I analogi till vv i tvättmaskinen (se
viewtopic.php?f=6&t=6836 ) har jag även nyggt en vv anslutining till diskmaskinen. Vår Bosch diskmasin har en dubbel extern vattenavslutare (aquastopp)
som skruvs direkt på kranen vilket gör att inloppslangen normalt är trycklös. Som tur är hade jag en sådan avslutare i reservs så det var enkelt att göra en Y koppling och via en timer och växlande relä låta diskmaskinen ta in varm vatten den första tiden av tvättprogrammet, jag behöver ju ingen temperaturreglering med termostaten som med tvättmaskinen.
När jag blev färdig med det uppäckte jag att vår maskin spolar disken de första 15 minuter med ouppvärmd vatten som sedan värms upp till 55° då öppnas även diskmedelsluckan. Kanske detta är ett knep av tillverkarna att få ner energiförbrukningen på papper, eftersom det kalla kranvatten då hinner värmas lite av omgivningstemperaturen innan värme-elementet slås på?
Men med varmvatten funkar det tyvärr bara sisådär när maskinen fylls med varm vatten på ca 60° eftersom det hinner kylas ned ganska mycket till omkring 30° innan det värmas upp igen till 55°.
Den totala energiförbrukningen sänks nu till 0,6-0,7kWh per disk från ca 1,5kWh inte alls en lika stor vinst som med tvättmaskinen så det är jag inte riktig nöjd med. Jag kanske borde koppla ur värme-elementet helt och hållet så länge man kan tvätta med varmvatten? Då slipper jag även den troligtvis ellösande och onnödiga varmtorkning av disken på slutet av programmet.
/Aryan