Etanol.nu
https://www.etanol.nu/forum/

Placering av lambdasond
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=44&t=3788
Sida 1 av 1

Författare:  panzaa [ tor 08-08-21 14:49 ]
Inläggsrubrik:  Placering av lambdasond

Mors!

Har införskaffat mig en lambdamätare (smalband) och undrar nu vart sonden skall placeras (ej inköpt än). Vad jag har kunnat läsa mig till så behöver ej sonden placeras i grenröret utan kan placeras längst bak vid utblåset, dock så ser man inte värden på tomgång.

Stämmer detta, eller måste den sitta i grenröret?

Författare:  torbjorn [ tor 08-08-21 15:47 ]
Inläggsrubrik: 

Om lambdasonden inte är förvärmd så bör den sitta så nära motorn att den blir tillräckligt uppvärmd av avgaserna (max en halvmeter från avgasporten). Under alla förhållanden bör den sitta så långt fram i avgassystemet att avgaserna inte riskerar att bli utspädda av luft ("baksug" just då avgasventilen stänger kan dra luft en bit in i avgassystemet). En siffra som verkar ganska trovärdig är minst 30 cm från änden av avgasröret.

Författare:  panzaa [ tor 08-08-21 22:23 ]
Inläggsrubrik: 

Tack för svaret!

Blir till att försöka jaga rätt på ngn med svetskunskaper i rostfritt.
Ingen på forumet i Stockholmstrakten som kan vara behjälplig att svetsa fast en mutter på ett grenrör?

Kan vara värt en kasse öl :D

Författare:  aryan [ fre 08-08-22 08:21 ]
Inläggsrubrik: 

Jag kan jag svetsa rostfritt mot stål och rf mot rf med en vanlig pinsvets, men då får inte godset vara för tunt. Har även rf tråd till miggen men inte rätt gas.

Men är det verkligen rostfritt eller är det kromad. Muttern är väl inte rostfritt?

/Aryan

Författare:  eip [ lör 08-08-23 21:49 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har också tänkt montera en lambdasond på Hondan. Som lite hjälp vid
injusteringen.

Frågan är hur jag kopplar värmningen. Är det bara att koppla på 12 V direkt
eller? Har försökt tolka kopplings-schemat på Volvon, och kan inte hitta
någon reglering av värmningen. Eller har sonden någon form av inbyggd
reglering? Verkar slöseri med värdefull energi att fortsätta värma en redan
varm lambdasond.

En annan sak; Vad skiljer en 3-tråds lambda från en 4-tråds? Förutom
antalet trådar...

Författare:  magnul [ lör 08-08-23 22:13 ]
Inläggsrubrik: 

eip skrev:

En annan sak; Vad skiljer en 3-tråds lambda från en 4-tråds? Förutom
antalet trådar...


3-tråds bruker godset som jord, mens 4-tråds har en dedikert jordledning.

Författare:  torbjorn [ lör 08-08-23 22:58 ]
Inläggsrubrik: 

Värmeelementet i en lambdasond är ett PTC-element (som i t ex moderna kupévärmare). Resistansen ökar kraftigt när värmeelementet har nått en viss temperatur, så på det sättet går inte mycket ström åt i onödan när lambdasonden hålls varm av avgaserna.

På 4-trådslambdasonder kan man få se upp litegrann. En del av dem är helt isolerade från jord (det gäller t ex Bosch 4-trådslambdasonder tillverkade i slutet av 80-talet), medan andra har signaljord ansluten till gängan trots att det dessutom finns en särskild jordledning. Jag känner, inte till någon bilmodell där detta skulle kunna ställa till svåra problem i praktiken, men har sett ett kretsschema för ett styrdon (det var något eftermarknads-styrdon avsett för trimningssammanhang, kommer inte ihåg nu vad det var för märke) där signalen från lambdasonden togs in differentiellt. Det ingångssteget skulle troligen inte fungera alls om den ena eller andra signalledningen är jordad.

Det man måste tänka på när det gäller 3-trådslambdasonder är att den del av avgassystemet där den sitter måste vara väl jordad till motorn. Om den sitter i grenröret brukar det inte vara några problem men det kan vara värre om den sitter i främre avgasröret eller katalysatorn. Ofta är det ju en isolerande packning i grenrörsflänsen och dessutom rejält rostigt under muttrar och brickor. Jag såg på en Ford Scorpio som skrotades i somras att det fanns en extra jordfläta mellan katalysatorn och växellådan, förmodligen just av denna anledning. Den hade dubbla 3-trådslambdasonder, en i vardera sidans främre avgasrör (V6-motor).

Författare:  eip [ sön 08-08-24 10:54 ]
Inläggsrubrik: 

Oki, tackar.

Anade utan att veta.

Eftersom jag kommer att montera lambdasonden i ljuddämpardelen av
avgassystemet är det kanske säkrast med en 4-tråds. Jag antar att halvdan
kontakt mellan header och ljuddämpardel kan resultera i korrupta värden.
Det rör sig ju om relativt låga spänningar.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/