Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo V70 1.6 FF 2012
InläggPostat: tis 11-09-06 07:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Vet inte om denna har tagits upp här tidigare men:

http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 3526595.ab

Citat:
Testbilen var utrustad med Volvos toppmoderna, turboladdade 1,6-litersmotor. Bränsleförbrukningen i testet stannade på drygt 0,9 liter E85 per mil, vilket motsvarar 0,7 liter bensin per mil.
”Allt tal om att etanolbilar ska sluka bränsle kommer alltså på skam, särskilt som testet skedde med fullastad bil”, skriver Gröna Bilister.


0.9 på etanol är inte dumt för en så pass stor bil, fullastad antar jag betyder minst 4 personer i bilen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V70 1.6 FF 2012
InläggPostat: tis 11-09-06 11:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är en annons men ändå roligt att se att den får så bra värden/betyg av GB.

Mindre överladdat motor låter helt rätt för en etanoloptimerad bil. Journalisterna hos AB har nu också denna bil som tjänstebil så det kanske kommer fler artiklar om denna bil med erfarenheter. De kanske kommer att klaga över att bilen är slö och törstig när man tankar bensin i den?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V70 1.6 FF 2012
InläggPostat: tis 11-09-06 13:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det är en annons men ändå roligt att se att den får så bra värden/betyg av GB.


Ja annonsen får man förstås ta med en nypa salt.. Men om testet gjordes av GB så kan man väl anta att förbrukningen är hyfsat korrekt. Och 0.9 låter som sagt lovande med fullastad bil. Mina nuvarande bilar drar litern på 95.. :-)

Citat:
Mindre överladdat motor låter helt rätt för en etanoloptimerad bil. Journalisterna hos AB har nu också denna bil som tjänstebil så det kanske kommer fler artiklar om denna bil med erfarenheter. De kanske kommer att klaga över att bilen är slö och törstig när man tankar bensin i den?


Med Collin bakom spakarna drar den nog 1.3l/milen. Med endast han i bilen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V70 1.6 FF 2012
InläggPostat: tis 11-09-06 20:59 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Fast om han kör den med dieseln drar den troligen under 0,4 :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V70 1.6 FF 2012
InläggPostat: ons 11-09-07 07:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Antagligen :-)

Rent allmänt tycker jag Aftonbladet hanterar det här med förbrukning dåligt. Det ska ALLTID finnas med förbrukning under test där dom själva har mätt förbrukningen. Kan inte vara så svårt att tanka upp full tank, nollställa trippmätaren.... Tycker mig ofta se tillverkarens uppgifter. Eller:

Citat:
När vi kör riktigt lugnt på landsvägen ligger förbrukningen strax under fyra deciliter milen, följer vi trafiktempot och varvar med lättare stadskörning går förbrukningen upp till 0,5 l/mil och om vi adderar motorvägsetapper drar bilarna runt 0,58 liter milen.


Man kollar alltså färddatorn några gånger under testet. Har inte hört Collin nämna "när vi kör riktigt lugnt på landsvägen drar den .. etanol.. lättare stadskörning.." vad jag kan minnas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V70 1.6 FF 2012
InläggPostat: tis 11-09-13 17:20 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Det är ingen som hittat ett mer oberonde test av V70/V60 med T4F? Nu inför MY12 testar alla tidningar V70 med 1.6 diesel. V70 med den motorn är 30000 kr dyrare jmf med T4F. Helt vansinne att motormedia fokuserar på den modellen. Men det är väl tyvärr en följd av bilmedias enkelspåriga bevakning av bränslen.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V70 1.6 FF 2012
InläggPostat: fre 11-09-16 15:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.volvocars.com/se/footer/Pages/VDS.aspx

T4F: 255 900
D3: 308 000

Får man med mer std utrustning med dieseln kanske ?

Med tanke på hur bränslesnål T4F är (0.56 landsvägskörning, 0.7 blandad) så känns det som att det borde vara fler som intresserar sig för bensinmodellerna igen. Sen kan man få T4F med powershift, D3 endast med vanligt automatlåda. Med automat är det 0.6 vs 0.75l mil mellan diesel och bensin. Det lär ta tid innan man tjänat in de 52 000 kr som skiljer i det fallet, om jag nu har sett rätt förstås.

Lustigt, det skiljer "bara" 19 000 när man jämför T4F och D3 på V60'n ser jag nu. Låter som en mer trolig skillnad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V70 1.6 FF 2012
InläggPostat: lör 11-09-17 09:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Lite inofficiell info:

http://89.221.240.100/forum/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a

Citat:
För övrigt har jag kört drygt 400 mil i sommar och är fortfarande ruggigt nöjd. Snitthastighet på närmare 70 och 1l/mil på etanol tycker jag känns helt OK. Däremot så drar den lite över det dubbla när man kör med stort statoil-släp... hu!

Över lag tycker jag att skillnaden i förbrukning mellan etanol och bensin verkar vara överraskande liten. Jag förväntade mig större skillnad i förbrukning. Återigen så är jag van vid den större 2.0l saab turbon som drog ganska friskt för samma effekt.


Vad man sen kan dra för slutsatser av detta är väl osagt. Väntar också på fler officiella tester.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V70 1.6 FF 2012
InläggPostat: lör 11-09-17 09:15 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Alla Volvodieslar har bränslevärmare som standard. En sån kanske är värd 10-15k kr? Men det gör ju också att bilens bränsleförbrukning ökar betydligt under vinerhalvåret. Något som de flesta inte verkar ha en aning om. Såvida dieselbilsföraren väljer att frysa istället för att spara några ören vid pumpen?

