil" som liknar en Meserschmitt KR200 mera än någon annan ny retrobil -som brukar vara bleka kopior (Fiat cinquecento, VW Beetle etc)- hitills har gjort.

Bild
Messerschmitt KR200 cab som för 50 år sedan kunde den komma upp i 100 km/t med bara 10 hkr, i bakgrunden med "vanliga" flygplansinspirerade plexiglas taket http://microcarmuseum.com/tour/messerschmittkr201.html

Bild
Smite idag?

I stället för 200cc tvåtaktare skriver de om moderna etanolmotorer, hybrid och ren eldrift och givetvis mkt låg förbrukning. Det väcker ett stort habegär hos mig som altid varit mycket svag för originalet, som jag tycker är den finaste microbilen.

Se också PDF filen http://www.nyteknik.se/multimedia/archi ... 42813a.pdf

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan mån 09-03-23 16:22, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-23 16:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Precis, jag gillar den också!
De är inte nådiga mot plagiatet på Nyteknik, men jag tycker den känns helrätt!
Den smala designen minimera luftmotståndet mkt bättre än de korta, höga lådbilarna vi sett hittills.
Iden med två personer bakom varandra är naturligtvis överlägsen två i bredd.
In o ur via fronten är ju även det en kul variant.
Blir den verklighet utser jag den till en storsäljare!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-23 16:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Japp orginalet klarade ju redan 100 km/t med 10 hkr, här är den ochså på en engelsk site http://www.autochic.com.au/garage/envir ... -The-Facts

Den borde klara sig bra med en 125-200cc 20-30 hkr etanolmotor och automatisk transmission från en scooter och dra mindre än en scooter/MC tack vara strömlinjen, säkert också go-kart likt roligt att köra.

Jag vill ha ein besserschmitz!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-23 21:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1245
Ort: Nyköping
Hur går det när en sån här trehjuling möter Mr Bean i trafiken?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-03-23 22:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tror inte den välter så lätt som en Reliant Robin som ser ut att ha mkt högre tyngdpunt.

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-24 11:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Framförallt har ju de korkade konstruktörerna av Reliant satt de två hjulen bak, så den välter ju bara man vickar lite på den i en kurva...
Det har byggts en hel del 3-hjulingar genom åren och de fungerar riktigt bra i kurvtagning.
Mercedes gjorde det hela fulländat genom att ordna så att karossen tom lutade sig inåt i kurvorna, som en motorcykel, för några år sen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-24 12:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
MC liknande inåtlutande lösningar har flera gjort och har fördelen att man kan ha hjulen ganska nära varandra och några finns redan i produktion, som t ex Vespa MP3
Bild
och nu senast Lumeneo Smera http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... eneo+smera

Om man har en vanlig trehjuling måste tygndpukten vara låg och ligga närmare hjulparen än det ensamma hjulet. Man kan alltså ha ett styrande hjul framme om största vikten är över de två hjulen bak
Bild
lastad stabilare än tom.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-24 12:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Att ha ett hjul fram är genomkorkat eftersom det motverkar naturlagarna vid kurvtagning. Att sänka tyngdpunkten hjälper bara som ett dåligt plåster, grunden är fel.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-24 13:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ett till liknande concept är VW 1l bilen http://en.wikipedia.org/wiki/VW_1L

Bild

fast den ser mycket tråkigare ut och har dieselmotor.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan tis 09-03-24 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-24 13:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Se där, äntligen en anpassning till naturlagarna, även gällande luftmotstånd!
Låga, smala och långa bilar istället för en telefonkiosk...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-03-24 22:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1245
Ort: Nyköping
karlmb skrev:
Att ha ett hjul fram är genomkorkat eftersom det motverkar naturlagarna vid kurvtagning. Att sänka tyngdpunkten hjälper bara som ett dåligt plåster, grunden är fel.

Ursäkta men kan du förklara närmare vad det är som skiljer de två koncepten åt vid kurvtagning?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-03-25 11:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
GL skrev:
karlmb skrev:
Att ha ett hjul fram är genomkorkat eftersom det motverkar naturlagarna vid kurvtagning. Att sänka tyngdpunkten hjälper bara som ett dåligt plåster, grunden är fel.

Ursäkta men kan du förklara närmare vad det är som skiljer de två koncepten åt vid kurvtagning?


Den stora skillnaden är att tyngdpunkten i en kurva förskjuts framåt iom att man ändrar riktning.
Då är det bra om där finns ett hjul ytterst i hörnet.
Om du tittar på de trehjulingar som finns gjord för annat än skjutsa pensionärer (Reliant) eller tuc tuc med mkt begränsade fartresurser, så ser du att i princip alla har de två hjulen fram.
Då slipper man dessutom en diff om man ser till att driva i rätt ände, dvs bak...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-27 16:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1245
Ort: Nyköping
karlmb skrev:
GL skrev:
karlmb skrev:
Att ha ett hjul fram är genomkorkat eftersom det motverkar naturlagarna vid kurvtagning. Att sänka tyngdpunkten hjälper bara som ett dåligt plåster, grunden är fel.

Ursäkta men kan du förklara närmare vad det är som skiljer de två koncepten åt vid kurvtagning?


Den stora skillnaden är att tyngdpunkten i en kurva förskjuts framåt iom att man ändrar riktning.
Då är det bra om där finns ett hjul ytterst i hörnet.
Om du tittar på de trehjulingar som finns gjord för annat än skjutsa pensionärer (Reliant) eller tuc tuc med mkt begränsade fartresurser, så ser du att i princip alla har de två hjulen fram.
Då slipper man dessutom en diff om man ser till att driva i rätt ände, dvs bak...


Tack för den förklaringen! Det är dock inte tyngdpunkten som förskjuts framåt utan det är centrifugalkraftens riktning som förskjuts framåt.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-27 16:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nåja, du kan nog hitta min förklaring i läroböcker också..men rätt ska vara rätt..
Dessutom blir det en tillkommande förskjutning av tyngdpunkten om man skulle få för sig att bromsa i en kurva, ngt som inte är helt ovanligt...
Då välter Relianten...
Rowan Atkinson är ju rätt bilintresserad och dessa brister har säkert inspirerat honom, det närmste vi kommer i totalt ointresse för bilproblem är väl Volvo 343 dl som brukar köras av glada pensionärer som tycker det är liten käck bil... :lol: :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-27 19:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1245
Ort: Nyköping
En länk med diskussion om för- och nackdelar med olika trehjulingar.
http://www.rqriley.com/3-wheel.htm

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011