Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 00:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-12 17:33 
Forummoderator

aryan skrev:
Det jag saknar är någon korsreferens med VVS-info databasen. Jag behöver denna http://www.vvsinfo.se/db/default.aspx?RSK=2007045 men inte denna, http://www.vvsinfo.se/db/default.aspx?RSK=2007755 vilken artikelnummer det kan vara hos rinkabyrör är otydligt.

Hittade dock en bra kopping mellan 70 mm avloppsröret och värmeväxlaren, "Gummimuff 70-88/50-61 Best.nr 7681 134,00 kr/st."
Bild

/Aryan

Den basen var ju kul!
Finns det likande för elartiklar o andra bygggrejor?

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-14 09:52 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

karlmb skrev:
Den basen var ju kul!
Finns det likande för elartiklar o andra bygggrejor?

Jag vet inte, det borde finnas till elgrejer tycker man.

Tyvärr hade min kompis slut på gas så ja måste leta vidare efter någon med gassvets för att hårdlöda det eller mjuklöda det med gasolbrännare trots allt ändå.

Så här ser projektet ut nu.
Bild Bild

Materialkostad hittils 250 kr, jag hoppas på 4-7 kWh i värme-återwinning!

/Aryan

Senast redigerad av aryan sön 07-01-14 14:01, redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-14 10:35 

Hej Aryan !

Om jag vore du, skulle jag göra det möjligt
att fästa anliggningstermometer-kännare i övre änden
på värmeväxlaren.

Och använda en känd blandare, för det händer att
det blir inre läckage mellan varmt och kallt inuti blandare.

Jag känner en person som drog "förvärmningen"
genom vv-slingan i vedpannan, innan den gick
till varmvattenberedaren, och sedan ut till tappställena.
Det fungerade bra...

Hälsar Etalappen

InläggPostat: sön 07-01-14 11:07 

Hej. Det mesta av elmaterial i Norden har E-nummer. Även installationsmaterial för IT-elektronik. Numret är detsamma oavsett var du handlar. Det garanterar att du får just den detalj du har bestämt dig för. Alla stora grossister, SELGA, Elektroscandia, Ahlsell m.fl. har detta i sina kataloger. Dessvärre säljer dom inte till privatpersoner. Men tala väl med någon inom branschen så får man säkert en gammal katalog. Dom förnyas ett par gånger om året. Mest priserna. Numren brukar vara domsamma genom åren.
Vissa större bygg- och järnaffärer använder också E-nummer på den installationsmaterial dom säljer. Även ELFA har ett begränsat sortiment. Där kan man till viss del, utforska numren. I princip borde man kunna ta reda på E-nummer på den prylen man behöver. Sedan går man till sin lokala elektriker och beställer det, om han nu är så samarbetsvillig?
Alltså: All elmaterial har E-nummer, specifikt för varje pryl. Men det är inte säkert att alla grossister har samma sortiment. Det kan ju bero på leverantörer och avtal etc. etc.
Jag är något osäker, men det kan vara så att numren skiljer sig mellan dom nordiska länderna? I grunden är det samma grundtanke i systemet. Men det beror ju i så fall på olika säkerhetslagstiftning från början. Men det bör ju vara utjämnat med EU?
Jag har bara ryktesvis hört talas om att det skulle finnas ett liknande system för VVS. Kan någon bekräfta eller motsäga det?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-14 13:00 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Etalappen skrev:
Hej Aryan !

Om jag vore du, skulle jag göra det möjligt
att fästa anliggningstermometer-kännare i övre änden
på värmeväxlaren.

Hej Etalappen :-)

Jag ska självklart mäta temperaturer på i och utgångerna. Jag har ett helt oanvänd datoriserat mätsytem i pannrummet med en massa anliggningstermometer men jag vet inte om ja kan/ska använda dessa, vanliga "clasohlson" ute termometrar under lite isolering borde fungera nästan lika bra.

Etalappen skrev:
Och använda en känd blandare, för det händer att
det blir inre läckage mellan varmt och kallt inuti blandare.

detta förstår jag inte riktigt var/hur menar du att det skulle kunna läcka?

Etalappen skrev:
Jag känner en person som drog "förvärmningen"
genom vv-slingan i vedpannan, innan den gick
till varmvattenberedaren, och sedan ut till tappställena.
Det fungerade bra...

Hälsar Etalappen

Ungefär så har jag nu redan också. Huset värms med vattenmantlad pelletskamin som ger 80% av värmen till vattenburen värme. Det varma vatnet passerar passerar pulsonex olje/el pannan i pannrummet som är avstängd men då ändå blir ca 40 grad invändigt och har en plattvärmeväxlära i pannan. Inloppet till vår varmvattenberederan går genom oljepannan plattvärmeväxlaren och är då förvärmd innan det går in beredaren om pelletskaminen är på, men det är förståss långt ifrån alltid fallet.

Håller på att sara för en vakumsolfångare och har redan skaffat en nästan ny acktank för det, den kommer förhoppningsvis ge mycket mindre värmeförluster och med min duschvärme återvinning kommer solen räcka långt hoppas jag.

Hälsn Aryan

PS idag blommade tiotals tusenskönor hos oss i gräsmattan, den 14e januari i Stockholm :!:

PS2 här http://www.korridor.se/aryan/acadiane/e ... elaar.html finns fler bilder och ritning/mall

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-14 16:27 

Hej igen Aryan !

Hmm...

Jag har använt en sådan här/liknande brännare
när jag behövt löda ihop lite större prylar...
Brännaren har ca 60-65mm öppning för lågan...

