Etanol.nu https://www.etanol.nu/forum/ |
|
Andel värme i avgaser. https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=6&t=6427 |
Sida 2 av 2 |
Författare: | torbjorn [ tis 12-04-24 23:08 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Andel värme i avgaser. |
aryan skrev: Det låter mycket, kompressionsskillnaden borde väl också göra en ganska stor skillnad? Men kompressionsskillnaden äts till stor del upp av teoretiska skillnader mellan otto- och dieselprocesserna. I otto-fallet ska ju förbränningen teoretiskt ske ögonblickligen så att hela arbetstakten kan användas för expansion, medan i diesel-fallet sker förbränningen under en längre tid, bränslet sprutas ju in i samma takt som det brinner upp så att förbräningen sker under konstant tryck men ökande volym. Man kan ju notera att en del äldre dieselmotorer hade ett spjäll i insugningsröret (t ex många lastbilar på 50-talet med vakuumstyrd regulator till insprutningspumpen, samt Mercedes långt in på 80-talet). De fick åtminstone nästan lika stora pumpförluster som ottomotorer, och hade vä inte så lysande bränsleekonomi jämfört med andra dieslar. Anledningen till att vissa konstruktörer kostade på sig ett gasspjäll lär vara dels att minska risken att motorn rusar sönder om den suger i sig olja via vevhusventilationen, och dels att förbättra motorns möjligheter att hålla sig varm på vintern. En diesel som går med fullt öppet insug och stort luftöverskott blir ju mycket kraftigt kyld av den "onödiga" luft som passerar genom motorn. |
Författare: | svante [ ons 12-04-25 07:00 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Andel värme i avgaser. |
kompressionen i sig kräver lite energi iom att tryckökningen återanvänds i nästa takt. |
Författare: | karlmb [ ons 12-04-25 13:33 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Andel värme i avgaser. |
svante skrev: kompressionen i sig kräver lite energi iom att tryckökningen återanvänds i nästa takt. Men problemet är att det är en gas som komprimeras, vilken värms upp, och denna värme avges till motordelar och avgaser som kompressionsförluster. |
Författare: | Henrik Jansson [ ons 12-04-25 21:54 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Andel värme i avgaser. |
karlmb skrev: Henrik Jansson skrev: Tack för alla svar! Jag talade precis med en kille på chalmers, angående pyrolys och förgasning, när vi kom in på motorer, typ ottomotor, så menade han att man fick mycket lägre verkningsgrad på en gengasmotor än en bensinmotor, eftersom gengasen innehöll så lite energi per liter gas, och därför fick man en mindre volymexpansion av gasen vid själva förbränningen.. Kan det stämma? Han menade att verkningsgraden bara var runt 12% på ett gengasaggregat. Att ha stora gasvolymer i motorn tycker jag skulle öka verkningsgraden istället, eftersom du då inte stryper motorn..? Hmm ngn verkar blanda o ge gällande verkningsgrader.. 12% på aggregatet i omvandlingseffektivtet, eller 12% energieffektivitet på hela installationen inkl gengasaggregat..? Jag tycker också en liten energimängd som kan brinna med stort luftöverskott borde minimera såväk pumpförluster som avgas- och kylförluster. Liten energimängd ger liten volymexpansion ja, men i en given slagvolym så innebär ju detta i praktiken en längre expansionsfas, ett drömläge om man vill ha bra effektivitet. Det skulle vara för hela gengasapparaten inklusive motor. Jag tycker det låter väldigt lågt, eftersom själva gengasburken ska omvandla 80% av veden till gas, alltså att 80% av energiinnehållet i veden finns kvar i gasen. Jag tycker att motorn som går stationärt och kan köras på bästa möjliga varvtal osv borde ge mer än 25% verkningsgrad? Och så sammanlagt komma upp i en totalverkningsgrad som är mycket högre än 12%? |
Författare: | torbjorn [ ons 12-04-25 22:38 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Andel värme i avgaser. |
Pumpförlusterna blir som regel rätt stora i en gengasanläggning eftersom strömningsmotstånden i gasgenerator, filter mm oftast inte är direkt försumbara. En sak som kan dra ner motorns verkningsgrad är att gengasen brinner rätt långsamt, det ställer till med problem om man har en motor med stora cylindrar och försöker köra den på högt varvtal. En brant tändförställningskurva kanske kan hjälpa upp en del, men den löser inte hela problemet. Ur denna synpunkt är det önskvärt att gengasen innehåller så stor del brännbara ämnen som möjligt, och då i synnerhet metan och vätgas som bidrar till att öka förbränningshastigheten. Halten vattenånga bör hållas ner så långt det går, det är bra om man kan kyla gasen ner till nästan fryspunkten innan den punkt i anläggningen där kondensvattnet ska skiljas bort. Det är också bra om motorn har många små cylindrar med väl utformade förbränningsrum - hemimotorer, 4-ventilsteknik, dubbla tändstift mm gör nog betydligt större nytta på gengas än på andra bränslen! |
Författare: | karlmb [ tor 12-04-26 08:11 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Andel värme i avgaser. |
Citat: hemimotorer, 4-ventilsteknik, dubbla tändstift mm gör nog betydligt större nytta på gengas än på andra bränslen! Haha, det där är det nog inte många som funderat på!! |
Sida 2 av 2 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |