Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 16-09-10 00:37 
Offline

Blev medlem: ons 16-02-17 15:28
Inlägg: 10
Hej,

Har en Focus som är riktigt tjurig att starta med etanol i tanken. Har även börjat strula nu mot sensommaren, räcker med att utomhus temperaturen sjunker ner mot tio grader på natten, så är det svårstartat även när det är 20 grader under dagen. Blir värre med än lägre temperatur.

Känns lite skumt att det skulle behövas motorvärmare även den här årstiden. Är det någon som haft liknande erfarenheter?

Löste sig några starter efter att jag kopplat ur batteriet. Men det har kommit tillbaka.

Har haft en garantireparation för snart två år sedan när jag precis införskaffat bilen. Då byte de kablar och kalibrerade om den, på grund av en bugg som hade gjort att den inte startade alls efter att jag bytt från en tom tank bensin till full tank E85. Vet inte om det kan ha hänt något då, vet någon om det görs uppdateringar i programvaran under en service?

/Carl


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 16-09-10 15:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Hur en Fordverkstad gör vid service kan jag inte uttala mig om, men om det är en Volvoverkstad, samägandet och försäljning/service lever ju kvar hos vissa Volvohandlare ännu, men på en Volvoverkstad är det som Åtgärd 1: Anslut bilen till Vida när bilen har rullat in på verkstadsgolvet. (Jag tror systemet heter så, eller så heter det Diace eller något liknande?) Hursomhelst, där kommer alltid dom senaste uppdateringarna och programmeras in i bilen under tiden som man jobbar "med allt det andra".

Jag har en Ford-motor i min V70 2.0F -08. Volvos motorkod B4204S4. Den har en elektrisk förvärmning av förbränningsluften vid kallstart. Jag tror det heter PTC, men jag är inte helt säker? Så det skulle förvåna mig om du inte har ett liknande system. Jag kan tillägga att Volvo säger själva om den fabriksinstallerade motorvärmaren att den bör användas när temperaturen är under -15°C. Och tillägga ännu mer, för några år sedan, på vintern, glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmaren på kvällen. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid har gjort, utan problem! Jag kör alltid och enbart på E85.

Som sagt, jag är inte helt säker på att jag har uppfattat eller kommit ihåg alla förkortningar och programnamn, så om du får höra något annat av någon som vet mer, så är det dom andra uppgifterna som gäller. Och Ford kan ju ganska troligt, ha helt andra namn och förkortningar på sina produkter.

Om du får någon form av larm i "motorlampan" i samband med problemen, så har du ju fortfarande den 5-åriga utsläppsgarantin kvar. Så i det fallet tycker jag du skall vända dig till en auktoriserad verkstad.

En rättelse: DIcE heter ett av Volvos program.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 16-09-10 15:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är den lika svårstartad även om du rullar igång bilen eller är det bara när du använder startmotorn som problemet visar sig?

Om du har tillgång till en OBD-kabel, så kolla med kall motor och innan start att mätvärdena på motortemperatur, insugningslufttemperatur mm verkar stämma med verkligheten.

De enda gånger jag har upplevt kallstartproblem med FFV-fordar är vid nollgradigt och mycket fuktigt väder. Sträng kyla brukar inte vara något bekymmer om det bara är någotsånär torrt.
Ett beprövat knep för att få igång bilar som är svårstartade på E85 är att inte mala länge med startmotorn, utan gör korta startförsök på max 5 sekunder och vänta sedan en bra stund, gärna en minut, innan nästa startförsök.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 16-09-12 10:14 
Offline

Blev medlem: ons 16-02-17 15:28
Inlägg: 10
Får inte upp något larm när det händer. Sen om de mjukvaruuppdaterar är jag osäker på, finns inga såna punkter i protokollet från servicen.
Rent spontant känns det som om bilen inte uppfattar att det är etanol i tanken när jag försöker starta. Utan att mängden bränsle som tillförs är samma oavsett bränsle, problemen uppstår inte alls med bensin. Antar att det är lönlöst att höra med Ford utan bäst att kontakta en auktoriserad mekaniker direkt.

Har ingen obd-kabel men det kanske är värt att beställa? Hur funkar de billiga varianterna som går att hitta från Kina? Eller har någon annat förslag?

Det knep du beskriver torbjorn funkar 9 av 10 gånger. Dock tycker jag inte att det ska behöva när det inte är speciellt kallt eller fuktigt ut, men ändå så strular det. Inte testat att rulla igång än, inget jag gjort innan så får läsa in mig på hur det skulle gå till.

Har läst att man bör köra några kilometer landsväg när det är bytt bränsle i tanken, för att bilen ska 'lära' sig. Finns det någon sanning i det?

