Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-02-27 23:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
MattiasD skrev:
Nu har jag gjort en separat mätning mha "separeringsmetoden". Jag slog i 1 dl E85 i ett mätglas och fyllde med vatten. Den bensin som separerades uppskattade jag till 11 cl, dvs 11 % bensin vilket ger en etanolhalt på 89%. Bilen säger 85,1 % etanol. Men några frågor har ploppat upp:

Frågan är vad vätskan innehåller som inte separerades? Det är väl inte bara etanol? 89 % etanol + andra ämnen?
Bilen mäter 85,1 %, det kanske är verklig halt etanol? resterande 14,9% är bensin + andra ämnen?

Några kommentarer? :)


Jag brukar hänvisa till denna instruktion om hur man skall mäta upp innehållet i E85. Av formeln: The hydrocarbon percent is calculated by:
2.1 + 1.94*(total volume - alcohol/water volume)
framgår att en del av bensinen blir kvar i vattnet så man kan inte göra en för enkel räkning.

Citat:
E85 is a form of alternative transportation fuel that
can be produced from a wide range of renewable feedstocks.
As is the case with all forms of fuels, it is critical
that the integrity of the fuel be maintained and that
seasonal volatility adjustments be made. The following
summary describes a “field test” procedure to determine
the levels of hydrocarbon and alcohol in E85.
The following equipment is available from VWR
Scientific, 800-932-5000. Reference numbers are those
used by VWR. Other equipment suppliers are available.
50 mL pipettes
Cat. #52966-217
Safety bulb
Cat. #53497-202
100 mL cylinders,
Cat. #24762-117
Procedure for Determining Hydrocarbon
Percent of Ethanol Fuel Samples
Safety Note: Hydrocarbon- and alcohol-resistant
gloves are recommended when collecting samples and
conducting tests. Additionally, eye protection should be
utilized. Testing personnel should also carry water in
plastic containers.
1. Using the suction bulb, pipette exactly 50 mL of fuel
sample into the graduated cylinder.
2. Add about 48 mL of water to make the total liquid
volume just under 100 mL.
3. Place the stopper in the cylinder and shake vigorously
for about 15 seconds.
4. Carefully loosen the stopper to release any accumulated
pressure; do not remove the stopper.
5. Close the stopper again and place the cylinder upright
on a level surface. Allow the mixture to sit for about
15 minutes.
6. Record the total volume of liquid by reading the lowest
part of the upper meniscus (the curved interface
between the liquid and air).
7. Record the total volume of the alcohol/water layer by
reading the lowest part of the lower meniscus (the
curved interface between the two liquid layers).
Calculation
• The hydrocarbon percent is calculated by:
2.1 + 1.94*(total volume - alcohol/water volume)
• Assuming the sample was an ethanol/hydrocarbon
mixture, the ethanol percent is 100 minus the
hydrocarbon percent.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-02-28 07:56 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Intressant! Då ska jag göra om mätningen en gång till. Men om all bensin inte separerades så är skillnaden mindre än vad mina mätningar gav (89%, när bilen mäter 85.1%. Skillnaden är troligen lite mindre? Det vore ju kul om vi kan konstatera att bilen mäter hyffsat noga.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-02-28 13:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag testade med en 20ml spruta att suga upp 10ml sommar E85 och 10ml vinter E85 (Statoil för några veckor sen) och blandade in dryggt 10ml vatten och mätte bensinhalten i en 4mm slang. Det blev 78mm bensin i sommar E85 och 155 mm i vinter E85.

Lite suddiga bilder på det:
BildBild

Det är knappt 1 ml (0,98 ml) i sommarblandningen och knappt 2 ml (1,95 ml) i vinterblandningen.

Det skulle altså vara ca 10% resp 20% bensin om inget bensin skulle vara kvar i etanol/vatten blandingen. Något som kan påverka detta sät att mäta är att vinterbensinen är mera flyktig än sommarbensin, vilket kan göra att en större andel av vinterbensinen blir kvar i vatten/etanol blandningen?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-02-28 17:06 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Svar från St1 och jag tycker själv det är mycket intressant. Snudd på revolution. Jag fetmarkerade detta och jag ska skicka nya frågor om det. Kommentera gärna om det är någon fråga jag ska ta med.

