Tackar ödmjukast för all ideér och uppslag! Inte dåligt med kunskaper det finns bland folket här
Ja ghar inte gjort så mycket, dels har jag ingen ork med bilen och dels är jag ju faktiskt sjukskriven pga en fraktur på armbågen. Men det börjar ordna sig, ja med armen då inte med bilen
Jag har hittat några jordfel. Det verkar som Karlmb får rätt till slut, det har nog med lambda-sonden att göra ändå. Hur både Bilprovning och Verkstad inte kunde får nåt fel på avgasvärdena fattar jag bara inte, det är iaf fel på jordnivån som lamda-sonden har och som allt anant verkar ha. Det blev en jäkla skillnad när lambda fick bättre jord. Dock klantade jag mig och hade troligen ihjäl sonden, de behövs ju inte så mycket. Eller så var den paj redan innan.
Iallfall.... nu ligger strömmen genom EHA på närmare 0 mA vid tomgång. Det hörs att motorn inte går helt perfekt, jag är rätt säker på att det finns en tjuvluftsläcka nånstans, men biljäveln går ju iaf. Gasar man får man några mA genom EHA, fullgas ger ca 8 mA som vanligt. En sabla skillnad mot 10-12 mA som jag konstant hade förut.
Jag har en kylvätskesensor som jag funderat på att byta också. Hittade en leverantör som säljer dem för bråkdelen av vad de kostar annars, typ 400 spänn istället för det tiodubbla (Nascom
http://www.nascom.se/produkter2.php?Cat1=2&Cat2=8&Prod=285&Col=0). När jag får ork ska jag våldabort lamda-sonden, sist jag försökte få bort den gick det inte. Mer våld hade betytt trasig sond då, men nu verkar den ju ha dött/jag haft sönder den så nu kvittar det.
Men men... till det fina i kråksången hör att bilen är automat, så jag har kunnat köra den när högeramen varit trasig. Vanlig manuell var nästan omöjligt, iaf gick det inte mer än litegranna. Lastbil var inte ens att tänka på... Kan jag få förbrukningen till vettiga nivåer så är det ju kalas. Jag ska köra nån lite längre sväng i dagarna och se vad som händer, men jag är rätt säker på att det kommer funka rätt okej ändå.
Bilen går hyfsat. När strömmen genom EHA är 10-12 mA går bilen som ett skott, accar som en rallybil om man vill. Nu näsr strömmen är några mA under acc påminner den mer om en polares Audi 100. Jag kunde ju klippa strömmen till EHA helt tidigare, men då blev bilen ganska slö, hastigheten över 70 var lite svåra att uppnå. Nu går den mer som vanligt istället.
Citat:
(Gosse vilken känsla att få upp en 2.0 tons bil med 4-hjulsdrift i perfekt ställ, ngt ägaren inte trodde var möjligt. Man bara håller fullt och knycker till lite, lite med ratten så bryter den ut en liten och mkt lättkontrollerad sladd samtidigt som motorn ylar på 5000 rpm och det drar rejält...
4-matic är verkligen en seriös 4-hjulsdrift!)
Sladda med fyrhjulsdriven bil på isen är skojs