Henrik Jansson skrev:
Tack för alla svar!
Jag talade precis med en kille på chalmers, angående pyrolys och förgasning, när vi kom in på motorer, typ ottomotor, så menade han att man fick mycket lägre verkningsgrad på en gengasmotor än en bensinmotor, eftersom gengasen innehöll så lite energi per liter gas, och därför fick man en mindre volymexpansion av gasen vid själva förbränningen.. Kan det stämma? Han menade att verkningsgraden bara var runt 12% på ett gengasaggregat.
Att ha stora gasvolymer i motorn tycker jag skulle öka verkningsgraden istället, eftersom du då inte stryper motorn..?
Hmm ngn verkar blanda o ge gällande verkningsgrader..
12% på aggregatet i omvandlingseffektivtet, eller 12% energieffektivitet på hela installationen inkl gengasaggregat..?
Jag tycker också en liten energimängd som kan brinna med stort luftöverskott borde minimera såväk pumpförluster som avgas- och kylförluster.
Liten energimängd ger liten volymexpansion ja, men i en given slagvolym så innebär ju detta i praktiken en längre expansionsfas, ett drömläge om man vill ha bra effektivitet.
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.