Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 09:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-08-03 09:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Nybilsregistreringen av miljöbilar i juli rasade, förmodligen för att det var första månaden utan miljöbilspremie och många privatpersoner som gått i biltankar passade på att göra köpet i juni. Å andra sidan torde semestermånaden juli mestadels spegla privatköpen av bilar, vilket jag tycker avspeglas i siffrorna i och med att andelen av de i media utskällda etanolbilar är lägre och de hyllade "snåldieslarna" och gasbilarna har ökat. Månaden innan lanseringen av Toyota Prius generation III är hybridförsälningen så liten att den knappt finns. Stadigt högt E85-pris och ovanligt lågt sommarpris på bensin och diesel tror jag kan ha påverkat försäljningen, även fastän situationen kan ändras på ett ögonblick.

Miljöbilsförsäljningen under juli 2009 (siffror inom parantes gäller juni 2009):

E85..........52,0% (49,7%) eller 2348 (4837) stycken eller 16,1% (21,6%) av det totala antalet sålda bilar
Bensin......12,1% (23,5%) eller 545 (2288) stycken eller 3,7% (10,2%) av det totala antalet sålda bilar
Diesel.......20,3% (18,1%) eller 917 (1764) stycken eller 6,3% (7,9%) av det totala antalet sålda bilar
Hybrid........1,9% (2,0%) eller 83 (199) stycken eller 0,6% (0,9%) av det totala antalet sålda bilar
Gas............13,7% (6,7%) eller 620 (652) stycken eller 4,3% (2,9%) av det totala antalet sålda bilar

Källa: http://www.bilsweden.se

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-03 11:16 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Andelen fossildieslar ökar och ökar. Blir svårt att ställa om de bilarna till mera miljövänliga och/eller förnyelsebara bränslen...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-03 12:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Roger Gustavsson skrev:
Andelen fossildieslar ökar och ökar. Blir svårt att ställa om de bilarna till mera miljövänliga och/eller förnyelsebara bränslen...


Många (nyblivna) dieselbilsägare jag påpekar detta för kontrar då med att man kan köra dessa med biodiesel (som RME) eller oftare syntetisk diesel. Att detta knappt går att tanka och (inte minst) inte tillåts av biltillverkarna rycker de bara på axlarna åt. Min tes om att de verkliga miljövännerna inte köper dieselbilar besannas därmed gång på gång.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-03 16:49 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Blir allt svårare att andas i städerna också...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-08-03 18:09 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Hur många tankställen för RME hittar man i Sverige? RME har ju också varit hårt kritiserad inte minst i Tyskland, det lär gå åt mängder med energi för att framställas. Syntetdiesel finns väl överhuvudtaget inte att få tag i någonstans? Luften blir som sagt allt sämre i storstäderna. Tyskarna börjar muttra om att ta stortag mot den ökade partikelhalten...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-08-04 20:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Många (nyblivna) dieselbilsägare jag påpekar detta för kontrar då med att man kan köra dessa med biodiesel (som RME) eller oftare syntetisk diesel. Att detta knappt går att tanka och (inte minst) inte tillåts av biltillverkarna rycker de bara på axlarna åt. Min tes om att de verkliga miljövännerna inte köper dieselbilar besannas därmed gång på gång.


Största andelen av de som köper etanolbilar är väl bevisligen inte verkliga miljövänner heller eftersom man så fort bensinen blir billigare slutar tanka etanol. Som sagt, folk handlar med plånboken och med dagens prisläge är det ofta diesel som är billigast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-05 07:14 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Har flera gånger hört att dieselbilsägarna har fått en liten chock när partikelfiltren ska bytas. Det brukar motsvara ca 1kr/mil. Då blir skillnaden mot etanol och bensin lite mindre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-05 07:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Roger Gustavsson skrev:
Har flera gånger hört att dieselbilsägarna har fått en liten chock när partikelfiltren ska bytas. Det brukar motsvara ca 1kr/mil. Då blir skillnaden mot etanol och bensin lite mindre.


"Har flera gånger hört..."? Källa på det! För i så fall framstår ju motorjournalisternas jämförelser mellan bensin-, diesel- och etanolbilars ekonomi ännu mer horribel. Hur ofta måste man byta partikelfilter? Kan det vara så att det är "vanligt" att ägare av nyare dieselbilar med partikelfilter kör med partikelfilter tills det måste bytas och därefter kör utan?

Laban skrev:
Största andelen av de som köper etanolbilar är väl bevisligen inte verkliga miljövänner heller eftersom man så fort bensinen blir billigare slutar tanka etanol. Som sagt, folk handlar med plånboken och med dagens prisläge är det ofta diesel som är billigast.


Sant. Jag känner själv ett par av dessa. De som gör så, liksom de dieselbilsägare som sagt sig vilja göra något åt koldioxidutsläppen och därför bytt sin bensinbil mot en dieselbil, är ofta fullständigt miljöomedvetna i övrigt också. Eller inte alltid miljöomedvetna, utan skiter i miljön och klimatet när det väl kommer till kritan.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-08-05 10:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
10 mest sålda bilarna under juli 2009:

1. Volvo V70 (etanol) *
2. Volvo V70 (diesel)
3. VW Passat (gas) *
4. Volvo V50 (diesel) *
5. Kia Cee'd (diesel) *
6. Toyota Avensis (bensin)
7. BMW 3-serie (diesel)
8. Audi A6 (diesel)
9. VW Golf (etanol) *
10. Audi A4 (bensin)

* Miljöbil (utsläpp av fossil koldioxid max 120 gram per kilometer).

Källa: http://www.baff.info

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-06 11:19 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
göinge skrev:
Roger Gustavsson skrev:
Har flera gånger hört att dieselbilsägarna har fått en liten chock när partikelfiltren ska bytas. Det brukar motsvara ca 1kr/mil. Då blir skillnaden mot etanol och bensin lite mindre.


"Har flera gånger hört..."? Källa på det! För i så fall framstår ju motorjournalisternas jämförelser mellan bensin-, diesel- och etanolbilars ekonomi ännu mer horribel. Hur ofta måste man byta partikelfilter? Kan det vara så att det är "vanligt" att ägare av nyare dieselbilar med partikelfilter kör med partikelfilter tills det måste bytas och därefter kör utan?


Nja, partikelhalten ska väl mätas vid besiktning? 12000 kr var vad en kollegas anhörig fick betala för att byta partikelfilter på sin dieselbil. Den hade gått ungefär lika många mil (12000) och det blir då 1 kr/mil för partikelfiltret. Har även sett liknande siffror nämnas på andra bilforum, svenska och tyska. Nu ska ju kraven för utsläpp skärpas ytterligare, då partikelhalterna i Europas storstäder bara ökar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-08-08 15:01 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Alla bilar har väl inte partikelfilter/fälla som skall bytas enligt vissa intervall?

De franska bilarna har väl nån vätska som skall fyllas på ibland har jag för mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-09 11:49 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
När partikelfiltret inte längre gör vad det ska är det byte som gäller. Det är som med bensin/etanolbilarnas katalysatorer. Fast de sistnämndas verkar hålla längre.
I Tyskland har ju läget hårdnat när det gäller gamla dieslar med höga partikelutsläpp, de får inte köra in i vissa städer.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011