Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 01:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En fundering om etanolhalt
InläggPostat: tis 08-10-07 22:00 

Här eller på gamla forumet var det någon som prövade att hälla vatten i E 85. I experimentsyfte, får vi anta.

Om man nu av någon anledning skulle vilja mäta etanolhalten i ett obestämbart bränsle, så borde väl detta vara en gångbar metod?

Man börjar med att hälla upp en bestämd mängd bränsle i ett mätkärl. Sedan häller man i en bestämd mängd vatten i bränslet. På forumbilderna såg man att vattnet och bensinen separerade, och att etanolen blandade sig med vattnet. Då är det bara att läsa av på mätkärlet hur mycket som är bensin och hur mycket som är etanol/vatten. Eller?
Vi ser ju bensinhalten på mätkärlet, och vi vet den tillförda vattenhalten. Resten borde vara etanolhalten.
Har jag tänkt rätt?
Har det någon inverkan på hur mycket vatten man häller i för etanolens del? Om man vill elda etanol tål det ju bara en viss mängd vatten. Spelar det någon roll i det här mätexperimentet?

OBS! Jag skall inte mäta någon aktuell etanolhalt, jag bara funderade lite runt frågan.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 23:38 
Användarvisningsbild

Jämför bensinmängden efter vatteninblandningen med den totala mängden bränsle före vatteninblandningen för att se hur mycket bensin det var i den.
Resten är vattenblandat etanol. Men jag känner inte till något bra sätt att mäta upp hur mycket vatten det ursprungligen var i bränsleblandningen. Om det nu mot förmodan råkat hamna där på grund av slarv på macken, eller vatten i tanken som du tog bränslet från.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 23:50 

Jag har för mig att någon påstod att en viss del bensin blir kvar i etanolen, trots att den blandas med vatten. Mindre ju mer vatten man spär ut med.

( Här är tråden med bilderna http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1728& )

Provade själv på detta recept, funkade bra, men lukten på E85+vatten-bensin var inte så god som spolarvätska. Kladdar man så man får det i munnen ville smaken gärna sitta kvar länge.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-08 02:59 
Användarvisningsbild

Undrar hur mycket andra (och vilka) ämnen som blir kvar i etanol-vatten-blandningen.
Jag tänkte mest på hur ohälsosamt det skulle vara att dricka om någon dum tonåring fick för sig att testa.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-10 21:18 
Forummoderator
Användarvisningsbild

Det är inget bra att göra det, alltså dricka det. Det går inte att seperera alla delar från bensinen ur etanolen. Var det inte stort pådrag i Norge för några år om sedan om några som försökt detta :?:

Edit.
Här en artikel om det.
Citat:
Svensk miljöbensin blev livsfarlig sprit i Norge
När norsk polis gjorde ett större spritbeslag i Rälingen i sydöstra Norge upptäckte de att råvaran för den hembrända spriten var svensk miljöbensin E85. Experter betecknar spriten som "livsfarlig".

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme