Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 00:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-23 19:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Lagade idag en MB 300-92 4-matic som konstant har dragit ca 1.9 l/mil ifs med med många kallstarter men ändå.
Jag fann att en klåpare varit framme och lyckats lossa mästkivan och dra fast den igen i fel läge så att den tar på ena kanten av mätkonan (luftens kona) så att mätarmen inte kunde gå tillbaka till sitt rätta viloläge!
Detta läge kännetecknas av att den sista biten när man släpper armen, så dämpas returrörelsen hydrauliskt ngt, vilket jag noterade att den inte gjorde på denna bil.
Detta betyder att lambda regleringen konstant tvingats reglera ner kraftigt på tomgång eftersom mängdmätaren konstant levererat för mkt bränsle vid låga luftflöden.
Troligen kan styrenheten inte reglera så enormt olinjärt utan resultatet blir en halvmesyr.
Ägaren noterade att bilen för första gången sedan han köpt den för 6 år sedan inte längre hade illaluktande avgaser (fortfarande på bensin men jag jobbar på det...)!
(De senaste bes så har han hankat sig igenom med mkt etanol i tanken vid bes-tillfället...)
Vid svalstart så startar motorn nu helt perfekt (aldrig så bra innan), och den går också mkt bättre när den blivit varm men kanske med ngn mer vibration, tror den behöver en tids körning för att adaptera ner i alla körfall, t.ex på D på automaten och tomgång. Kan krävas 10-20 minuter på mercedes...
Vid den obligatoriska provkörningen på isen på sjön vid Hindås...dagen till ära, så kunde konstateras att motorn gick helt perfekt på fullgas och nära fullgas.
(Gosse vilken känsla att få upp en 2.0 tons bil med 4-hjulsdrift i perfekt ställ, ngt ägaren inte trodde var möjligt. Man bara håller fullt och knycker till lite, lite med ratten så bryter den ut en liten och mkt lättkontrollerad sladd samtidigt som motorn ylar på 5000 rpm och det drar rejält...
4-matic är verkligen en seriös 4-hjulsdrift!)

Så kolla mätskivan....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-02-10 16:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Tackar ödmjukast för all ideér och uppslag! Inte dåligt med kunskaper det finns bland folket här :)

Ja ghar inte gjort så mycket, dels har jag ingen ork med bilen och dels är jag ju faktiskt sjukskriven pga en fraktur på armbågen. Men det börjar ordna sig, ja med armen då inte med bilen ;-)

Jag har hittat några jordfel. Det verkar som Karlmb får rätt till slut, det har nog med lambda-sonden att göra ändå. Hur både Bilprovning och Verkstad inte kunde får nåt fel på avgasvärdena fattar jag bara inte, det är iaf fel på jordnivån som lamda-sonden har och som allt anant verkar ha. Det blev en jäkla skillnad när lambda fick bättre jord. Dock klantade jag mig och hade troligen ihjäl sonden, de behövs ju inte så mycket. Eller så var den paj redan innan.

Iallfall.... nu ligger strömmen genom EHA på närmare 0 mA vid tomgång. Det hörs att motorn inte går helt perfekt, jag är rätt säker på att det finns en tjuvluftsläcka nånstans, men biljäveln går ju iaf. Gasar man får man några mA genom EHA, fullgas ger ca 8 mA som vanligt. En sabla skillnad mot 10-12 mA som jag konstant hade förut.

Jag har en kylvätskesensor som jag funderat på att byta också. Hittade en leverantör som säljer dem för bråkdelen av vad de kostar annars, typ 400 spänn istället för det tiodubbla (Nascom http://www.nascom.se/produkter2.php?Cat1=2&Cat2=8&Prod=285&Col=0). När jag får ork ska jag våldabort lamda-sonden, sist jag försökte få bort den gick det inte. Mer våld hade betytt trasig sond då, men nu verkar den ju ha dött/jag haft sönder den så nu kvittar det.

Men men... till det fina i kråksången hör att bilen är automat, så jag har kunnat köra den när högeramen varit trasig. Vanlig manuell var nästan omöjligt, iaf gick det inte mer än litegranna. Lastbil var inte ens att tänka på... Kan jag få förbrukningen till vettiga nivåer så är det ju kalas. Jag ska köra nån lite längre sväng i dagarna och se vad som händer, men jag är rätt säker på att det kommer funka rätt okej ändå.

Bilen går hyfsat. När strömmen genom EHA är 10-12 mA går bilen som ett skott, accar som en rallybil om man vill. Nu näsr strömmen är några mA under acc påminner den mer om en polares Audi 100. Jag kunde ju klippa strömmen till EHA helt tidigare, men då blev bilen ganska slö, hastigheten över 70 var lite svåra att uppnå. Nu går den mer som vanligt istället.


Citat:
(Gosse vilken känsla att få upp en 2.0 tons bil med 4-hjulsdrift i perfekt ställ, ngt ägaren inte trodde var möjligt. Man bara håller fullt och knycker till lite, lite med ratten så bryter den ut en liten och mkt lättkontrollerad sladd samtidigt som motorn ylar på 5000 rpm och det drar rejält...
4-matic är verkligen en seriös 4-hjulsdrift!)


Sladda med fyrhjulsdriven bil på isen är skojs :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011