Etanol.nu
https://www.etanol.nu/forum/

Avgas utsläpp på Etanolbilar
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=31&t=1793
Sida 1 av 3

Författare:  Tempest [ fre 07-11-23 19:19 ]
Inläggsrubrik:  Avgas utsläpp på Etanolbilar

Etanol är inte så bra som många tror här så mäter auto&motorsport utsläppen och de är skrämande särskilt vid kallster och kallt klimat

http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 070404.pdf

Författare:  MagnusH [ fre 07-11-23 19:48 ]
Inläggsrubrik: 

Som många tror? Testet slår in öppna dörrar.

Författare:  aryan [ fre 07-11-23 21:30 ]
Inläggsrubrik: 

De höga HC utsläppen vid -7 är ingen som helst nyhet består till 90% av ofarligt etanol vid kallstarten (hur miljöfarligt är spolarvätska?), det kunde de också lätt fått fram om A&M hade velat. Enligt SAAB pågår detta endast under de första 20-30 sekunder efter start... Dessutom använder FFV ägare troligtvis motorvärmare mkt flitigare än vanliga bilägare eftersom de är illa tvungna.

Det som är bra är att NOx sänks med etanolen eftersom NOx är den enda luftföroreningen som de mätt som idag är ett problem. Andra problem är partiklar som också brukar bli lägre med etanol.

Varken CO, alkohol eller acetaldehyder kommer i tätort upp i sådana nivåer i storstäder idag att de utgör hälsåproblem, det gör däremot NOx, det är bara att kolla rapporter från Stockholms miljöförvaltning http://www.slb.nu/slb/rapporter/pdf/luften2006.pdf då ser man NOx gränsvärden överskrids regelbundet, dessutom är övergödning pga NOx ett stort miljöproblem i Östersjön.

Nä, mkt oseriöst försök av A&M med i att verka värna om miljön.

/Aryan

Författare:  Roger Gustavsson [ lör 07-11-24 10:58 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Nä, mkt oseriöst försök av A&M med i att verka värna om miljön.

/Aryan


När värnade en motortidning om miljön? I princip har väl allt miljöarbete motarbetats från det hållet under årens lopp? Tänk vad mycket gnäll det har varit så fort någon skärpning av miljökraven kommit på tal. Har heller aldrig förstått det här med "miljöbilar". Några bilar som är bra för miljön har ju aldrig existerat!

Författare:  AcuraJan [ lör 07-11-24 11:38 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
hur miljöfarligt är spolarvätska


Håller med, men spolarvätska innehåller ingen MTBE.
Varför har man MTBE i E85?

Författare:  aryan [ lör 07-11-24 12:55 ]
Inläggsrubrik: 

AcuraJan skrev:
aryan skrev:
hur miljöfarligt är spolarvätska


Håller med, men spolarvätska innehåller ingen MTBE.
Varför har man MTBE i E85?


MTBE har lägre kokpunkt än etanol så det lär komma ut mindre oförbränd är etanol dessutom finns det ju inte mkt av det per liter om man jämför med etanol.

Anledningen att det finns i E85 är att det hjälper till att lösa bensinen i etanol eller tvärtom, annars skulle det vid lite vatteninblandning lättare hända att bensinen la sig ovanpå. Om man googlar på det verka de i låga doser inte vara särskild hälsogfarligt heller men det kanske kan bilda formaldehyd vid ofullständig förbränning av E85, största delen aldehyder blir dock ofarliga acetaldehyder vid ofullständig förbränning av etanol.

/Aryan

Författare:  karlmb [ mån 07-11-26 13:11 ]
Inläggsrubrik: 

Skälet till MTBE är väl snarare att det skulle bli för drickbar sprit om man separerade etanol o bensin mha vatteninblandning om spriten inte var denatuerad av MTBE.

