Chaan skrev:
Finns det någon här som betalar extra (och i värsta fall letar en helvetes massa eller väljer butik utifrån vilka som har bästa märkningen) för att tex bananerna ska vara KRAV-märkta? I korthet så tror jag inte ens de svenska konsumenterna bryr sig tillräckligt för att det ska bli en stor grej av det hela.
Jag tror du underskattar svenskarnas vilja att handla ekologiskt. För mig och de kompisar jag pratat med är det en av viktigaste faktorerna när det gäller var man skall handla. Det är klart att för de hushåll som inte har några marginaler klart priset spelar större roll men för de övriga tror jag att utbud av rättvisemärkta/miljömärkta är viktigt.
Redan i boken "miljöopinionen i Sverige" från 1994 finner Martin Bennuf ett starkt stöd för miljöpolitiska åtgärder och ett stark vilja till miljövänlig konsumtion.Den metod han använder för att få fram detta är en statistisk analys av enkäter (antingen Val-undersökningarna eller SOM undersökningarna från Göteborgs Universitet ej säker på vilken data ha använder).
Siffrorna för rättvisemärkning som jag hittade var att volymerna var små men ökningstakten var hög (
http://www.rattvisemarkt.se/cldoc/168.htm). Kännedomen om rättvisemärkning har dubblats från 2002 till 2006 (64%). Detta tolkar i alla fall jag som att det kan finnas ett intresse för rättvisemärkta produkter.
Slutligen att människor blir upprörda över rapporter om hur arbetarna har det tolkar jag faktiskt som att folk bryr sig om hur det som tankar produceras. Att det inte sätts i samband under vilka förhållanden fossilabränslen produceras är är lite ironiskt. Jag tror dock att det har att göra med att man vet att bensin är dåligt för miljö/arbetare och man vill se att ett alternativ som löser båda dessa problem.
Jag tror en certifiering är viktig för att återvinna förtroendet för etanol som bränsle. Den stora mängd etanolkritiska artiklar som har publicerats har skadat etanolens rykte som miljöbränsle. En certifiering skulle kunna återupprätta förtroendet för etanolen som ett miljövänligt/etiskt alternativ. En viktig poäng som jag håller med dig om är att märkningen inte får bli för krånglig som t.ex. att varje bolag utformar egna certifieringsmärken och kriterier.