Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 07:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Problem med kopplingsur.
InläggPostat: ons 12-03-21 21:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
För ett tag sedan installerade jag nedanstående mojäng från Clas Ohlson:

Bild

Den ena styr tändning och släckning av fasadbelysningen på framsidan och den andra på baksidan. Jag fick hjälp av er här på forumet när det bråkade med mig, men till slut visade det sig att jag hade kopplat från strömmen och glömt koppla på den igen. Hur som helst, nu funkar det inte på framsidan. Hur jag än trycker på den för att manuellt sätta på belysningen och återgår till autoläget händer inget. Batterierna i den är inte slut. När jag skruvade loss den satt fortfarande kablarna kvar som de skulle. Clas Ohlson tycks ha slutat sälja denna (men har kvar en variant som säljaren avrådde mig från att köpa till förmån för denna). Vad göra?

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-22 08:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det kanske finns en glassäkring i den som har "gått"?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-22 09:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Vad sitter det för slags batterier i den? Många sådana där kopplingsur har ett fastlött backupbatteri (1,2 V NiMH knappcell) som inte alltid håller så länge, underhållsladdströmmen är i högsta laget och ibland används batteriet även för att stabilisera matningsspänningen till elektroniken vid nätdrift. Om elektrolyten torkar ut så att laddspänningen ökar, så brukar man först märka det på att alla segment i displayen tänds (den visar bara 8:or), men om batteriet har tendens till kortslutning så spänningen sjunker så märks det först på att displayen blir blek och får dålig kontrast, senare blir displayen helt blank och timern slutar fungera.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-29 09:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Det sitter två AAA-batterier i den och de är friska. Fönstret visar inte åttor och visar inte siffrorna svagt. Kopplingsuret verkar okej, batterierna är okej och inga kablar har lossnat. Om en glassäkring har gått, var sitter den. Menar ni att det sitter en sådan i kopplingsuret? (Jag är som ni märker inte precis någon elektriker...)

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-29 10:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
En säkringshållare kan se ut så här:
Bild

Den sitter då inbyggd så det enda man ser är "locket" som ser ut som en skruvskalle. Det är en bajonetfattning så man vrider moturs ett 1/4 varv med en liten mejsel så kommer den ut själv. Och eftersom man inte vill ha den öppen och tillgänglig för barn och andra att pilla på, så kan den sitta i batteriutrymmet t.ex.

Detta är bara en hypotes från min sida. Jag vet inte exakt hur det kan vara i din timer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-23 22:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Jag har låtit fasadbelysningen vara släckt på framsidan då timern inte velat fungera där. Jag har hela tiden tyckt att batterierna verkat okej då siffrorna inte synts dåligt i fönstret. Härom dagen var dock siffrorna knappt synbara alls, men idag syntes de bra igen. Jag gjorde ändå slag i saken och bytte batterier och när det blev dags tändes minsann fasadbelysningen!

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011