Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Miljöbästa bil 2014...
InläggPostat: ons 13-09-18 14:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
...är Ford Focus flexifuel!

http://www.gronabilister.se/arkiv/press ... 4-resultat

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-09-19 13:18 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Se där! :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-09-26 05:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Men köper svenskarna etanolbilar i dagsläget ?

Annars var det bra att man i jurygrupperna verkade ta stor hänsyn till priset. Folkets val var helt klart eldrivet och det kan lätt bli lite fel när ex Model S där var på 2:a plats trots att bilen ännu inte levereras till Sverige och knappast lär sälja i några större mängder här även när den väl gör det. Och Prius Plugin som var 1:a i folkets val är väl inte någon försäljningsframgång heller.

Sen måste man förstås också vara väldigt noga med att räkna totalkostnaden när man jämför elbilar med bilar drivna med en förbränningsmotor, se ex :

http://www.plugincars.com/2013-leaf-pri ... 26549.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-09-26 11:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul att se att GB inte är lika beroende av bilindustrin som vanliga biljournalister.

Svenskarna köper i dag knappt några nya bilar (=miljöbäst!) och de som ändå säljs är "miljösämst" tack vara hård lobbyarbete av industrin…

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-09-26 19:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
Men köper svenskarna etanolbilar i dagsläget ?


Nej, men detta kan ju bidra lite grann till att åter öka försäljningen. Att folkets röst hamnar på elbilar av olika varianter är inte så konstigt. Det är ju det enda media skriver om, så även om man själv inte har råd med eller inte tycker att elbilarna på marknaden duger för ens behov så röstar man på detta som "miljöbästa bil". För då kan man köpa en till dieselbil tills elbilarna blir tillräckligt billiga och bra för "vanligt folk".

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-09-27 09:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Att folkets röst hamnar på elbilar av olika varianter är inte så konstigt. Det är ju det enda media skriver om, så även om man själv inte har råd med eller inte tycker att elbilarna på marknaden duger för ens behov så röstar man på detta som "miljöbästa bil". För då kan man köpa en till dieselbil tills elbilarna blir tillräckligt billiga och bra för "vanligt folk".


Nu är jag iofs hyfsat övertygad om att elbilen är den miljöbästa bilen, speciellt i Sverige. Om man nu ser endast till miljön alltså. Och vad kör vi på för etanol i dagsläget ?

Jag tänker ex på : http://www.dn.se/motor/miljonyttan-fors ... ya-etanol/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-09-27 11:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Laban, du må ha järnkoll på elbilar i "motvind och medvind" och i det du säger har du nog en viss del av sympatipoäng. I alla fall lite. Men när du hänvisar till Lasse Swärd på DN som någon sorts referens då har du nog gått lite för långt i debatten.
Lasse Swärd och Jackues Waller DN tillsammans med Robert Collin Aftonbladet är dom tre värsta antietanollobbyisterna inom den svenska tidningsvärlden. Deras vulgäriteter är knappast värda att kommentera i debatten om alternativa bränslen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-09-27 12:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bild

Elbilar är varken miljöbäst eller billigast, trampbilen vinner med hästlängder.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-09-27 19:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
nyfiken skrev:
Lasse Swärd och Jackues Waller DN tillsammans med Robert Collin Aftonbladet är dom tre värsta antietanollobbyisterna inom den svenska tidningsvärlden. Deras vulgäriteter är knappast värda att kommentera i debatten om alternativa bränslen.


Möjligt, men frågan kvarstår, vad kör vi på för etanol i dagsläget ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-09-27 19:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
För något halvår sedan, eller möjligen mer (?) läste jag att Ungern är en stor etanolproducent inom EU. Och då handlar det om majsetanol.
Man kan nog tänka sig att EU vill styra så att vi framställer den mesta etanolen inom unionen. Dels löser dom luckor inom jordbruksnäringen, måttlig överproduktion = mindre mark i träda, och sedan minskar vi på importen från fjärran länder.
Detta är bara hypoteser från min sida. Jag vet inga detaljer. (Förutom första meningen)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-09-27 21:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tyvärr kan man inte se var etanolen och andra drivmedel kommer från men EU kräver sedan december 2011 att etanolen ska minska CO2-utsläppen med minst 35% . From 2017 ska det vara minst 50% mindre CO2 utsläpp för befintliga produktionsanläggningen och nya ska då minska CO2 utsläppen med minst 60%, så värre än dessa minimikrav kan det inte vara.

