Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-06-08 16:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Hmm..!! Till detta kan jag addera två iakttagelser:

1/
Den i november levererade Megane Sport Tourer FFV som vi sen dess har kört 1000 mil på uteslutande E85 har börjat bli "osäker" vid kallstart. Dvs den vill lätt stanna och känns tvekande och ryckig. Det har den inte gjort tidigare. En skillnad är iofs att på vintern är det alltid motorvärmare som gäller, så det blir lite "varmare" start då tillika.

2/
Andra-bilen, en Renault Scenic RX4 -00 konverterad med FlexituneX4 har nu för 3-4 gången efter en tids körning på E85 gå ojämnt och tänt avgasvarningslampan. Varje gång det har skett så har ren bensin 20-30 liter fått bort det.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-08 22:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu finns det lite mer erfarenheter från min sida av oljeblandad E85.

E85 + 1-2 % Klotz tycks avhjälpa problemen tillfälligt men det varar inte så länge, man kan köra slut på en tank ren E85 utan problem efteråt men sedan är misständningarna tillbaka.

E85 + 2 % matolja (blandning av rapsolja, solrosfröolja och majsolja) hjälper inte alls.

Så än så länge verkar den mest effektiva lösningen på problemet vara bensin (eller minst 50 % blandtankning) + 2 % av vanlig fossilbaserad tvåtaktsolja.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-09 10:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bra att få fram lösningar på problemet! Jag tror man skulle också kunna testa med bara raps eller eventuell en lätt olivolja. Solros och maisolja löser inte upp sig i etanol har jag läst pga at de har längre molekylkedjor har ja läst nånstans, då kan det väl inte heller hjälpa bra antar jag. Ricinolja löser sig såklart också, tvåtakt olja typ Castrol R40 borde därför också vara ett dyrare alternativ.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 11:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Med detta verkar ju helt sjukt!
Att en FFVbil inte klarar mer än en tank på E85..

Från problemen som en del bensinbilar fick på 80-talet vet vi ju att det var nya komponenter i bränslet som reagerade på ett oväntat vis med delar av motoroljan i vevhusgaserna, vilket den gångne ledde till gigantiska koksbeläggningar på insugsventilerna.
Jag undrar om detta kan vara ngt liknande.
Finns det ngt man kan göra för att ändra vevhusventilationen?
Som test, koppla ut den i det fria, istället för att ledas in igen i insugningsröret? (Backventil kanske krävs så motorn inte får omätt luft den vägen).
Skulle problemen försvinna vet man att det har något att göra med reaktioner som sker i eller efter inblandningen av vevhusgaserna.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tis 12-06-12 07:25, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 22:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Att vevhusventilationen skulle kunna ha med saken att göra hade jag inte tänkt på, det är värt att prova!
Men jag undrar ändå om vevhusgaserna har någon större chans att komma åt de känsliga delarna (nål och säte) i spridarna, eftersom det sitter en kåpa med två små hål utanför.

Man ska ju också komma ihåg att bilen faktiskt gick störningsfritt i 6 år innan problemen började visa sig, och de dök upp första gången i samband med den där felblandnings- och sulfatskandalen sommaren 2010.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-18 14:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
Bra att få fram lösningar på problemet! Jag tror man skulle också kunna testa med bara raps eller eventuell en lätt olivolja. Solros och maisolja löser inte upp sig i etanol har jag läst pga at de har längre molekylkedjor har ja läst nånstans, då kan det väl inte heller hjälpa bra antar jag. Ricinolja löser sig såklart också, tvåtakt olja typ Castrol R40 borde därför också vara ett dyrare alternativ.



Rapsolja verkar inte heller ge någon stabil blandning med E85, men emulsionen håller lite längre än matoljeblandningen jag provade förut. Efter en timme ser den ut som matoljeblandningen gjorde efter 5-10 minuter, dvs en tydlig skiktning men båda skikten är fortfarande grumliga. Det rosa färgämnet tycks binda till rapsoljan, men när jag blandade med matolja stannade allt färgämne kvar i E85.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-18 20:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Rapsolja verkar inte heller ge någon stabil blandning med E85, men emulsionen håller lite längre än matoljeblandningen jag provade förut. Efter en timme ser den ut som matoljeblandningen gjorde efter 5-10 minuter, dvs en tydlig skiktning men båda skikten är fortfarande grumliga. Det rosa färgämnet tycks binda till rapsoljan, men när jag blandade med matolja stannade allt färgämne kvar i E85.


