Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 07:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-03-26 11:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Citat:
Etanolmotorer ska lyfta Saab 9-3
Premiumkänslan.
Ett måhända slitet uttryck i biltyckarkretsar-men ett ack så viktigt ord för Saab.

Nya 9-3 är nämligen inte längre någon vanlig Svenssonbil, utan har skärpt till sig för att passa i de finaste salongerna. "Saabs första Sport Sedan i mellanklassens premiumsegment" kallas bilen.
Har verkligen Saab 9-3 vad som krävs för att utmana de bästa i klassen?
Får jag frågan just nu, med full fart i en vänsterböj, hjulen slickande gruskanten och hjärtat i halsgropen är svaret utan tvekan – ja.
Bilen går ju kanon
Bilen går ju kanon! Chassit bygger på samma plattform som nya Opel Vectra men har finjusterats för att ge bättre väghållning och mer körglädje.
Efter två dagar bakom ratten i 9-3 på kurviga vägar i Västergötland har jag ingen svårighet att ge chassit "med beröm godkänt".
Till ett sportigt koncept hör direkt styrning och smidig, distinkt växellåda. Även här får Saab godkänt. Till skillnad från syskonmodellen Opel Vectra, som har elhydraulisk styrning, har Saab traditionell hydraulisk servo. För vägkänslans skull verkar det vara ett vettigt val.
Etanolmotorer i Géneve
I Géneve presenterades Saab 9-3 med etanolmotorer vilket Saab hoppas ska få ännu bättre fart på försäljningen.
Ungefär på samma sätt som 9-5 Biopower gjorde att Saab förra året sålde fler bilar än på mycket länge.

TEKNIKENS VÄRLD

SAAB 9-3 SPORTCOMBI 1,8T
PRIS: 237 900 kronor.
GARANTIER: Två år nybil, tre år vagnskada, sex år genomrostning.
SÄKERHET: Krockkuddar fram, whiplashskydd fram, bältessträckare, bromshjälp i kurvor, nödbromsassistans med el bromskraftsfördelning, sidokrockkuddar fram, takmonterad sidoairbag.
MOTOR: Fyrcylindrig med lätttrycksturbo, 1 998 cc.
EFFEKT: 150 hk vid 5 500 r/min.
VRIDMOMENT: 240 Nm vid 2 000 r/min.
VÄXELLÅDA: Femväxlad manuell, femväxlad automat, framhjulsdrift.
BRÄNSLEFÖRBRUKNING: 7,9 liter per 100 km vid blandad körning, enligt tillverkaren.
PRESTANDA: 0–100 km/tim 10,2 sekunder, toppfart 205 km/tim.
MILJÖKLASS: 2005.
LÄNGDxBREDDxHÖJD: 4 654x1 762x1 492 mm.
AXELAVSTÅND: 2 675 mm.
TJÄNSTEVIKT: 1 515 kg.
TOTALVIKT: 1 965 kg.
SLÄPVAGNSVIKT: 1 400 kg.
BAGAGEVOLYM: 419 liter, VDA.

Välj rätt motor
Biltidningen Teknikens Världs expert Linus Pröjtz: "Det är klart vi väljer BioPower. Lägre CO2-utsläpp tillsammans med högre effekt när den körs på etanol är en ekvation som passar oss bra. Dessutom går den att få med automatlåda, så valmöjligheterna är intakta. I 9-3 blir det dessutom riktigt roligt att åka miljövänligt, bilen är riktigt rolig att köra.


Bilarna i testet:
Audi A4
Audi A6
BMW 320i
BMW523i
Citroen C5 2,0
Ford Focus 2,0
Ford Mondeo 2,0
Mazda 6 2,0
Opel Astra 1,8
Opel Vectra 2,2
Peugeot 307 2,0
Peugeot 407 2,0 SW
Saab 9-3 sportcombi 1,8T
Renault Mégane 2,0
Saab 9-5 2,0T
Scoda Octavia 2,0 FSI
Subaru Legacy 2,0
Toyota Avensis 2,0
Volvo V70
Volkswagen Passat 2,0
Volvo V50 2,0


(Min fetning.)

http://helsingborg.expressen.se/motor/1 ... a-saab-9-3

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-27 12:25 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Vad vill du säga med detta? Testet är snudd två år gammalt! Flera bilar är ersätta av nya modeller och SAAB ligger nästan för döden...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-03-27 12:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Ursäkta. Jag läste inte längst ner. Orsaken till att jag publicerade denna var att Miljöfordon.se hade detta test med bland sina "nyheter".

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011