nyfiken skrev:
”Sluta styra godset till vägarna”
Publicerad 2012-02-11, 07:17 Debatt Ny Teknik.
Regeringen höjer avgifterna för järnvägen och skärper reglerna för sjöfarten. Om lastbilarna inte på motsvarande sätt tvingas täcka för sina miljökostnader kan resultatet bli lämmeltåg av lastbilar på det svenska vägnätet. När allt fler länder i vår omgivning dessutom inför vägavgifter som styrs av fordonens miljöegenskaper finns det risk att åkerier väljer att placera sina sämsta lastbilar i Sverige, skriver Karin Svensson Smith (mp) och Kenny Reinhold, SEKO.
Läs mer:
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 400290.eceFöretaget CargoNet, som står för en stor del av containertrafiken på tåg i Sverige, lägger ned sin trafik.
Om ingen annan operatör nu kan ta över kommer godset att flytta över till vägen – 200 000 lastbilar till på våra vägar varje år.
http://stina.mpbloggar.se/2011/11/30/ny ... lastbilar/Vi skattebetalare står för kostnaden att underhålla våra vägar för ca 100 000 långtradare som dygnet runt rullar på våra vägar utan att betala så mycket som ett öre för det. Vi får även ta emot alla miljöföroreningarna från dessa fordon som tankats utomlands. Det är även därför som man har lägre skatt på diesel än bensin vilket är en eftergift för att gynna landsvägstransporter av gods. Det är bara 30% av landvägstransprtfordonen som har någon som helst rening av sina avgaser nämner PREEM.
Två förbränningssteg
Glasmotorstudier har visat att en dieselmotor faktiskt förbränner den insprutade plymen av bränsle i två steg, inte i ett steg som man trodde tidigare. Vid antändningen har inte tillräckligt mycket luft hunnit blandas in i bränsleplymen för att ge en fullständig förbränning. Det är under sådana förhållanden som sot bildas. Sot och olika typer av kolväten från detta första steg blandas sedan med mer luft under sin fortsatta väg framåt i plymen. Då sker ett andra förbränningssteg, vid högre temperatur.
Från den här sidan.
http://fof.se/tidning/2010/2/nu-slutar- ... a#comments