Författare:  aryan [ mån 07-11-26 13:55 ]
Inläggsrubrik: 

Ja det är iaf också en ursak, MTBE smakar väldigt illa vid mkt låga koncentrationer.

/Aryan

Författare:  magnul [ mån 07-11-26 14:07 ]
Inläggsrubrik: 

Er det ikke slik at MTBE hindrer faseseparasjon? Hadde det ikke vært for MTBE kunne man blandet i vann og fått det separert i vann/etanol som en fase og bensin som en annen fase?

Författare:  aryan [ mån 07-11-26 14:26 ]
Inläggsrubrik: 

magnul skrev:
Er det ikke slik at MTBE hindrer faseseparasjon? Hadde det ikke vært for MTBE kunne man blandet i vann og fått det separert i vann/etanol som en fase og bensin som en annen fase?


Ja det är vad jag menade när jag skrev:

mig själv skrev:
Anledningen att det finns i E85 är att det hjälper till att lösa bensinen i etanol eller tvärtom, annars skulle det vid lite vatteninblandning lättare hända att bensinen la sig ovanpå


Men man slår någ två flugor i en smäll med MTBE och dessutom billigt och ett redan etablerad ämne i oljeindustrin eftersom det också blandas in i bensinen.

/Aryan

Författare:  karlmb [ mån 07-11-26 17:09 ]
Inläggsrubrik: 

Men hur gick det med det ogiftigare ETBE???

Författare:  kalle [ mån 07-11-26 21:44 ]
Inläggsrubrik: 

Det är bra att man påpekar att E85 är kass när de gäller kallstarter (för det är det ju) och bra att man ställer biltillverkar mot "väggen" lite.

Kommande etanolbilar kommer vara bättre...

... och det är också nåt som vi vebodskonverterare borde fundera lite på.

Författare:  aryan [ mån 07-11-26 22:30 ]
Inläggsrubrik: 

Kass och kass, vad gäller miljön är oförbrända kolväten av en bensinbil 10 ggr värre, dessutom är "vi" mkt bättre på att använda motorvärmare.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ mån 07-11-26 23:11 ]
Inläggsrubrik: 

Det stora problemet här är ju egentligen avgasmätmetoderna, som drar alla kolväten utom metan över en kam och inte tar någon hänsyn till att olika kolväten är olika skadliga.
Etanol har t ex inte alls lika svåra hälso- och miljöeffekter som cykliska kolväten (bensenringar), som ju är det man är mest rädd för när det gäller kolväteutsläpp från fossila bränslen.

Det mesta av kallstartsutsläppen från en etanolbil är helt enkelt oförbränd etanol. Men de är ändå små jämfört med den mängd etanol vilken bil som helst sprider omkring sig via spolarvätskan i slaskväder!
Etanolutsläpp till atmosfären förekommer ju också naturligt från allehanda jäsningsprocesser, från varenda gödselstack eller kompost.

Vi har en stor utmaning framför oss när det gäller att få lagstiftare, journalister, självutnämnda förståsigpåare och inte minst allmänheten att förstå skillnaden mellan de olika kolvätenas egenskaper!

Författare:  karlmb [ tis 07-11-27 09:31 ]
Inläggsrubrik: 

Instämmer med föregående talare! Det är en rätt stor fråga, detta med avgasprov.
En annan aspekt som också kan ifrågasättas är den 95%:a fokusering till vad som händer under typ 30 sekunder innan katten tänt.
Har en tillverkare bara koll på det är det inga problem att certa en otto-bil idag.
Varför denna fokusering på ottomotorers kallstart när man släpper igenom orenade dieselmotorer som hela tiden, utom just vid en kallstart hae skyhöga NOx men även HC o CO + ultrasmå partiklar?
(Jo jag vet, historiska skäl, men idag?, Med dagens bensin eller etanol?)
Det är väl ändå det genomsnittliga utsläppet under en genomsnittlig körning som är vad luften i staden känner?

Sida 1 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/