Citat:
Hej Mattias

Tack för visat intresse i vår E-85. Jag skall med ett par rader försöka förklara varför vi prissätter vår E-85 som vi gör.

Det är helt riktigt att vi inför denna vintern inte har höjt inblandningen av bensin i vår E-85, i syfte att hålla nere den fossila andelen i ett miljöbränsle. Eftersom vi själva producerar E-85 på vårt Raffinaderi i Göteborg har vi kunnat välja bensinkomponenterna mer sofistikerat för att skapa de förbättrade köldegenskaperna som annars endast en högre bensininblandning ger. Detta medför dock en högre produktionskostnad motsvarande en högre inblandning av bensin.

Ännu kan vi tyvärr inte erbjuda produkten på alla våra stationer eftersom samtliga större oljebolag samarbetar på depåsidan för att minimera antalet depåer i landet och hålla ner körsträckorna med tankfordon på våra vägar. Detta innebär rent praktiska att alla bolag (i princip) kan hämta och hämtar varor hos varandra . Detta får då som följd att vissa av våra stationer försörjs med E-85 från annat bolag.

Hoppas detta ger dig en förklaring till varför vår produkt delvis i skiljer sig från andra bolag och hur vi resonerar om priset

Med vänliga hälsningar/Best regards

Ulf Albrecht

Chef Retail Kund

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-02-28 17:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ett ärligt svar iaf..
Om det nu stämmer att det blir nämnvärt dyrare med sådan bensin då förstås..
Iaf mkt intressant!
Och kan också förklara en del av de problem med förorenad E85 som drabbade så många i Mälardalen förra året.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-02-28 20:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Sån E85 vill man ju ha överallt! Kan St1 så borde väl andra kunna?! Månntro om man kan tolka hans svar åt andra hållet också? Dvs att det skulle kunna förekomma att andra bolag hämtar E85 som producerats av dem och därmed då säljer "riktig" E85 även på vintern?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-02-28 21:31 
Offline

Blev medlem: lör 07-03-10 10:39
Inlägg: 108
Mycket intressant! Då kunde man köra med E90 eller E95 på sommaren. 8)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-02-28 21:56 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Min bil har klart svårare för kallstarter, samt klarade inte att adaptera med st1's e85. Jag tvivlar på att de valt ut "rätt" komponenter.
Låter som en efterhandskonstruktion, varför inte marknadsföra miljönyttan om de kunde fixa kallstarterna utan mer bensin?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-02-28 23:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Man kan ju undra om de här blandningarna stämmer med vad databladen säger. Man kan ju också undra om de mer lättflyktiga kolvätena verkligen är precis motsvarande högre i pris. När sommaren kommer skulle ju samma agerande kunna leda till E90 i verkligheten och motsvarande lägre körd sträcka per liter. Om man inte redovisar det här mer öppet kan det väl nästan betraktas som "fusk".

St1 äger ju Shell så de mackarna är säkert lika påverkade.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-29 00:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vad säger ni om mina mätningar, nästan 10% resp nästan 20% bensin det innebär att knappt 5% inte separerar?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-29 09:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
gt-i skrev:
Min bil har klart svårare för kallstarter, samt klarade inte att adaptera med st1's e85. Jag tvivlar på att de valt ut "rätt" komponenter.
Låter som en efterhandskonstruktion, varför inte marknadsföra miljönyttan om de kunde fixa kallstarterna utan mer bensin?


Att den har svårare för kallstarter kan ju å andra sidan bero på att det är en konverterad bil (?)
Är man då på gränsen till vad adapteringen klarar, så blir förstås St1-soppa mer problematisk vid själva kallstarten iaf, eftersom systemet egentligen borde feta upp mer i de lägena.
(Vilken bil gäller det?)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-29 18:27 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Citat:
Hej Ulf,

Tack för ett ärligt och intressant svar!

