Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-03-02 09:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det stämmer att SS 155480 standarden föreskriver 14-25% bensin för sommar E85 och ett ångtryck på minst 35-70 kPa och 14-25% bensin och vinter E85 ska ha 50-95 kPa och ska ha 14-30% bensin. Jag tycker det är väldigt positivt att ST1 experimenterar med höge etanolhalt på vintern, isf att stelt följa 1 nov -30 mars med högre bensinhalt. Att de inte har sommarpriser året rund är lite tveksamt men jag kan tänka mig att det kostar mer att se till att se till uppfylla kravet på högre ångtryck på vintern på annat sätt än med mer bensin. Kanske de kan göra dessa experiment nu tack vara att de förvärvat shells rafinaderi i Göteborg?

Det borde funka på sommaren med mer än 86% etanol, att biltillverkarna föreskriver E85 skulle kunna avskräcka en del kunder men det skulle kunna säljas till lägre pris.
Om de skulle marknadsföra det under ett annat namn t ex E85+, E90 eller E98 så skulle det väl inte finnas inga formella hinder?

Det finns även en (icke officiell?) standard för dieseletanol E95 SS 155437 den ska ha minst 92,4 etanol

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-02 09:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
gt-i skrev:
Citat:
Att den har svårare för kallstarter kan ju å andra sidan bero på att det är en konverterad bil (?)
Är man då på gränsen till vad adapteringen klarar, så blir förstås St1-soppa mer problematisk vid själva kallstarten iaf, eftersom systemet egentligen borde feta upp mer i de lägena.
(Vilken bil gäller det?)



Gäller en colt -04, adapteringsproblem köper jag inte då den klarade hela sommaren på "sommarblandning" utan att klaga. Konstigt att ST1's vinterblandning uppfattas som tunnare av bilen. Problemet med svårare kallstart med ST1 soppa togs upp här: http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=16&t=6191

Fabrikskonverterade bilar löser väl kallstarten på samma sätt som piggy-back (=mer anrikning)?

Mitt svar från ST1 var "klipp och klistra" likadant. Skumt att de har ett standardsvar på lagret. Jag tror de chansar på mild vinter. Mer antändliga delar i bensindelen borde göra att produkten får ett kortare bäst före datum, de flyktiga delarna dunstar.


Jo men säg att du i somras låg på 75% av hur mycket ECU får feta upp.
På sommaren krävdes inte mer än ytterligare en viss kallstartsmängd.
Nu på vintern så krävs betydligt mer och då kan det ju hända att ECU inte går med på att öka ytterligare till den mängd som skulle krävas för att en kallstart/ varmkörning ska gå bra att genomföra.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-02 20:16 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
CE lampan tändes efter ca 1 mil, då borde ECUns nachstart anrikning vara slut, speciellt som det var plusgrader.
Att bilen startar bättre på E75 tyder på att ST1's häxblandning inte funkar lika bra. Experimenten borde inte genomföras på ovetande konsumenters bilar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-02 22:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
CE lampan tändes efter ca 1 mil, då borde ECUns nachstart anrikning vara slut, speciellt som det var plusgrader.


Men efter en mil om den startades utan motorvärmare är motortemperaturen kanske bara halvljummet? Om du inte har insugslufts förvärmning så behöver etanol då troligtvis fortfarande extra anrikning eftersom en del inte förångas tillräckligt. Just om nachstartsanrikningen då har tagit slut så måste allt "extra" komma från adapteringen, låg du på sommaren redan nära gränsen tänds nu lampan ?

Förbätras luftförvärmningen och eller nedkylning av motorn hindras så kanske motorn klarar sig utan att lampan tänds och blir förbrukningen också lägre. Du kanske också behöver öka spridartiden öht för att inte ligga för nära adapteringsgränsen, då kan du få bättre kallstart på köpet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-03 15:18 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
En bra förklaring till CE lampan, tackar!
Att bilen är mer svårstartad samt tvekar första 500 m vid gaspådrag med st1 e85, är fortfarande oförklarat. Med jet soppa går den märkbart bättre första biten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-03-05 18:53 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Tankade idag på OKQ8 Klinga utanför Norrköping. Bilen visar nu 71.37% etanol.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-08 09:30 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-07 15:04
Inlägg: 45
Någon som har måttat hur mycket Etanol som finns i vanlig bensin 95. - 5%, eller är det mer? :roll:

_________________
Jura Lindkvist.
Audi A6 2,4Q 2006.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-08 10:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Enligt bensinbolagen OK och Statoil är det fortfarande 5%.
Från OK produktdatablad:
Citat:
OKQ8 Bensin 95 MK1 innehåller upp till 5% etanol, OKQ8 Bensin 98 MK1 kan innehålla upp till 5% Etanol.


Statoils hemsida http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=S ... id=2112553
Nya EU-direktiv: Frågor om E10
Citat:
Från och med 2010 tillåter EU låginblandning med upp till 10% etanol i bensin och 7% biodiesel i diesel. Det har förekommit uppgifter i media beträffande tidpunkten för införande av bensinkvaliteten E10, dvs bensin med 10 procents inblandning av etanol. Mot bakgrund av det vill vi ge följande information och förtydliganden.

Redan idag blandas upp till 5% etanol i den 95-oktaniga bensinen som en åtgärd för att minska koldioxidutsläppen från bensin och därmed klimateffekten.

Ingen ändring från 1 maj
Riksdagen har genom implementeringen av EU bränsledirektiv i svensk lagstiftning ändrat lagen så att det är möjligt från 1 maj 2011 att öka låginblandningen från 5 procent till 10 procent. Även fast lagstiftningen gör det möjligt från och med 1 maj så innebär det inte att förändringen inträffar då.

Innan en introduktion av E10 genomförs kommer det att gå ut tydlig information till kunder och på station.
Mer information finns på Spbi.se

Blyfri 95 oktan
Bensin 95 är vår standardbensin som också används i stor utsträckning i övriga Europa. På Statoil tillsätter vi sedan juli 2003 5% etanol i vår 95-oktaniga bensin för att minska koldioxidutsläppen. [url]Vi arbetar kontinuerligt för att öka tillsatsen av etanol i bensinen utan att påverka kvaliteten.[/url]


Sista meningen strök jag under eftersom den verkar lite i motsats till ovanstående.

Men anda bolag JET, ST1 kanske redan börjat i smyg med E10, det borde vara ganska lönsamt för bolagen att sälja E10 för E05 pris och som jag uppfattar är det inte förbjudet och inte heller obligatorisk att markera ut pumpen på något sätt?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-08 13:16 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Är det en teori eller har du mätt upp mer än 5% någonstans? ST1 verkar ju inte ha några skrupler med att ändra innehåll utan att säga till...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-08 17:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nej jag har inte mätt etanolhalten i bensin, tankar aldrig bensin :mrgreen:

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-09 06:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
aryan skrev:
Nej jag har inte mätt etanolhalten i bensin, tankar aldrig bensin :mrgreen:

Att tanka och att köpa är dock inte samma sak! :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011