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V70 1.6 FF 2012
InläggPostat: mån 11-09-19 08:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
MattiasD skrev:
Alla Volvodieslar har bränslevärmare som standard. En sån kanske är värd 10-15k kr? Men det gör ju också att bilens bränsleförbrukning ökar betydligt under vinerhalvåret. Något som de flesta inte verkar ha en aning om. Såvida dieselbilsföraren väljer att frysa istället för att spara några ören vid pumpen?


En sån där värmare har ganska försumbar bränsleförbrukning relativt bilmotorn. Typiskt är att för varje kW värmeeffekt så drar värmaren 0,1 l/h. En typisk diesel- (eller bensin-) värmare för en personbil brukar kunna ge 4-5 kW och det innebär alltså högst en halvliter per timme i merförbrukning. I praktiken går värmaren för fullt bara tills kylvattnet har kommit upp i normal temperatur och därefter går den ner på "sparlåga" eller stänger av helt, beroende på om spillvärmen från motorn räcker till eller inte.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V70 1.6 FF 2012
InläggPostat: fre 11-12-30 13:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.dn.se/motor/tester/volvos-et ... pa-dieseln

Verkar ha en riktigt trevlig motor:

Citat:
Lägger man samman ljud, motorns karaktär och ringa växlingsbehov och jämför med miljöklassade V70 Drive diesel med 115 hk – som tagit en allt större andel av miljöbilskakan – känns den senare plötsligt föråldrad.


Nu finns det visserligen betydligt effektstarkare sk miljödieslar idag men vi vet väl också att verklig förbrukning är allt längre ifrån den teoretiska i det fallet. Bättre då för moderna bensinmotorer:

http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... ning-35181

T4:an låg riktigt bra till. Och viewtopic.php?f=30&t=6139 visar väl på en trevliga siffror på E85.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V70 1.6 FF 2012
InläggPostat: mån 12-03-05 19:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Aftonbladet testar T4F:

http://www.aftonbladet.se/bil/article14473933.ab

Här skiljer sig åsikterna om motorn rätt rejält jämfört med andra tester.

Citat:
Mot bakgrund av detta låter V70 T4F riktigt lovande. Men i själva verket kommer jag inte i närheten av de siffror som Volvo uppger. Och det är bara en del av problemet. Själva bilen är lika fin som vanligt. Och motorn, som är supertyst, gör komfortupplevelsen i redan komfortabelt V70 ännu bättre. Bra där. Det är en fröjd att köra, särskilt på långfärd, där finns inget att anmärka på.
Men motorn. Kanske blev jag lurad av 180 hästkrafter och turbo, det låter ju mycket och piggt. Men karaktären är mer av den hos snåldieseln. I stadstrafik måste du växla mycket. När jag någon gång försöker dra i väg på tvåan dör motorn direkt. Nä, i med ettan, varva upp, i med tvåan, varva upp, i med trean. Och så vidare. Och vice versa. Det är tråkigt. Var håller alla 180 hästar hus?
I en diesel är det trots allt annorlunda, för då har man ett vridmoment att falla tillbaka på. Och så får jag en låg förbrukningssiffra som kvitto på att jag gör rätt. Men det är kanske det som är mitt problem, jag har kört för mycket diesel för att imponeras.


Jämfört med Gröna Bilister:

Citat:
Lägger man samman ljud, motorns karaktär och ringa växlingsbehov och jämför med miljöklassade V70 Drive diesel med 115 hk – som tagit en allt större andel av miljöbilskakan – känns den senare plötsligt föråldrad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V70 1.6 FF 2012
InläggPostat: mån 12-03-05 19:56 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Nu kör jag V60 med T4F men skillnaden borde vara försummbar. Jag tycker kraften T4F räcker bra. Jag förstår inte vem som srtar på tvåan? Motorjournalister får jag bara mindre förtroende för.

Vad gäller förbrukning på E85 börjar jag få statistik och förbrukningen skilljer över 10% beroende vart jag tankat. De gånger jag tankat på St1 ligger jag på över litern /mil. Det beror på att St1 har högre etanolhalt än andra. Idag när jag tankade på OKQ8 och fick 71.37% etanol blev förbrukningen (enligt färddatorn) direkt mindre. Frågan är ju vart dessa motorjournalister tankar? St1 och Shell ger högre förbrukning men bättre för miljön.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V70 1.6 FF 2012
InläggPostat: tis 12-03-06 10:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
MattiasD skrev:
Jag förstår inte vem som srtar på tvåan?


Någon som är sponsrad av en kopplingslamelltillverkare?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo V70 1.6 FF 2012
InläggPostat: tis 12-03-06 12:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
MattiasD skrev:
Jag förstår inte vem som srtar på tvåan?


Någon som är sponsrad av en kopplingslamelltillverkare?


:-) Passar bra i AB ström av substanslösa kritik mot etanol(bilar).

Laban skrev:
Aftonbladet testar T4F:

http://www.aftonbladet.se/bil/article14473933.ab

Nä, i med ettan, varva upp, i med tvåan, varva upp, i med trean. Och så vidare. Och vice versa. Det är tråkigt.


En automatlåda kanske?

Vad blir nästa klagomål, att man inte får tanka diesel i etanolbilar?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011