Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 15-06-17 08:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
torbjorn skrev:
Motormässigt går den fortfarande bra, men just nu står den med körförbud i väntan på en ABS-givare och reparation av framvagnsbalken.


Nu är Forden ombesiktigad och godkänd, men det verkar vara någon form av motorproblem på gång. Vid normal körning går den precis som den ska, men vid långvarig tung belastning (jag drog ett flyttsläp Sundsvall-Växjö t o r i helgen) märks det att något inte är riktigt friskt. Den är onormalt svag vid segdragning, vid 70-90 km/h på 4:an eller 5:an är den snarast svagare på fullgas än på ca 2/3 gaspådrag, det enda som händer när man gasar mer är att insugningsljudet och färddatorns bränsleförbrukningsindikering ökar. När man belastar motorn tungt så stiger också motortempen, så i långa uppförsbackar fick jag släppa efter och låta farten sjunka mer än vad som egentligen hade varit nödvändigt, bara för att hålla tempmätaren lugn. Jag har en känsla av att bränsleförbrukningen blev onormalt hög även för en så här tung släpvagnskörning, den varierade också kraftigt mellan olika tankningar under resan.
Jag provade att blandtanka med ca 20 % bensin, det sänkte förbrukningen litegrann men de övriga problemen förändrades inte alls.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-06-17 12:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har du testad din egen recept att mäta strömförbrukningen av bränslepumpen för att se om det skulle kunna vara filtret som gör att motorn får för lite bränsle vid fullgas?

Annars skulle det kunna vara så att någon cylinder inte får tillräcklig bra gnista för fullständig antändning vid hård belastning (hög tryck) Då får du hög förbrukning pga en cylinder som inte funkar bra och ser lamdasonden mera syre i avgaser och låter de andra cylindrar gå med mager blandning = ännu svagare motor + högre motortemperaturer.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-06-17 14:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har inte mätt någonting eftersom jag var ute på långresa och inte hade några mätresurser med mig, inte ens en OBD-kabel. Dock tycker jag att det inte borde ha hjälpt att växla ner om det hade varit ett bränsleförsörjningsproblem.
Jag har lyssnat på tändstörningarna på mellanvåg på bilradion och de låter helt jämnt - alltså ingen skillnad i störintensitet mellan de båda dubbeltändspolarna.
I kväll ska jag lämna tillbaks släpvagnen och då kan jag passa på att ha OBD-kabeln ansluten för att se om något anmärkningsvärt syns vid segdragning.
Sedan får jag ta en annan bil för midsommarhelgens körningar och felsöka Forden vidare i nästa vecka.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-06-17 20:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har du kollat hur luftfiltret ser ut? Det skulle också kunna strypa motorn vid fullgas om det t ex blivit fuktig eller oljigt genom vevhusventilationen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 15-06-17 21:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag såg inget märkligt via OBD-snittet. Den lambdareglerar fint och lambdasondsspänningen pendlar normalt även vid gaspådrag inom det område där motorn verkar "kvävd". Vid gasen i botten fullgasanrikar den, förmodligen som följd av att den senaste blandtankningen (på ren E85 brukar den gå lambdareglerat även vid fullgas), och då ligger ju lambdasondsspänningen stilla på ca 0,9 V.

Den enda felkoden var P0460 "Bränslenivågivarkrets A, fel" .

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-06-18 13:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Aha tror ifs att mellanvågs tändstörningarna på bilradion även skulle kunna höras om gnistspänningen har en annan genväg (i spolan t ex) än att hoppa vid stiften.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 15-06-18 22:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tändspoleproblem på en Ford Focus, vilket inte alls är ovanligt, brukar visa sig på mycket mer drastiska sätt än så här. Ett tändspolefel medför ju obönhörligen misständning i två cylindrar och det är svårt att missa. Nu är ju tändspolen på det här exemplaret dessutom bytt mot ett förbättrat utförande (Bosch istället för Motorcraft) för ett par år sedan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-06-19 22:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja vad kan det då vara, igensatt avgasrör, kamrem som hoppad en kugg?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 15-06-27 22:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I kväll märkte jag enstaka misständningar vid ett par tillfällen, tidigare idag gick bilen klanderfritt. Jag ska nog ta en titt på tändstiften i morgon.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011