Intressant, min rapsolja Bild från http://www.gunnarshogsgard.se verkar lösa sig permanent efter en rejäl omskakning. Vad var det för sort du använde? Kan det bero på att min är kallpressad och inte raffinerad?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-18 21:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag använde billigast möjliga "livsmedels-rapsolja" från Lidl. Det står inget alls på förpackningen om den är kallpressad eller raffinerad, så jag gissar att den är raffinerad.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-19 00:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Billigare rapsolja kan tydligen även vara extraherad med hexan http://www.shenet.se/ravaror/rapsolja.html
Citat:
Extrahering: Pressresterna, med en fjärdedel av oljan kvar, extraheras med lösningsmedel, vanligen hexan vid 60°. Den vanliga framställningsmetoden; enligt Carlshamns mejerier är konventionellt odlad raps är för giftig för att kunna kallpressas.

Då får man kanske en större andel ”tyngre” oljer i rapsen som inte löser sig bra i etanol jmfd kallpressning?
Citat:
Kallpressning: Pulvret pressas utan värme (under 30°). Den varsammaste behandlingen efter det är att helt enkelt låta oljan stå och sedimentera i upp till 3-4 veckor. När slemämnena som oljan är rik på har sjunkit till botten tappas den av och är färdig. Så görs ekologiska rapsoljor i Sverige.


Jag hittar nu inte sajten jag läste om olika växtoljor och deras lösningsförmåga i etanol men där nämdes att lättflytande jungfru olivolja och canola oil (rapsolja) skulle lösa sig bra, kanske extraherat rapsolja är som tyngre olivolja inte så lättlösligt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-19 12:19 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Efter tra års körning med en gammal Saab 900 - 92 med 2,1 l motor har jag hela tiden använt mig av en blandning bestående av 2/3 diesel och 1/3 lacknafta, som jag sen doserer med ungefär ½ % i etanolen.

Till dagens datum har jag haft EN spridare (Saabs röda -0431) som lagt av, EN bränslepump har jag fått byta, annars fungerar allt perfekt. Pumpens ålder oviss, ja även spridarnas förvisso, köpt på Blocket begagnade.

I diesel/lacknaftablandningen ingår även en snaps av Bts karburatorrengöring, en kapsyl per liter ungefär...

Just nu drar bilen under litern etanol med snart 40k mil på mätaren.

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-09-12 20:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kan man ana farhågor för samma problembild här?
viewtopic.php?f=13&t=6621

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-06-20 23:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det har visat sig att det har varit dubbelfel som spökade på min bil. Förutom det här med periodvis igensatta spridare så har tändspolen också varit opålitlig, vilket har medfört att det ibland inte har blivit någon gnista på cylinder 1.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-04-05 22:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har kört en tid med lånade spridare från en annan Focus FFV, och under den tiden har bilen gått utmärkt. Nu fick jag tag i en omgång spridare som dock visade sig vara från en Focus i bensinutförande, monterade dem härom dagen och hittills verkar de fungera bra och färddatorn visar faktiskt rätt!

Jag kanske har nämnt det tidigare i tråden, men originalspridarna heter 2S4U-AB och är blåmärkta. De spridare som nu är monterade heter 98MF-BB och är grönmärkta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-04-06 06:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Kul! Månntro vad det är för skillnad på FFV-spridarna? När jag letade efter spridare till min Scenic RX4 så hittade jag info som tyder på att Renaults FFV-motorer har samma spridare som sitter i RX4:an, t.ex Bosch 0280158226.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-04-06 08:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En skillnad jag noterade är att "bensinspridarna" som jag fick tag i har exakt likadana O-ringar, av grönaktigt gummi, i bägge ändar. Originalspridarna har en sådan O-ring mot toppen medan den som sitter mot fuel rail snarare är grå eller gråblå till färgen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 99 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011