Naturligtvis har många etanolproduktions metoder reda lägre utsläpp än kraven; Brasiliansk sockerrörsetanol, agroetanol i Norrköping och st1 finska avfalls etanol ger alla mkt lägre fossila CO2 utsläpp.

St1's egenproducerade E85 minskar CO2 utsläppen med så mycket som 80% (trots 13% bensin) jämfört med vanlig bensin.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-09-28 06:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Tyvärr kan man inte se var etanolen och andra drivmedel kommer från men EU kräver sedan december 2011 att etanolen ska minska CO2-utsläppen med minst 35% . From 2017 ska det vara minst 50% mindre CO2 utsläpp för befintliga produktionsanläggningen och nya ska då minska CO2 utsläppen med minst 60%, så värre än dessa minimikrav kan det inte vara.


Synd att man inte har koll på detta, borde inte vara så svårt kan man tycka. Det känns lite som att detta har gått bakåt snarare än framåt, fick för mig att vi körde mest på sockerrörsetanol för några år sedan. Men det kanske beror på att Brasilien numera har sänkt kraven på etanolinblandning inom landet samt varit tvingade att importera etanol från USA för att täcka sina egna behov.

Citat:
Naturligtvis har många etanolproduktions metoder reda lägre utsläpp än kraven; Brasiliansk sockerrörsetanol, agroetanol i Norrköping och st1 finska avfalls etanol ger alla mkt lägre fossila CO2 utsläpp.

St1's egenproducerade E85 minskar CO2 utsläppen med så mycket som 80% (trots 13% bensin) jämfört med vanlig bensin.


Agroetanol ska väl också minska 80%, men den används tydligen bara till låginblandning. Och avfallsetanol (ST1) lär väl knappast räcka till speciellt stora mängder etanol, precis som biogas från avfall. Och enligt agroetanol så är cellulosaetanolen en bit bort:

http://agroetanol.se/etanol/fragor-och-svar/

Nu är jag lite negativ här men det känns (som vanligt för mig) som att det är på produktionssidan det måste hända något om etanolen ska ta fart igen, åtminstone om vi ser till rena etanolbilar. Att en miljöbilsorganisation/jury i lilla Sverige väljer ut en etanolbil som bästa miljöbil 2014 tror jag tyvärr inte hjälper så mycket i det stora hela. Det måste ta fart i lite större länder som ex Tyskland, USA och jag är lite fundersam över vad som krävs för att så ska bli fallet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-09-28 09:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
"jag är lite fundersam över vad som krävs för att så ska bli fallet."

Jag har ingen lösning, men det finns ju exempel på sådana som vill göra något. Under sommaren läste vi om Etanolpartiet. Dom talar visserligen i "egen sak" här, men det gör ju många andra också. Jag vet inte hur stora chanser dom har till Sveriges riksdag, men i EU finns det ju några rena intressepartier.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-09-28 10:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det stämmer ifs inte att agroetanol bara används för låginblandning utan den används även i E85. Det hade som sagt varit bättre om man som konsument fick se ursprunget och dess totala miljöpåverkan, så att man som konument skulle kunna välja, det gäller inte bara etanol utan all drivmedel, och mycket annat vi köper utan att veta mycket om dess ursprung och miljöpåverkan.

EU kraven som stegvis bli strängare gör att de dåliga biodrivmedel som t ex diesel från palmolja inte får säljas och tystar etanolbelackares argument att man lika gärna kan tanka bensin för att produktionen skulle skapa minst lika stora utsläpp osv som de drivmedel som de ersätter.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-09-28 16:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
EU kraven som stegvis bli strängare gör att de dåliga biodrivmedel som t ex diesel från palmolja inte får säljas och tystar etanolbelackares argument att man lika gärna kan tanka bensin för att produktionen skulle skapa minst lika stora utsläpp osv som de drivmedel som de ersätter.


Ja det är bra att kraven höjs. Frågan är om detta bara leder till mindre produktion av biodrivmedel. På tal om krav så försöker Obama införa hårdare krav på kolkraftsproduktionen i USA: http://www.bbc.co.uk/news/business-24181341. Men som vanligt så är det annat som är viktigare:

Citat:
it faces steep opposition from both industry groups and congressional Republicans, who say efforts to force plants to install expensive carbon cleaning technology could hurt job creation.


Personligen kan jag tycka att det är lite märkligt, om det är något som borde skapa en massa jobb så är det väl förnyelsebar energi, oavsett form. Men det är väl tyvärr så att den fossila världen har rätt mycket pengar bakom sig och därmed stort inflytande i ett land som USA.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011