Jag tycker det låter mycket intressant att ni på St1 förbättrar kallstartsegenskaperna utan att öka bensinmängden. Och det är glädjande att St1 förbättrar produkten E85. Min bil, en Volvo med T4F motorn, har hela vintern startat snällt på E85 från St1. Du får gärna berätta mer om detta! Finns det material att få ta del? Det här är nåt ni borde göra reklam om. Gärna även få till en miljömärkning av bränslet typ Svanen. När alla bolag verkar sälja exakt samma produkt (E85, BF95, Diesel) till exakt samma pris så borde detta vara ett argument att tanka E85 hos St1.

Med samma metod borde ni kunna minska fossildelen även på sommarblandningen. Varför inte E90? Är det något ni funderar på?

Vänliga hälsingar,
Mattias Danielsson

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-29 18:32 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
GL skrev:
Man kan ju undra om de här blandningarna stämmer med vad databladen säger. Man kan ju också undra om de mer lättflyktiga kolvätena verkligen är precis motsvarande högre i pris. När sommaren kommer skulle ju samma agerande kunna leda till E90 i verkligheten och motsvarande lägre körd sträcka per liter. Om man inte redovisar det här mer öppet kan det väl nästan betraktas som "fusk".

St1 äger ju Shell så de mackarna är säkert lika påverkade.


Använde du dig av den fiffiga metoden som GL beskriver längre upp?

När jag mätte mha vattenseparering (ej GL fiffiga metod) fick jag också ungefär som du. 11% i mitt fall. Bilen säger 85%. Så det kan ju vara att 5% i separerar. Jag ska göra om mätningen med GL-metoden någon kväll. Jag har lite bränsle kvar i dunken från samma tanktillfälle.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-01 10:14 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
Att den har svårare för kallstarter kan ju å andra sidan bero på att det är en konverterad bil (?)
Är man då på gränsen till vad adapteringen klarar, så blir förstås St1-soppa mer problematisk vid själva kallstarten iaf, eftersom systemet egentligen borde feta upp mer i de lägena.
(Vilken bil gäller det?)



Gäller en colt -04, adapteringsproblem köper jag inte då den klarade hela sommaren på "sommarblandning" utan att klaga. Konstigt att ST1's vinterblandning uppfattas som tunnare av bilen. Problemet med svårare kallstart med ST1 soppa togs upp här: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=16&t=6191

Fabrikskonverterade bilar löser väl kallstarten på samma sätt som piggy-back (=mer anrikning)?

Mitt svar från ST1 var "klipp och klistra" likadant. Skumt att de har ett standardsvar på lagret. Jag tror de chansar på mild vinter. Mer antändliga delar i bensindelen borde göra att produkten får ett kortare bäst före datum, de flyktiga delarna dunstar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-02 06:06 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Citat:
Hej igen Mattias

Kul att du uppskattar vår ambition att sträva mot bränslen med lägre miljöpåverkan, om än fortsatt med inblandning av fossila komponenter. Att miljömärka ett bränsle är inte det viktigaste för oss utan vår strävan är att få ner CO2 utsläppen. Att förändra samansättningen på E85 är ett först steg i den strävan och vår ambitionsnivå är att fortsätta på det inslagna spåret. Att i dagsläget ”slå på stora trumman” tycker vi inte det är värt. Dels är inte denna lösning ”tillräckligt” bra ur vår synvinkel och dels behöver vi inte väcka våra konkurrenters intresse i onödan.

Att som du önskar att gå för en ”E90” på sommaren är för närvarande inte möjligt för att den svenska standarden för nämnda bränsle anger det maximala etanolinnehållet till 86%. De flesta biltillverkare föreskriver att E85 bränslet som tankas skall uppfylla nämnda standard. Vi har av biltillverkarna förstått att bränsle som E90 och E100 inte är uteslutna i ett längre tidsperspektiv.

//Ulf

Med vänliga hälsningar/Best regards

Ulf Albrecht

Chef Retail Kund

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011