Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 09:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 11-10-08 11:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
Tveksamt, men om varje slutsteg matade sin egen trafo så har man ju glavanisk separation på sekundärsidan, vilket innebär att utgångarna på trafosarna kan parallellkopplas (förutsatt att sinusvågen från slutstegen ligger i fas).

Det är ju lite overkill att verkligen använda hifi-slutsteg för denna applikation, men när man snackar audio och DIY så pratar man om Bang&Olufsen IcePower, Tripath, och Hypex.
Tripath och Hypex är mera basic sitta-med-kretskort-och-lödkolv...


Aha, det är en helt ny värld med där försärkare. Om man har en trafo per slutsteg kan man parallell eller seriekoppla som man vill, fast jag skulle nog föredra en trafo för alla/allt.

Prius skrev:
Jag kan inte ha Priusen som batteribank nu då den står för långt från huset, så man får vänta tills man flyttar ut i förskingringen f'örst. Vinkraftverk på tomten blir ett problem om man bor inne i samhällen då masten blir för låg för att få ut något av vindkraftverket, passsar mer för hus utanför statsplanerat område


En mindre online UPS skulle du väl kunna ha i bilen? De väger inte så mkt.

Jag vet att vindenergin ökar med kvadrate av vindhastigheten. Jag mäter vinden nu 2 m ovanför hustaket och det är inte så illa som man skulle kunna tro. Vindkraftverket med 5 blad jag länkade till har ganska bra egenskaper vid låg vind men har inte så hög toppeffekt som lika stora turbiner har vid hård vind och är dessutom inte dyr så det skulle nog kunna löna sig trots att det inte är maximal vind om jag också skulle kunna hitta en prisvärd och bra mast till.

Nu verkar vi fått solcellsbidrag för 2kW solceller (tjohoo 14m^2 solceller dvs hela taket som inte täcks av solvärmefångare). Det blir en färdig nätinverter till dessa, så det blir iaf steg 1. Invertern kommer vara anpassad till solcellerna också 2 kW. Så om jag också skulle vilja använda invertern tlll vindenergi skulle jag behöva mellanlagra vindenergin i batterier om solen skiner samtidig som det blåser eller dumpa överskottet i värme, t ex acktanken, men troligtvis har jag överskott på värme då ändå pga vakuumrörs sol(värme)fångaren som är kopplat till den.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-10-08 11:52 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Dr. Mabuse skrev:
Tveksamt, men om varje slutsteg matade sin egen trafo så har man ju glavanisk separation på sekundärsidan, vilket innebär att utgångarna på trafosarna kan parallellkopplas (förutsatt att sinusvågen från slutstegen ligger i fas).

Det är ju lite overkill att verkligen använda hifi-slutsteg för denna applikation, men när man snackar audio och DIY så pratar man om Bang&Olufsen IcePower, Tripath, och Hypex.
Tripath och Hypex är mera basic sitta-med-kretskort-och-lödkolv...


Aha, det är en helt ny värld med där försärkare. Om man har en trafo per slutsteg kan man parallell eller seriekoppla som man vill, fast jag skulle nog föredra en trafo för alla/allt.

Prius skrev:
Jag kan inte ha Priusen som batteribank nu då den står för långt från huset, så man får vänta tills man flyttar ut i förskingringen f'örst. Vinkraftverk på tomten blir ett problem om man bor inne i samhällen då masten blir för låg för att få ut något av vindkraftverket, passsar mer för hus utanför statsplanerat område


En mindre online UPS skulle du väl kunna ha i bilen? De väger inte så mkt.

Jag vet att vindenergin ökar med kvadrate av vindhastigheten. Jag mäter vinden nu 2 m ovanför hustaket och det är inte så illa som man skulle kunna tro. Vindkraftverket med 5 blad jag länkade till har ganska bra egenskaper vid låg vind men har inte så hög toppeffekt som lika stora turbiner har vid hård vind och är dessutom inte dyr så det skulle nog kunna löna sig trots att det inte är maximal vind om jag också skulle kunna hitta en prisvärd och bra mast till.

Nu verkar vi fått solcellsbidrag för 2kW solceller (tjohoo 14m^2 solceller dvs hela taket som inte täcks av solvärmefångare). Det blir en färdig nätinverter till dessa, så det blir iaf steg 1. Invertern kommer vara anpassad till solcellerna också 2 kW. Så om jag också skulle vilja använda invertern tlll vindenergi skulle jag behöva mellanlagra vindenergin i batterier om solen skiner samtidig som det blåser eller dumpa överskottet i värme, t ex acktanken, men troligtvis har jag överskott på värme då ändå pga vakuumrörs sol(värme)fångaren som är kopplat till den.

/Aryan

Grattis för solcellsbidraget!
Där bilen står äger jag inte marken, då poängen med UPS var att mata in elenergin i mitt hus.
Med en spegel kan man få ut mycket mer energi ur sina solceller och täcker in en större variation i solhöjd för den som har fasta solpaneler.
http://www.geo-dome.co.uk/article.asp?u ... lar_mirror
Vindkraftverket som du hänvisar till är mycket likt det vindkraftverk som Solllentuna energi har uppsatt vid sitt kontor i Häggvik (Knista gård). Det syns från motorvägsafarten vid Häggvik på östra sidan av E4. Jag ringer på måndag och hör efter om det är ett sådant verk och drifterfarenheter.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-16 07:19 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
Nu verkar vi fått solcellsbidrag för 2kW solceller (tjohoo 14m^2
solceller dvs hela taket som inte täcks av solvärmefångare

När sökte du bidraget? jag sökte vid årsskiftet och har inte hört något ännu :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-17 08:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Oktober 2010, så det tog ett år att få besked!
/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011