Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 09-04-04 15:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.renault.se/sv/Personbilar/Ny ... ation.aspx

1.4 Tci, 131 hk, 0.65l/mil men endast för bensin, 110 hk 1.6l, 0.69l/mil i etanolversion. Mindre o köra med, högre förbrukning om man ska köra på etanol. Känns rätt trist måste jag säga, den motor som hade varit bäst lämpad för etanolbruk går bara att köra på bensin. Och så här har det väl sett ut från i stort sett alla tillverkare förutom Saab ?

Sen finns det en drös med dieselversioner, 3 diesel, 1 etanol. Inte lovande måste man säga.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-31 20:32 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-28 23:33
Inlägg: 3
Ort: Från
1,6 finns i Megane III. Kört lite Megane och kör en Renault på jobbet. Skulle kunnat köpt denna om klädseln fanns i läder, vilket det gör till den den tyngsta bensinaren. Tyg blir så varmt =(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-02 13:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu har vi köpt en gammal (och rostig) Ford Galaxy för turer då barnen , hund , barnvagnar osv ska med och då ska Santa Fe'n bytas mot lämplig bil för pendling in till jobbet.

Renault Megane sporttourer är intressant, men hur kul är etanolmotorn ?

110 hk - vridmoment 151/4250 RPM

Jämfört med 1.4 TCe:

131 hk - 190/2250 RPM

alternativt 1.9 Dieseln:

131 hk - 300/1750


Måste nog åka förbi och ta en provtur men jag misstänker att etanolvarianten inte kommer stå högt i kurs efter test av TCe eller dieseln.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-02 14:26 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Konvertering?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-02 18:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Det är ju tråkigt att behöva konvertera och gå miste om 5 års skattefrihet, och den lägre årskatten som etanolarna har därefter.

Skulle vara intressant och se hur de nya motorerna funkar med blandtankning eller kanske rent av köra okonverterat på ren E85.
Blir även intressant att se hur länge det ska dröja innan dessa motorer blir godkända för E85.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-03 08:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
AcuraJan skrev:
Det är ju tråkigt att behöva konvertera och gå miste om 5 års skattefrihet, och den lägre årskatten som etanolarna har därefter.


Samt om man leasar lägre förmånsvärde. Näe, surt sa räven om de trista etanolmotorerna som de flesta tillverkare kör med.

Att tanka bilen i tid o otid är inte kul. Kanske inte så konstigt att folk köper snåldieslar när kommer ner på 0.4 l/mil blandad körning , slipper skatten i 5 år och oftast får en betydligt trevligare motor på det. Ska man kunna konkurrera med dagens bränslepriser/subventioner osv så måste det till etanoloptimerade motorer som gärna få hålla sig en bit under 0.8l/mil blandad körning. 1.4 TCe skulle ex dra 0.86 blandad om den drog 30% mer på etanol. Lite etanoloptimeringar på det så borde man kunna ta sig under 0.8 utan problem, och det med en trevlig motorkaraktär, inte max vrid vid 4000 rpm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-08-14 07:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ny snål bensinmotor i Megane:

http://www.renault.se/personbilar/megan ... EC055_NORD

0.64 vs 0.93 vid stadskörning jämfört med 110 hk etanol motorn. Kanske lite överdriver pga start & stop på den "nyare" motorn, men ändå en enorm skillnad. Om man ändå ska erbjuda etanol bilar och det är en kostnad på någon tusenlapp för en bilfabrikant, varför gör man det då inte ?

Efter att igår ha sett svt's inslag om oljesanden i Kanada så kan man tycka att vi är lite slapphänta när det gäller övergången till förnyelsebar energi, kanske ändå så att vi måste fortsätta med incitament för biltillverkarna för de verkar ha i princip lagt ner satsningen på etanol. Den här bilen är en miljöbil även på bensin, varför inte då ge lite extra subvention om de också klarar förnyelsebara bränslen ? Blir också lite svårare för motståndarna att klaga när det är en sk miljöbil även utan etanol.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011