Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 11-09-13 17:14 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Nu är min Volvo besiktigad för första gången.

Avgasvärden:
CO: 0,1 (0,3)
CO 2500: 0,0 (0,2)
HC: 020 (100)
LAMBDA: 1,01 (0,96-1,04)

Ifall någon är intresserad vad en fabrik etanolbil har för värden, och dessutom begriper jag inte riktigt dessa siffror så det vore intressant med en kommentar av någon insatt :)

Jag behöver väl inte nämna att det är E85 i tanken?

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-09-13 18:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag jämför med min, som är en V70 2.0 F -08. Besiktigad för ungefär en månad sedan. Vägmätarställning 55567 km. Och jag har aldrig kört den på annat än E85. (Jag har ägt den i 1 och ½ år ungefär). Nyligen genomförd 50000 km service. (I stor sett bara oljebyte + några kontrollpunkter).

CO 0,0 (0,3) (Kolmonoxid på tomgång)
CO 2500 0,0 (0,2) (Kolmonoxid vid 2500 rpm)
HC 003 (100) (Oförbrända kolväten)
Lambda 1,00 (0,96- 1,04) (Perfekt värde)

Detta är säkert normala värden för dom flesta moderna bilar, men när man ser en diesel eller en gammal förgasarbil får man ett gott miljösamvete.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-09-13 19:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle nog vilja säga att det är normala värden för vilken katalysatorbil som helst - om den så skulle råka vara av 1987 års modell - under förutsättning att motor, motorstyrsystem, lambdasond och katalysator är i fullgott skick.

Det är fullt normalt med HC-värden mellan 0 och 30 ppm, man bör komma ihåg att avgasanalysatorerna inte mäter HC med bättre noggrannhet än kanske ± 20 ppm. Om en bil med mycket högt HC-värde (kanske en gammal förgasarbil i dåligt skick som ligger upp mot 1000 ppm) nyss har provats så kan det ligga kvar HC i slangar och filter, så att de bilar som testas med samma analysator den närmaste kvarten efteråt får lite höga värden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-09-13 20:43 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Efter att sett Nyfikens HC-värde blev jag lite bedrövad över min bils höga HC-värde. Men om mätosäkerheten är såpass stor som +-20 så är det inte speciellt illa. Bedrövelsen dämpad. Dessutom kanske en rishög som besiktigades före.

Kan nämna att bilen gått 48449 och alltid tankats med E85.

Nåja, det kanske inte går att dra så mycket mer slutsatser ur de här märvärdena.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-09-13 21:25 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Skulle gissa på att merparten av HC-utsläppen är etanol och acetaldehyd (oxiderad etanol) och inte särskilt bensin-relaterade. Acetaldehyd kan vara cancerframkallande, men vi som dricker alkohol har verkligen ingenting att klaga på eftersom alkoholen genomgår samma oxidationsprocess i levern. Med andra ord är det inte så mycket att oroa sig över, och dessutom är det väldigt låga HC-utsläpp.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011