Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12-01-08 13:38 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Jag har läst ut etanolhalten i min nuvarande tank via OBDII. Jag har lite funderingar kring tillförlitligheten i mätvärdet dom jag gärna vill ha lite kommentarer kring. Mätningen är gjord på en tank än så länge men jag ska mäta alla tankar framöver. Jag fick ut värdet 70.2%. Mina funderingar är om vi antar det finns vatten i bränslet. Tolkas det som etanol av bilen? Ingår det vatten i mina 70.2%? Eller är resterande 29.8% vatten och bensin?

Det är svårt att veta men låt oss spekulera lite! Några övriga synpunkter om siffran? Jag skulle gärna vilja läsa lite åsikter :)

Det jag är ute efter är att räkna ut förbrukad energi baserat på etanolhalten i bränslet som OBDII ger mig.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 14:32 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
spekulation beställd:
gissar att mätningen sker genom motståndsmätning. Vatten är ju mer polärt än etanol och definitivt bensin. Alltså borde vattnet vara med i etanolprocenten. Dessutom leder vatten ändå bättre vilket lurar mätaren att tro att det är högre E-halt än vad det är.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 14:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Har den givare i tanken?
Det är inte bara en omräkning av adaptionsvärdet som kommer från lambdavärdet?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 15:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tror inte bilen har någon etanolsensor, jag tror ecu'n gör en uppskattning av etanolhalten genom fuel trimmen mot förväntad värde under samma förhållanden.

Tror inte att motståndsmätning är en lämplig mätmetod, lite vatten skulle minska motståndet kraftigt och då indikera mycket högre etanolhalt. Jag har för mig de etanol haltssensorer som finns är kapacitiva och dyra. Det finns äldre amerikanska flexifuelbilar med etanol sensor typ denna http://ttp-engineering.com/catalog/etha ... p-427.html men de nyare har inte heller en sådan sensor vad jag vet.

Jag har köpt en sån sensor begagnad men inte använd / testad den ännu.

Om man vill mäta etanol/bensinhalten kan man göra det med ett mätglas eller spruta med bra skala, ta t ex 10ml vatten och 10 ml E85 och se hur mycket bensin som separerar sig längst upp.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 16:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Till den som undrar, jag fick förevisat lite av vad OBDII kunde visa, vid en service på min FFV för några månader sedan. Bland annat kunde vi utläsa att jag hade i det aktuella fallet en etanolhalt på 86.9% i tanken. (Före vinteretanolen).
Det imponerade lite att man kunde få det i decimaler. Jag glömde att fråga hur man mäter det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 16:47 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
a = luftmängd g/s, från luftmassametern
b = bränslemängd g/s, fås från spridartiderna

100*((14.64 - (a/b))/5.64) = etanolhalten i %

en nogrannhet på flera decimaler är nog knappast möjlig då bilen inte mäter luft/bränsle så exakt,
eller det kanske den gör, systemet kan ju kalibreras mha lambdasonden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 20:04 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Med tanke på viskositet vs temp. och blandningförhållande är det frågan hur exakt spridartid=gram bränsle per sekund? Knappast med tre värdesiffror i alla fall.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-08 22:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bränsletemp mäts väl också, men jag håller med om att det verkar tveksamt att det verkligen kan bli så exakt. Bensin kan också variera rätt mkt, vinterbensin är mera flyktig än sommarbensin den borde väl även ha en lägre viskositet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-09 10:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
gt-i skrev:
Med tanke på viskositet vs temp. och blandningförhållande är det frågan hur exakt spridartid=gram bränsle per sekund? Knappast med tre värdesiffror i alla fall.


Jag skulle inte vilja påstå att det är särskilt exakt, åtminstone inte med tanke på mina erfarenheter av hur mycket mätfelet hos en färddator kan variera beroende på t ex bränsletemperatur och hur igensatta av rosa klägg spridarna är just för dagen.
Räkna med storleksordning ± 10 %.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-09 13:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
I en dator är givetvis allting exakt, det är bara det att dessa siffror är resultatet av ngn form av analys av gissad etanolhalt i tanken.
Detta listar man troligen ut genom att titta på om short FT driver iväg åt ngt håll efter motorstart. Isåfall antar man troligen att halten etanol i tanken ändrats i motsvarande grad.
Kanske man helt enkelt tankar bilar med bensin i början (har hört att manpå Volvo faktiskt fyller i några liter Aspen då alkylat är mkt bättre än vanlig bensin att köra på om man ska rangera bilar och köra dem massa ggr utan att bli varma), och utifrån den long- och short FT motorn då får första gången bilen startas upp på linan, räknar om ev. förändringar som sker snabbt efter motorstarter, och bokför dem som ändringar av etanolhalten.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-09 13:40 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Gissar att man på detta vis får ett divergerande fel beroende på hur länge sedan motorstyrningen kalibrerades. Tror inte det är så mätningen går till.
Mest troligt att Long time fuel trim bestämmer halten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-09 18:01 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
gt-i skrev:
Gissar att man på detta vis får ett divergerande fel beroende på hur länge sedan motorstyrningen kalibrerades

inte säkert, tomgångsvarvtalet är en absolut referens, håller motorn samma varvtal borde insprutningsmängden per tidsenhet vara densamma på samma motormodell.
så mha tomgången kan volymmätningen från spridaren kalibreras över tid.
och lambdasonden anger stökiometrin.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-09 19:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tror inte tomgången är så bra mätpunkt. Motorn bromsas olika mkt beroende på hur mkt generatorn laddar batteriet, hydraul-, olje- och vattenpump går olika tröga pga vättskornas viskositet ändras med temperatur, om termostat/ värmepaket är öppen, oljefiltret nytt eller igensatt, hur hårda olika remmar är spända osv.

EDIT: Jag tänkte lite fel här, ovanstående resonemang är ju helt ovidkommande för fueltrimmen...

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-10 08:11 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
ändrar sig eg ngt över tiden, jfr med en förgasarmotor där man justerar den med en skruv.
den behöver man inte skuva mycket på, ställer man in den så håller den sig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-10 09:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Som jag skrev så kan man skriva algoritmen så att man endast tittar på kortsiktiga ändringar, efter motorstart.
Givetvis kan både spridare och andra givare ändra sig över längre tid, liksom att div. tjuvläckage och luftfilter kan påverka.
Det är ju hela vitsen med lambdakontroll, att allt hela tiden finjusteras.
Kortsiktigt från när motorn gick sist till den startas igen är det dock inte så troligt att något drivit i större omfattning så länge man inte mekat med motorn.
Men då ska man troligen nolla minnet för denna halt-beräkning på nåt sätt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011