micra skrev:
Det finns fler teorier om förvärmt bränsle om man googlar runt lite, minns en artikel i bilsport om en kille som hade uppfunnit nåt liknande, en motor som tog lite bränsle och på köpet blev starkare. Det är ca 27 år sen så vet inte om de går och luska fram artikeln nånstans.
Antagligen några av "Smokies" turbo-byggen. Jag kommer ihåg att jag läste om honom i motortidningar på 80-talet.
Men det förändrar inte ge grundläggande fysiska och kemiska lagarna. Friktion i motor, drivpaket och luft driver upp förbrukningen. Och det finns bara en begränsad mängd kemisk energi i bränslet. Och bara en del av den kan tillgodogöras i en ottomotor (eller diesel för den delen). Det spelar ingen roll hur mycket du värmer bränslet.
Utom möjligtvis om man inte räknar med energin som går åt att värma bränslet. Jag kan tänka mig att några tusen grader på bränslet skulle kunna få en direktinsprutad tvåtaktare att fungera som en ångmaskin...
Min 9hk 125cc scooter drar 0,25 liter/mil blandad körning. En femtedel av det på en bil är inte rimligt.
_________________
Tesla Model 3 LR (2022)
"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse
http://www.skepticfriends.org)