aryan skrev:
Ok nu måste man vänta 60s per inlägg.
Det är ett steg på väg, men stoppar bara mass-inlägg.
Och om jag inte minns fel så lägger den inte de nya inläggen i karantän, osynliga tills en moderator har tittat på den?
Det var länge sedan jag aktivt arbetade med phpBB2 (även om jag har en moddad variant på min personliga server) och jag har inte tittat alls på funktionaliteten på phpBB3. Men jag vet att ett par av moddarna jag har på mitt forum ligger original i phpBB3.
Jag har lite kod liggandes hemma till mitt forum som stoppar registreringar som kommer från IP-adresser som spammar mycket. Många spammare registrerar via kapade datorer i Indien och Indonesien, Jag lägger helt enkelt in en IP-range i en speciell textfil och när någon försöker registrera en användare från det området kommer det upp en error ruta:
"Internal Server Error. Something went wrong during the registration process. Please send your registration information via e-mail to the Admin for manual processing."
Är det en bot kommer den inte att fatta vad som hände, och kan inte avsluta registreringen.
Är det en spammare kommer de antagligen inte att orka leta reda på e-posten för att skicka in info till mig eftersom det är för mycket krångel och tar värdefull tid från spammandet.
Är det en genuin icke-spammande användare som faktiskt vill registrera sig, kommer de förhoppningsvis att göra sig besväret att skicka in den info jag behöver för att göra registreringen manuellt...
Ip-blockeringeslistan bygger man på varje gång man får in en ny spammare: jag slår upp IP-adressen på DomainTools, och lägger den ISPns hela range i listan.