Brorsan tyckte den "lät häftig", när jag använde den
för att starta en trilskande köksspis...
(Enl konstens alla regler, blåste först upp "kall-proppen"
i skorsten genom sotnings-luckan, sedan på veden,
...som bara tog eld...)
Av säkerhetsskäl, bör man nog inte använda så stor
brännare, att tända spisen med...

http://www.knighton-tools.co.uk/acatalog/P3460KITs.jpg

//
SIEVERT DETAIL ROOFER KIT COMPLETE 60MM BURNERRef:P3460KIT.
Pilot and working flame handle,Pre assembled ready to go
Detail and pre heating models,Supplied with foot stand
POL CONNECTOR WITH 4M HOSE,60MM BURNER DIA
Price: £59.50 (Excluding: VAT at 17.5% & Carriage)
http://www.knighton-tools.co.uk/acatalo ... _Kits.html
//

Det går att köpa sådana brännare, med lite bättre kvalité/utförande,
på lokala järnbutiken här...

Ser att Du tänkt på det mesta, vad gäller bostadens behov...
Mycket och varmt varmvatten är bra att ha, (tycker som regel den
kvinnliga halvan av befolkningen)...

Hälsar Etalappen

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-16 22:41 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Hej Etalappen!

Tack för tipsen jag hade turen att få låna gasolsvets av en kompis.

Så nu är röret svetsat och det återstår nu att få hem grejor att montera underverket.

/Aryan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-18 11:04 
Forummoderator

Hmmmmm...vissa duschar mkt länge hemma.
Får nog projektera om det nya badrummet lite gällande utloppet från duschen... :x

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-18 14:08 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

karlmb skrev:
Hmmmmm...vissa duschar mkt länge hemma.
Får nog projektera om det nya badrummet lite gällande utloppet från duschen... :x

Ja gör det! Det kan spara 55-65% av varmvatenbehovet! Vanlig årsförbrukning för hushåll är i storleksordning 4-5000 kwh och år. Större delen borde vara till duschen. Tänk om alle hushål, badhus, skolor (gympa), hotell osv hade en sån, det skulle bli en gigantisk besparning.

/Aryan

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-18 15:46 
Forummoderator

Nja, en hel del går nog till tvätt och disk misstänker jag.
Kanske skulle man sätta den där efter de maskinerna också.
Klarar kopparn disk o tvättmedel?
Eller är det därför som man sätter den bara på duschen?
Iofs inser jag att en av vinsterna med att sätta den där är att man då vet att man drar varmvatten precis samtidigt som avloppsvattnet kommer ut.
Det är ju inte fallet när man diskar eller tvättar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-18 16:30 
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Koppar klarar disk och tvättmedel utan problem men som du säger så rinner de ite samtidigt.

En anledning att man har den i ett separat avloppsrör är annars att tandkräm, räklödder osv kan klegga lite inuti rötet och så isolera och med tinde försämra verkningsgraden. Bara duschvatten (med tvål osv) gör tydligen inte det eftersom det strömmer tillräckligt fort neråt.

Annars har jag funderat på att så småningom när vi har solvärmt varmvatten att koppla in disk och tvätt maskinen så att de även kan ta in varmvatten när det ändå finns gott om det på sommaren, då slipper de maskinerna värma vatten med elen. Optimalt vore att den bara tog varmvatten när det behövs och inte när den sköljer osv men det kräver lite ingrepp i maskinerna.

/Aryan

Senast redigerad av aryan fre 07-01-26 15:16, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-01-19 12:51 
Forummoderator

Hmmm, varför inte ta ett kopparrör dim 50 (= samma som från en dusch), låta det bli avloppsrör på vanligt vis i trossbotten och istället linda och löda fast ett kallvattenrör, dim 10 ev. 2 st utanpå?
Då behöver man inte oroa sig för att röret skall sätta igen mer än ett vanligt rör och det kommer att rinna igenom lite långsammare än "stuprörsmodellen".

Detta med separata varm- o kallvattenanslutningar på tvätt o diskmaskien har retat mig länge. Tydligen fanns det på lyxmodeller typ Miele förr iaf. Men nu verkar det helt sparats bort.
Men det är ju egentligen rätt lätt att fixa via ett par externa elventiler från ett par gamla maskiner. Disk i tvätttiderna blir också kraftigt förkortade på köpet.

Man får väl se till så att endast rätt fyllningar blir med varmvatten via en logisk räknare eller nåt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-21 14:54 
Forummoderator

Nu finns det ju faktiskt en fördel med att mata tvättmaskinen med kallvatten. Proteinerna i smutsen är lättare att lösa upp innan de koagulerar, vilket de gör vid ca 40 °C. För att få bort den typen av smuts (svett, hudavskrap etc) är det alltså bra om en del av tvättiden går vid låg temperatur. Det är bl a därför som moderna tvättmaskiner inte börjar värma vattnet direkt efter start, och dessutom har betydligt lägre värmeeffekt än de hade förr (så att uppvärmningen ska ta längre tid).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-01-21 23:47 
Forummoderator

torbjorn skrev:
Nu finns det ju faktiskt en fördel med att mata tvättmaskinen med kallvatten. Proteinerna i smutsen är lättare att lösa upp innan de koagulerar, vilket de gör vid ca 40 °C. För att få bort den typen av smuts (svett, hudavskrap etc) är det alltså bra om en del av tvättiden går vid låg temperatur. Det är bl a därför som moderna tvättmaskiner inte börjar värma vattnet direkt efter start, och dessutom har betydligt lägre värmeeffekt än de hade förr (så att uppvärmningen ska ta längre tid).

Misstänkte detta men det är alltid bra att få ett klarläggande... :wink:
Med tanke på detta är det ju svagt att inte ens lyxmaskinerna från tyskland numera har både kall- och varmvattenanslutningar. På kontinenten är ju elen ännu dyrare och istället har man satsat på startfördröjning etc.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme