Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ford EcoBoost-motorer
InläggPostat: tis 13-02-26 22:26 
Offline

Blev medlem: tis 13-02-19 17:36
Inlägg: 5
Jag kör Ford sen drygt 10 år tillbaka det senaste halvåret har jag gått från noll till att till idag äga två stycken Flexifuel-bilar. Jag har främst inte köpt dessa bilar primärt för miljövinsten utan mer för att de var prisvärda både i inköp och driftkostnader. De miljömässiga aspekterna är såklart också viktiga men kommer i mitt fall i andra hand.

Döm om min förvåning när jag kollar Fords nya motorprogram. I och med de nya EcoBoost-turbomotorerna lanseras verkar man överge FlexiFuel-möjligheten helt på den svenska marknaden. Bränslesnåla motorer med gott om kraft under huven verkar ju tilltalande, men varför har man valt att överge Flexifuel-tekniken? SAAB har ju bevisat att Turbo och E85 är en mycket lyckad kombination.

Varför kan då Ford inte fortsätta vara den ledande leverantören av E85-bilar i Sverige?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford EcoBoost-motorer
InläggPostat: tis 13-02-26 23:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är ute med etanol, nu ska det vara hybrider och diesel.
Det är bara att läsa vad Collin oCo skriver hela tiden.
Sedan blir det ett vätgasvarv, och sedan kanske etanol igen...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford EcoBoost-motorer
InläggPostat: ons 13-02-27 00:00 
Offline

Blev medlem: mån 12-12-17 01:05
Inlägg: 47
Ort: Karlskoga
Tyvärr så har ju etanolen blivit så smutskastad i media så folk vågar inte röra etanol pumpen på macken.
Men det är bara att kämpa med att få fram det positiva med etanol i media så kanske etanolen får lite sol ljus på sig om något/några år:)

_________________
Volvo V60 Bifuel -14 Drivs av närproducerad 100% Biogas
Volvo V70 T5 -01 E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford EcoBoost-motorer
InläggPostat: ons 13-02-27 09:32 
Offline

Blev medlem: tis 13-02-19 17:36
Inlägg: 5
OK

Antagligen är jag lite efter min tid då. jag köpte inte en utan två begagnde Etanobilar när alla andra vill ha något annat. :roll:

Jag läste igår Robert Colllin:s triumferande artikel igår om att han äntligen fått rätt om att "E85 är skit och att han själv är motorjounalistikens gåva från gud"..... Jag har för övrigt har lite svårt för såna personer.

Jag fortsätter alltså tanka E85 åtminstone så länge jag själv anser detta vara fördelaktigt. Både ekonomiskt och miljömässigt. Ska sanningen fram så kikade jag mycket nyfiket på en Dieselbil innan valet till slut valet föll på E85. Prissättning på begagnade bilar styrs precis som allt annat av tillgång och efterfrågan. Just nu känns det som man verkligen kan fynda Flexifuel-bilar på andrahandsmarknaden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford EcoBoost-motorer
InläggPostat: ons 13-02-27 20:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Övergett har man (ännu) inte gjort, men man har rättat in sig i leden och marknadsför sina dieselbilar mest. Just Ecoboost är på det viset en miljöframgång. Sedan i alla fall ett par år har - medan motor"journalisterna" har fortsatt hylla fossil diesel med oförminskad styrka - bilföretagen satsat mycket på alternativ till "snåldieslarna" eftersom nya utsläppskrav snart är här som är svåra att klara. Ett av spåren har varit "snålbensinare" som Ecoboost, som klarar miljöbilsgränsen (egentligen en klimatbilsgräns) i form av låga koldioxidutsläpp och dessutom inte släpper ut lika mycket miljöfarliga avgaser som en dieselbil.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford EcoBoost-motorer
InläggPostat: ons 13-02-27 21:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mmm, tillverkarna går inte på vad amatörer som Collin tror utan tänker faktiskt framåt.
I insändarspalterna brukar ju CollinoCo besvara frågor om anledningen till andra skatteregler för diesel och dieselbilar med "-ingen aning", eftersom man annars skulle få kraftiga retoriska problem när man sedan skrev om diesel vs otto.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford EcoBoost-motorer
InläggPostat: mån 13-03-04 23:16 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
Ford-Dan skrev:
Jag kör Ford sen drygt 10 år tillbaka det senaste halvåret har jag gått från noll till att till idag äga två stycken Flexifuel-bilar. Jag har främst inte köpt dessa bilar primärt för miljövinsten utan mer för att de var prisvärda både i inköp och driftkostnader. De miljömässiga aspekterna är såklart också viktiga men kommer i mitt fall i andra hand.

Döm om min förvåning när jag kollar Fords nya motorprogram. I och med de nya EcoBoost-turbomotorerna lanseras verkar man överge FlexiFuel-möjligheten helt på den svenska marknaden. Bränslesnåla motorer med gott om kraft under huven verkar ju tilltalande, men varför har man valt att överge Flexifuel-tekniken? SAAB har ju bevisat att Turbo och E85 är en mycket lyckad kombination.