Tack för era svar!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 16-09-12 12:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Om vi utgår från att Fordmotorn fungerar lika i både Ford och Volvo, så är det jätteviktigt att låta motorn adaptera när man har bytt bränsle. Man skall köra ett par mil, eller ungefär en kvart i landsvägsfart. Och man skall inte avbryta och stänga av motorn under adapteringen. Gör man det så börjar adapteringen om från noll när man startar nästa gång. Antag att man har ett sådant körmönster på grund av jobb, familj, bostad etc. etc. så att man bara gör korta körningar, då blir aldrig adapteringen avslutad och man blir mycket besviken på sin bil då den inte motsvarar förväntningarna.

Etanol i tanken detekteras av bl.a Lambdasonden och styrdatorn eftersom den känner av att den skall styra luft-bränsleblandningen för att hålla Lambda 1. Så här skriver Volvo: "Regulating the fuel
The Engine Control Module (ECM) has new software adapted for the B4184S8. This is used to calculate the
ethanol content in the fuel and to optimise the adaptation of the calculated fuel injection quantity.
The ethanol/petrol mixture can vary considerably in the tank, from only E85 to only petrol. The mixture ratio
of ethanol and petrol is detected by the "normal" adaptation strategies of the Engine Control Module (ECM).
This takes place by evaluating the lambda-sond signals. For example, "a lot" of ethanol results in a lean
fuel/air mixture. The Engine Control Module (ECM) compensates by increasing the quantity of injected fuel
so that the correct lambda value is achieved."

Jag har en känsla av att det är just detta som adapteringen innebär?

OBD-läsare är ett omfattande ämne. Det finns billiga för ~ 500 kr och det finns dyra som kostar som en lyxbil. Det är så att man får det man betalar för. D.v.s: Köper man en billig så kan man i bästa fall läsa ut satta felkoder. (Men långtifrån alla) Går man upp stegvis i värdet så tillkommer fler och fler funktioner. Steget efter dom handhållna blir ofta att man kan läsa ut mätvärden i sin (moderna) mobiltelefon, vissa inbyggda (i bilen) GPS eller t.ex en Laptop. Men dom här exemplen kräver även programvara och det är detta som Kineserna brukar sälja. Det är som sagt ett stort område och jag har inget sådant så jag skall inte fördjupa mig mer i detta. Men jag vet att det finns och dom som är intresserade kan köpa det. På vissa forum brukar några av dessa "intresserade" annonsera att dom kan hjälpa till att läsa ut felkoder och även nollställa dom. Det gäller ju då att man finns på rimliga avstånd från varandra. Eller att man redan har någon sådan intresserad inom sin bekantskapskrets. Fråga på ditt jobb t.ex.

Jag tittar på några av dom fakturor jag har här på servicejobb. Där står det ungefär: "Basservice XYZ bl.a bl.a. Programuppdatering 123 abc..." och så priset för detta, där då uppdateringen ligger i priset. Sedan på det kommer specificerat alla styckkostnader för filter och oljor etc. etc. Så uppdateringarna ingår i priset för själva servicen. Kanske inte självklart att skriva ut den som en separat post?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 16-09-12 12:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad som behövs när det gäller OBD-läsare är en billig "ELM327" -kabel, de finns med bluetooth eller USB, välj det som passar bäst, sedan kryllar det av mer eller mindre fria Windowsprogram och mobilappar till dem.

Så vitt jag vet så är styrsystemet helt olika i Ford och Volvo fastän motorhårdvaran är densamma.
Men det gäller även i Ford-fallet att man måste se till att styrsystemet får adaptera sig efter bränslebytet. Motorn bör vara varmkörd när man tankar bränsle av annan sort än det som redan finns i tanken, och direkt efter tankning är det bra om man kan ha en sammanhängande körning på minst en halvtimme med varierande driftförhållanden (stadskörning, landsväg, tomgång osv). Man kan gärna göra en lång sammanhängande körning efter första kallstart efter bränslebytet också.

Tänk på att om en verkstad gör en mjukvaruuppdatering eller raderar felkoder, så måste adapteringen göras om efteråt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 16-09-21 13:32 
Offline

Blev medlem: ons 16-02-17 15:28
Inlägg: 10
Det verkar som adapteringen verkar ha löst problemet i alla fall temporärt. Behöver man göra det här enbart vid bränslebyte? Antar att jag bör göra det igen då jag senast fyllt upp med etanol igen med lite bensin kvar. Så om jag tankar etanol nästa gång blir bränsleblandningen ändrad igen.

Om det skulle va så att det behövs en adaptering varje tankning oavsett om bränslet byts så bör det vara något som är fel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 16-09-21 21:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är inget fel, utan styrsystemet måste adaptera om efter varje bränslebyte. Men, som sagt, om motorn redan är varmkörd när bränslebytet sker och man sedan kör en stund efteråt innan man stänger av och låter motorn kallna, så sker det i princip omärkligt.

En del tidiga FFV-bilar (t ex Ford Taurus omkring 1996) hade en bränslekvalitetsgivare som gjorde att styrsystemet kunde känna av bränslets etanolhalt omedelbart utan att behöva göra det indirekt via lambdaregleringen. Men den blev tydligen för dyr att ha kvar när det var dags att massproducera FFV-bilar några år senare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011