Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-04-03 09:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
MattiasD skrev:
Då kan man ju fråga verstaden varför de har en annan rekommendation än Volvo. Har verkstaden sett problem som lösts med bensin.


viewtopic.php?f=30&t=6821

Trots allt så rapporteras det en del dylika problem: "Bilen har gått nu 3300 mil nu och jag lämnade den på garantirep i förra veckan då spridarna rengjordes". Så det kanske finns en anledning till verkstädernas rekommendationer.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-03 12:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag måste tyvärr också sälla mig till den sorgliga skara som sannolikt upplever något som är orsakat av att envist köra på E85 då den "nya"(sen 2011:a) Renaulten på senare tid har börjat rejält att tveka/rycka vid gaspådrag. Det kan förstås vara nått annat också, men nog liknar det sådant som jag har upplevt tidigare på andra bilar. Det blir till att testa en tank fulsoppa och se om det går till sig. Kan också vara det faktum att den går på finsk E85 just nu. De säljer antagligen så små mängder att man riskerar få nog så mycket vatten när man tankar där :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-03 14:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag tankar bara finsk E85.

Det där ryckandet kan ju bero på många olika saker och uppkommer på alla bilar av dessa olika orsaker. Jag och två bekanta till mig har genom åren haft varsin bensin-Opel från bara något år gammal till 10 år gammal som har ryckt. Den nyaste av dem rycker fortfarande, men ägaren till den orkar inte bry sig, utan fiskör istället och då rycker den inte.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-03 15:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
göinge skrev:
Jag tankar bara finsk E85.

Med det menar du väl att du tankar på St1? Jag menar bokstavligen finsk E85 från St1 i Finland. För är det inte så att St1:s svenska E85 kommer från andra källor än deras finska? Jag har för mig att jag läste att den etanol de producerar bara räcker till för lokalt bruk i Finland?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-03 17:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Baggis skrev:
göinge skrev:
Jag tankar bara finsk E85.

Med det menar du väl att du tankar på St1? Jag menar bokstavligen finsk E85 från St1 i Finland. För är det inte så att St1:s svenska E85 kommer från andra källor än deras finska? Jag har för mig att jag läste att den etanol de producerar bara räcker till för lokalt bruk i Finland?


Aha... Och jag som hoppats att St1 ska komma igång med avfallsetanol i Sverige. Fast etanol som etanol. Det har ju sin kemiska struktur. Det kan väl inte skilja?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-03 19:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Iofs, men är det inte mer fråga om vad "extra" som kan finnas förutom etanolen? T.ex den där grejen med sulfater eller vad det nu var och så förstås om det är för mycket vatten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-04-29 08:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Artikel i Svd om E85 problem.
http://www.svd.se/naringsliv/motor/det- ... 505768.svd

Citat:
Vad som orsakar skadorna är oklart: ”Etanol är ett torrt och aggressivt bränsle” säger några mekaniker. ”Det kan fortfarande finnas för mycket sulfat i etanolen” säger flera andra. ”Vad problemet egentligen är? Ja fråga en kärnfysiker eller något” säger en luttrad mekaniker i Nacka.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-04-29 08:57 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Dags för mera "häxjakt" verkar det som!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-01 18:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Ingen vet och alla hittar på sin egna förklaring. Min serviceverkstad pratade om att "etanol är en skärande vätska" och därför bör jag tanka bensin ibland, ungefär var fjärde tank.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-01 18:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Det är rent löjeväckande att det inte tagits krafttag för att reda ut detta! Framkom tydligen en trend att E85 har funkat bättre i Saabar än i Fordar. Om så är fallet så borde Ford ställas till svars vad de har klantat sig med. Sen blir det ju totalgalet när tidningarna bara efterlyser folk som haft problem utan att de som det har funkat för får komma till tals.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-01 21:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Sådär ja, nu är Collin och Swärd igång igen, på order av folkpartiet förstås, det är ju valår för tusan!
Vilka tramsiga svar, ska det vara riktiga mekaniker? "Fråga en kärntekniker"...Tror han att han själv håller på med raketkunskap eller?
J-a idioter! "Torrt och skärande...."
Och ja, problemen verkar mkt vara koncentrerade till Ford, är det så konstigt egentligen, Ford har ju oftast fler fel även på sina övriga motorer....Och hur många har egentligen klart för sig att de vanligaste Volvo Flexifuel har en simpel Fordmotor i sig..?

Vi som konverterat eller kör okonverterat vanliga bensinbilar lyckas ju på ngt outgrundligt vis klara oss tusentals mil utan att ens tanka fulsoppa en enda gång. Kanske det är vi som är kärnteknikerna då...
Ni som undrar, ni kan fråga oss iaf! Vi har svaren, och det är ingen raketkunskap!

Orkade inte regga mig på Svds hemsida, men där borde ngn lägga in något i stil med detta!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011