Etanol.nu
https://www.etanol.nu/forum/

Colt -04
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=39&t=6033
Sida 1 av 1

Författare:  gt-i [ tis 11-09-27 09:45 ]
Inläggsrubrik:  Colt -04

Första tankningen efter 50 mil på nästan ren E85, landar på 0,74 l/mil. Helt ok, lite snålare än den gamla colten (-00).
Speciellt bra med tanke på att det inte blivit några långkörningar med bilen. Dock har motorvärmaren används vid 95% av alla starter. Sällan bilen är ute så länge att den hinner svalna innan den skall hem igen.

Författare:  erikn [ tis 11-09-27 20:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: Colt -04

Låter ju otroligt bra. Hur är den att äga? Reservdelspriser? Kan man göra saker själv eller har de byggt in allt så man inte kommer åt något?

Idag har vi två st. 945:or, inte världens bränslesnålaste, men enkla att meka med. Den ena har gått 38' mil och den andra snart 63'. Vi åker mycket bil och har (än så länge) ofta behov av stort lastutrymme då vi har två döttrar som är målvakter i innebandy och en hund.

Författare:  gt-i [ fre 11-09-30 12:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Colt -04

Reservdelar till min gamla colt var svindyra. vet ej hur det är med den här. fördelen är att japsen brukar hålla så det behövs inte så mycket reservdelar.
Den lastar enormt mycket då baksätet går att plocka ur. kanske lite opraktiskt när man är fler än två i bilen, :)
Meka kan du glömma om du inte är dvärg, supertrångt överallt under huven.

Författare:  erikn [ fre 11-09-30 15:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Colt -04

Tyvärr (kanske fel uttryck), jag är inte dvärg. Den äldre av våra bilar, en 95:a, köpte vi för ganska precis 4 år sedan för 15'. Den hade då gått ca 29' mil. Nu har den under 100 mil kvar till 38', så det är dags att byta kamrem igen. Det skramlar även om vattenpumpen så jag ska byta den också. Bytet kommer att ske lite i förtid då det troligtvis blir mekande på uppfarten då vi har garaget fullt med cyklar, mopeder och all annan sköns bråte, jag är förmodligen största boven. Att vänta till i vinter är inget kul. Delar till det här räknar jag med ca en tusenlapp.

Den andra vi har, en 98:a, köpte vi för ca 2 år sedan för 17'. Den hade då gått drygt 55', nu har den gått drygt 62'. Så det är inte så långt tills motsvarande service måste göras.

Båda är konverterade till E85. Rödingen hade tills för ett par veckor sedan Flexitune, men då jag felaktigt trodde att den var boven när bilen inte startade så satte jag dit en BTR i stället. Visade sig vara bränslepumpen, som sitter i en satans apparat som heter tankarmatur.

Att lägga pengar som motsvarar inköp av bil på service på andra nyare bilar (jag har sett skräckexempel i jagrullar.se) är inte något jag åtrår. Visst kanske vi resonerar fel ibland som hellre har en lite törstigare bil men är enkel att underhålla själv än tvärtom. Desutom är vi rätt beroende av våra bilar, och när bilen senast behövde repareras så fick jag tag på en piratbränslepump samma dag, Bilia kunde inte få fram en förrän nästa dag. Att ha lämnat in bilen på reparation och fått vänta ett antal dagar innan de har tid var inte att tänka på.

Men eftersom vi åker väääldigt mycket bil skulle det inte vara fel att få ner förbrukning ett antal deciliter.

Författare:  karlmb [ fre 11-09-30 16:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Colt -04

Citat:
Att ha lämnat in bilen på reparation och fått vänta ett antal dagar innan de har tid var inte att tänka på.


Och sedan kanske de har sönder ngt annat på bilen samtidigt! :evil:

Författare:  gt-i [ ons 11-11-02 10:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Colt -04

Mer siffror lite tristare:
30 mil - 0,80 l/ mil,

Tankade upp fullt innan vinteretanolen, hade bara kört drygt 7 mil vilket ger ganska stor felmarginal, men förbrukningen blev 0,86 l/mil.

Håller trenden i sig blir det jobbigt framåt sommaren :)

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/