Varför kan då Ford inte fortsätta vara den ledande leverantören av E85-bilar i Sverige?


Ford kommer även i fortsättningen att ha flexifuel som valmöjlighet. Det gäller för modellerna: Focus, Mondeo, C-Max, S-Max samt Galaxy.

Om man väljer flexifuel får man dock en mindre prestanda. Liksom dig förstår jag inte varför EcoBoost motorerna inte kan drivas med E85. Att nu välja flexifuel kommer troligen enbart en mycket liten del nu att välja då andrahandsvärdet med en svagare motor och dessutom ( i varje fall för Galaxy som jag funderar på att förnya) med marginellt sämre förbrukningsekonomi.

mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford EcoBoost-motorer
InläggPostat: tis 13-03-05 08:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Skriv till Ford och efterfråga Ecoboost för etanol!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford EcoBoost-motorer
InläggPostat: fre 13-03-08 08:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
bilföretagen satsat mycket på alternativ till "snåldieslarna" eftersom nya utsläppskrav snart är här som är svåra att klara. Ett av spåren har varit "snålbensinare" som Ecoboost, som klarar miljöbilsgränsen (egentligen en klimatbilsgräns) i form av låga koldioxidutsläpp och dessutom inte släpper ut lika mycket miljöfarliga avgaser som en dieselbil.


Jag tycker faktiskt att man ser mer och mer av detta, ex:

http://www.greencarcongress.com/2013/03 ... 30306.html

130 hk bensin: 109 g CO2/km. 115 hk diesel: 106 g. Sen återstår det väl att se vad verklig förbrukning är men det gäller förstås även dieselmotorerna. Intressant också är att detta är Peugeot, en tillverkare med obetydliga USA intressen jämfört med ex Ford. Så frågan är väl om trenden är på väg att vända lite, vilket i sin tur i slutändan borde kunna gynna etanolen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford EcoBoost-motorer
InläggPostat: fre 13-03-08 11:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
göinge skrev:
Skriv till Ford och efterfråga Ecoboost för etanol!


Ja det tycker vi ska göra, Ford ska få beröm att de varit en föregångare vad gäller att ta fram flexifuelbilar och borde forsätta med det.

Jag gorde det via formuläret här: http://svarservice.dk/Ford-S/contact/SE ... entry.html

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford EcoBoost-motorer
InläggPostat: lör 13-03-09 09:35 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
Volvos T4F är baserad på en Fordmotor, och det måste vara en Ford Ecoboost i grunden. Ford Ecoboostmotorer är väl en hel serie motorer och inte bara den 3-cyl som media brukar skriva om?

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford EcoBoost-motorer
InläggPostat: mån 13-03-11 22:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MattiasD skrev:
Volvos T4F är baserad på en Fordmotor, och det måste vara en Ford Ecoboost i grunden. Ford Ecoboostmotorer är väl en hel serie motorer och inte bara den 3-cyl som media brukar skriva om?


Nej, Volvos motorer är av äldre Fordgenerationer.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford EcoBoost-motorer
InläggPostat: tis 13-03-12 08:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
aryan skrev:
göinge skrev:
Skriv till Ford och efterfråga Ecoboost för etanol!


Ja det tycker vi ska göra, Ford ska få beröm att de varit en föregångare vad gäller att ta fram flexifuelbilar och borde forsätta med det.

Jag gorde det via formuläret här: http://svarservice.dk/Ford-S/contact/SE ... entry.html


Det har jag nu gjort via det formulär du länkade till.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford EcoBoost-motorer
InläggPostat: tis 13-03-12 17:34 
Offline

Blev medlem: sön 09-10-04 16:36
Inlägg: 246
Ort: Norrköping
karlmb skrev:
MattiasD skrev:
Volvos T4F är baserad på en Fordmotor, och det måste vara en Ford Ecoboost i grunden. Ford Ecoboostmotorer är väl en hel serie motorer och inte bara den 3-cyl som media brukar skriva om?


Nej, Volvos motorer är av äldre Fordgenerationer.


Vad skulle skillnaden vara då?

_________________
Volvo V70II 2.5FT MY-09


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ford EcoBoost-motorer
InläggPostat: ons 13-03-13 09:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har flera än jag mejlat Ford? Jag gorde det via formuläret här: http://svarservice.dk/Ford-S/contact/SE ... entry.html

Jag fick nu ett ganske intetsägande ”svar”, men om tillräckligt många hör av sig kanske de kan komma att leta bättre efter alternativa lösningar.

Citat:
Hej Aryan,

Tack för ditt mail.
Ford tittar hela tiden på alternativa lösningar, men just nu är det ECOnetic tillsammans med EcoBoost som är våra snålaste motorer på diesel och bensin, vill du köra på alternativbränsle finns även bilen med biogasdrift, CNG.

Tveka inte att återkomma om ni har fler frågor eller funderingar kring våra miljöbilar.

Med vänliga hälsningar

Emma Strömberg
Kundservice
Ford Motor Company AB

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011