Lind skrev:
Frågan om certifiering kommer att klarna efter detta seminarium:
Vad jag förstår blir seminariet snarare en del i en lång utdragen process (i stil med efterkonverteringsfrågan f.ö.)
Ingenting om när något kan vara klart - ingenting som tyder på att just det här seminariet kommer bryta isen och snabbt leda till det första certifierade biobränslet - men säkerligen ett steg på vägen.
Citat:
* Etiska och miljömässiga problem vid utvinning av fossila drivmedel
* Ökad efterfrågan av jord- och skogsbruksprodukter till biodrivmedel – möjligheter och risker!
* Miljömärkning av drivmedel
* ISO 26 000 standard avseende socialt ansvarstagande
* Etanol till E85 och bussar producerad med hänsyn till etik och miljö
* Så här garanteras gröngasandel i fordonsgasen - för skattebefrielse mm
* Göteborg , Stockholm och Luftfartsverket ställer krav avseende miljö och socialt ansvar vid drivmedelsupphandling
* Hur arbetar sektorsmyndigheterna för att säkra miljökrav och etiska krav på alla drivmedel?- samtal mellan Energimynd. (tillfrågad) Vägverket, Naturvårdsverket
* Vad tycker aktiva organisationer? - samtal mellan WWF, Greenpeace Naturskyddsföreningen, SPI, Statoil, Gröna Bilister
"Miljömärkning av drivmedel" - låter väldigt flummigt - de vet alltså inte ens vad för märkning som ska användas eller om det ska skapas en ny? Nej det ska nog ses som ett första möte mellan alla intresserade? Och vad ska Vägverket göra där? Och vad gör SL INTE där? De har ju varit drivande i miljöbränslen i Sverige i väldigt många år och har varit första organisation att börja ställa krav på produktionen? Jag hoppas att punkten "Etanol till E85 och bussar producerad med hänsyn till etik och miljö" betyder att de kommer.
*Vad tycker aktiva organisationer? - samtal mellan WWF, Greenpeace Naturskyddsföreningen, SPI, Statoil, Gröna Bilister