Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Servicelampan lyser !!??
InläggPostat: ons 12-02-15 19:28 
Offline

Blev medlem: ons 12-02-15 19:11
Inlägg: 2
Hej etanol.nu ,

jag är lycklig etanolförbrukare när det gäller min egen gamla bil, den går som en klocka på spriten - verkar omedveten om att det är bensin den egenligen ska ha, men jag har en fråga jag inte vet hur jag ska hantera:

mina gamla föräldrar har köpt sig en Mitsubishi Lancer Flexi Fuel bil splitter ny (för några år sedan) - och varje gång jag lyckas övertala dem om att de ska köra bilen på E85 - så efter ett tag så tänds deras servicelampa för allvarligt motorfel. Nu idag är det dags igen.

När de kör in till Mitsubishi får de av mekanikerna rådet "kör på bensin istället" - och försäljaren de köpt bilen av säger "kör på bensin, jag kör min på bensin" - och den bilmek de har frågat på landet där de bor säger: "jamen kör på bensin, etanol smörjer inte motorn lika bra".

Mina föräldrar som är gamla - blir ju naturligtvis ledsna och oroliga - och jag blir förbannad för att hur kan man sälja en etanolbil som inte går att köra på etanol - och sen ge kunden rådet att tanka bensin när det är närmast 5 kr skillnad per liter i pris - och bilen är gjord till att börja med för etanol bränsle ???

Eller är den det? Hur allvarligt är felsignaleringen från bilen - mina föräldrar berättar att mekarna på Mitsubishi bara kopplar loss batteriet - och kopplar in något i bilen - och sen är den ok igen. De åtgärdar inget med motorn, så det verkar ju inte som oim något har gått sönder .... (?) Vad är det frågan om?

Tacksam för råd om hur jag ska råda mina föräldrar kring detta - av någon med en liknande/likadan bil - eller kunskap om motorer ?? Det är väl fel på bilen och säljaren bör åtgärda detta - eller tänker jag fel nu? Eller är det vatten i tanken, eller fel kvalitet på etanolen eller vad är problemet tror ni? De är försiktiga och min far tankar 50/50 bensin/E85 - nu på vintern så bilen ska gå att starta.

För egen del kör jag min gamla bensinare - och visst är den trögstartad ibland - men den har nu gått 25.000 mil varav drygt 10.000 på olika etanolblandningar, och den tuffar på - så min motor som är gjord för bensin verkar inte ta alltför mycket stryk av etanol.

Tacksam för råd,

mvh


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-15 19:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Börja med att läsa av felkoder med en OBD-läsare (billig standardpryl, inte specifik för just Mitsubishi) för att se mer exakt vad det är motorstyrsystemet klagar på.

Om du inte får några vettiga svar ur den lokala verkstaden, så kontakta importörens tekniska avdelning (eller kanske någon annan större Mitsubishiverkstad) och hör vad de har att säga.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-15 23:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Låter väldigt likt problemen med Ford Focus FFV, är det samma motor i Mitsubishi Lancer Flexi Fuel?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-16 07:33 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Självklart ska bilen fungera på etanol och låt inte försäljaren komma undan så lätt. Är det garanti kvar på bilen? Ja då är det bara att tanka E85 och låta verstaden lösa problemen. Jag tycker dina föräldrar ska stå på sig

Om du bor i närheten av Norrköping/Linköping kan jag hjälpa dig att läsa ur felkoder via OBDII.

Jag kan nämna att jag körde min förra bil, en Volvo V70 2.5FT drygt 5000 mil på enbart E85. Bilen är köpt av en kolega på jobbet och går fortfarande bra på etanol. Jag kör nu en V60 T4F utan problem (bara 200 mil än så länge) och du själv har inga problem med etanol. Så det är utan tvekan problem med Mitsubishi som dom ska lösa.

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-16 12:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Självklart ska man inte acceptera svaret att man ska köra på bensin i stället!

Om bilen yngre än fem år och har körts mindre än 8 000 mil så är det biltillverkaren eller generalagenten som har ansvar för att avgasreningen uppfyller kraven och reparera felen utan kostnader. Numera kontrolleras OBD 2 av bilprovningen och då kommer felet att synas, ett alternativ är alltså att se till att besiktiga bilen då lampan är tänd eller ha varit tänd utan att verkstan har nollställd felkoden och sedan låta verkstan lösa det.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-02-16 17:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mkt intressant!
Tanka E85 och ta det på garantin.
Klarar de som sagt inte att göra ngt så ska genaralagenten ta tag i problemet.
Dock mkt bra om du kan läsa ut felkoder själv, för vår forskning!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-02-26 23:01 
Offline

Blev medlem: ons 12-02-15 19:11
Inlägg: 2
tack för svar!

Ja, nu ska den lämnas in på Mitsubishi iallafall,

tack för bra forum,


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011