Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 17-08-03 08:10 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag var inne på besiktning med min Volvo V70 2.0F -08 häromdagen. Bilen är "fullt frisk" och felfri! Men jag funderar lite på avgaskontrollen och vad som mäts. Det står bara på protokollet: CO 2500 varv: 0,0 (0,2) och Lambda 1,01 (0,96-1,04). Ingen mätning på tomgång och inget HC. Inga andra mätvärden heller.

Har man avskaffat eller förenklat mätningarna?

Jag kollar på protokollet från den första besiktningen 2013. Där finns rubrikerna för tomgångsvärden och HC med på pappret, men naturligtvis godkänt även då.
Jag kör alltid på E85.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-08-03 12:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, man har förenklat avgaskontrollen på bilar som är så moderna att man också läser av felkoder via OBD. Men om bilen är en 01'a eller äldre, så kollas fortfarande hela uppsättningen avgasvärden.
Eventuellt kan det vara så att hela uppsättningen mäts även på nyare bilar om flaggan för att OBD-självtester ej är genomförda är satt, vilket kan hända om man nyss har raderat felkoder innan besiktningen.

Har varit med om ett fall - en Ford Focus FFV '03 som besiktigades på en privatiserad station (kan ha varit Opus) där man inte alls mätte med avgasanalysator utan nöjde sig med OBD-avläsningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 17-08-03 21:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jaha, tack för det!
När du säger det så står det även på protokollet: OBD antal felkoder: 0 Och sedan OBD självtester: Genomförda.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011