Etanol.nu https://www.etanol.nu/forum/ |
|
Förslag på "körglad" och snål etanolbil? https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=30&t=4946 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | aryan [ mån 09-04-06 10:48 ] |
Inläggsrubrik: | |
Laban skrev: Haha, ja just nu är det bara rena bensinbilar så det blir bara 5% etanol. Men, det ska bli en pendlingsbil snart som jag hade tänkt ska köras på etanol. Ska bara hitta en liten bil som är rolig o köra samt drar lite , även bensin då, om man skulle vara tvungen att köra på bensin. Men det är inte helt lätt eftersom tillverkarna inte nödvändigtvis väljer den roligaste motorn för E85 bruk , eller snålaste för den delen.
Du kan ju redan idag blanda in 30% etanol i din pendlings bensinbil! Miljöbilen Colt Plus Cleartec, med en pigg etanol/bensin-motor på 1,3L och 95 hk är kanske ett vettigt alternativ http://www.mitsubishimotors.se/colt_plus om du inte vill konvertera en snål bensinbil som såklart ökar urvalet. Renault Clio är också en snål etanolbil. /Aryan |
Författare: | aryan [ mån 09-04-06 22:20 ] |
Inläggsrubrik: | |
http://www.alltommotor.se/bilfakta/ MITSUBISHI COLT Plus 1.3 FFV Cleartec 5,8 lit bensin/100 km blandad körning Effekt: 95 hk Toppfart: 180 km/h Acceleration (0-100km/h): 11,8 sek Motortyp: Rad (tvärställd) Cylindrar: 4 st Ventiler: 4 st per cylinder , Framhjulsdrift Cylindervolym: 1 332 cm3 Fyra stjärnor i Euro NCAP Renault Clio III 1.2 16v Eco2 Flex Fuel. 5,9 lit bensin/100 km blandad körning Effekt: 75 hk Toppfart: 167 km/h Acceleration (0-100km/h): 13,4 sek Motortyp: Rad (tvärställd) Cylindrar: 4 st Ventiler: 4 st per cylinder , Framhjulsdrift Cylindervolym: 1 149 cm3 Fem stjärnor i Euro NCAP Jeremy Clarkson-testet återstår men han var ganska glad över Clio V6 |
Författare: | matsuda [ mån 09-04-06 23:45 ] |
Inläggsrubrik: | |
Söks en begagnad eller ny? Min mazda 323 drar runt 0,8 l/mil med E85. |
Författare: | Laban [ tis 09-04-07 08:29 ] |
Inläggsrubrik: | |
Mitsubishin lät faktiskt riktigt intressant. Även om det hade varit ännu intressantare med en 1.3l turbo på 150 hk. Men 95 kh i en sån liten bil kanske inte är så illa. Får kanske ta mig en tur på Mitsubishi och kolla. Jag hade väl iofs tänkt mig en bil i 50-70 tusen kr klassen i första hand, smärtgräns 100 000. Men jag har ändrat mig förr.. Mazda 323 förresten, konverterad ? Årsmodell osv ? |
Författare: | aryan [ tis 09-04-07 11:03 ] |
Inläggsrubrik: | |
Laban skrev: Mitsubishin lät faktiskt riktigt intressant. Även om det hade varit ännu intressantare med en 1.3l turbo på 150 hk. Men 95 kh i en sån liten bil kanske inte är så illa. Får kanske ta mig en tur på Mitsubishi och kolla. Tycker också att den på papper verkar ett vettigt alternativ, i fronten ser den lite ut som en volvo? Det kanske beror på att den byggs i Holland i gamla DAF (senare VOLVO) fabriken Laban skrev: Jag hade väl iofs tänkt mig en bil i 50-70 tusen kr klassen i första hand, smärtgräns 100 000. Men jag har ändrat mig förr..
Idag är det väl bra prutläge på en bil, annars rymmer förstås Dacian i prisklassen, men den är kan vara billigare i fler bemärkelsen. /Aryan |
Författare: | matsuda [ tis 09-04-07 11:31 ] |
Inläggsrubrik: | |
Det är en gammal en från -90 med en 1.6 liters motor. Har konverterat den med flexitune. Finns både 8v och 16v. Den första ger 87 hk och den andra ~90 hk. Om du vill ha en bil som är lite mer att köra med finns 1.8 liters varianten 323F som inte förbrukar nämnvärt mer om du inte kör den galet. Två kamaxlar, 16v och ger 131 hk. Om du köper en 323 över huvud taget rekommenderar jag att du köper en nyare än -94 eftersom de började sälja nya modellen med EGR, uppvärmd lambda och lite andra saker. Detta bör ju hjälpa ner förbrukningen lite. |
Författare: | magnul [ tis 09-04-07 12:17 ] |
Inläggsrubrik: | |
matsuda skrev: Finns både 8v och 16v. Den första ger 87 hk och den andra ~90 hk.
Fullstendig OT men; er du sikker på at det stemmer? Det er vanskelig å finne informasjon om japanske motorer, men jeg har sett opptil flere kilder som sier at 87hk-motoren er en 16V SOHC. Halvgammel mazda er bra det, så lenge den ikke er ungdomskjørt. Jeg ville dog gått for en med litt mer moderne motorstyring samt bedre sikkerhetsnivå. |
Författare: | Laban [ tis 09-04-07 18:05 ] |
Inläggsrubrik: | |
Det var väl en Tesla Model S det, 0-100 på 5.5-6s. 26 mils räckvidd på el samt en jävligt snygg bil på köpet. Ja, den skulle jag kunna betala 400 000 för om jag hade en garanti på batteriet på 10 år. Hade varit en riktigt rolig bil att äga. Men nu kostar den väl något i stil med 570 000, kanske börjar produceras om 2 år och går antagligen inte att köpa i Sverige förrän ett bra tag efter det. Rätt många om där alltså. |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |