Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-15 09:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Törstig Audi 100 2.3 88B
InläggPostat: fre 08-05-09 12:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
En Audi 100 2.3 88B (kat alltså) med automatlåda drar mycket bränsle. Närmare 1,8 liter milen verkar det som. Det är mindre skoj förstås. Första misstanken var lambdasonden, men vid en besiktning nyligen såg alla avgasvärden bra ut. Har mätt strömmen genom tryckreglerventilen (EHA) på bränslefördelaren. Enligt uppgift skall strömmen där för KE3-jetronic ligga på 0 mA och som mest +-10 mA. Den ligger konstant på 10 mA vid tomgång, vid drift högre. Ibland när man startar kan den lägga sig på noll, motorn hackar en hel del då och går inte på alla cylindrar eller på rätt tomgångsvarv, 400-600 v/min som mest. Efter en liten stund brukar strömmen gå upp till 10 mA igen och den går fint på tomgång. När man kör ligger strömmen på 10-12 mA. Gasar man gasen i botten ramlar strömmen ned till ca 8 mA, jag antar att det är det förprogrammerade läget när bilen inte lambdareglerar längre. När den är kall kan den vara svårstartad.

Teorin jag har är att det drar tjuvluft nånstans. Har plockat bort tomgångsstabiliceringsventilen och tittat på slangarna, de ser bra ut. Har försökt spreja med startgas lite här och var, det verkar som om der drar tjuvluft runt en spridare, men är osäker. Jag har tänkt att riva såpass att jag kommer åt spridarna så jag kan titta på tätningar iaf. Motorvarningslampan brukar kunna tändas efter att man kört en stund, gasar man till slocknar den.

Tips? Finns det nåt diagonstikuttag för KE3-jet så man kan läsa felkoder? Har sökt info men ej hittat nåt konklusivt. Nordicaudi.com hade en del, men de verkar ligga nere stundtals (eller så har BBB problem igen).


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-09 12:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
KE3 på en VAG-bil av den årsmodellen har förmodligen ett testuttag för att få fram blinkfelkoder, på precis samma sätt som på bilar med t ex Mono-jetronic eller Ecotronic.
Vanligtvis en vit/röd kabel med gult flatstiftskontakthus i änden som hänger lös någonstans i motorrummet. Eventuellt kan det vara ett större kontakthus med tre kablar anslutna, i så fall är de övriga +12V och jord.
Om bilen har motorelektronikvarningslampa behöver man bara ansluta en återfjädrande strömbrytare mellan testuttaget och jord. Om den inte har motorelektronikvarningslampa behövs det också en LED i serie med 1 kohm motstånd från testuttaget till +12V.

En annan lösning som jag har sett på någon Audi var att testuttaget var framdraget till en tom säkringshållare vid bränslepumprelät. Där aktiverade man felkodsavläsningen genom att sätta i en säkring ett par sekunder, ta bort den, och sedan räkna blinkningar på motorelektronikvarningslampan.

Ett mycket vanligt fel som kan leda till hög bränsleförbrukning är motortempgivaren. Dels kan det bli glapp i den, mycket lömskt eftersom den verkar vara i ordning när man mäter på den med motorn avstängd men sedan blir resistansen högre när den utsätts för motorns vibrationer. Och dels kan den bete sig som en "frisk" tempgivare i serie med ett motstånd, då får vi ju samma resultat som om man skulle köra med kallstartmotstånd ständigt inkopplat.

Felkoderna brukar vara 4-ställiga, dvs varje felkod består av fyra grupper av vardera en till fyra blinkningar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 19:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Tack Torbjörn för att du tar dig tid att svara. Nästa vecka ska jag efter att jag försäkrat mig om att det inte är nån tjuvluft nånstans kolla sensorer. Det finns en fet på undersidan av inloppet till övre kylarslangen.
Syns som sensor A på första bilden här:

http://www.audi200.se/teknik/givare.htm

ECC finnes, verkar vara därför det finns fyrpolig givare där.

Bilen har motorelektronikvarningslampa och det finns ett säkringsutag på ovansidan av bränslepumprelät. Det ska också tittas på nästa vecka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 19:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Den hutlösa förbrukningen, är det på fossilsoppa eller etanol? På etanol är det kanske inte ens helt konstigt med en stor bil och automat om man gasar på lite.

En grej jag tänkte på är om kanske termostaten inte slutar och alltså motorn aldrig blir helt varm.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-22 21:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Eftersom spännigen till EHA inte varierar så lambdareglerarn den uppenbarligen inte.
Sonden?
Mät på den också.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 05:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
aryan skrev:
Den hutlösa förbrukningen, är det på fossilsoppa eller etanol? På etanol är det kanske inte ens helt konstigt med en stor bil och automat om man gasar på lite.


Bensin. Det gick utan större problem tanka E85, det var lite förvånande nämligen.

aryan skrev:
En grej jag tänkte på är om kanske termostaten inte slutar och alltså motorn aldrig blir helt varm.

/Aryan


Det är nåt jag tänker kolla. Hade tänkt byta termostat till vintervarianten i vilket fall.

karlmb skrev:
Eftersom spännigen till EHA inte varierar så lambdareglerarn den uppenbarligen inte.


Strömmen (doh) varierar faktiskt litegranna, en 2-3 mA kanske. Den håller sig på 9-10 upp till 50-70, sen går den upp till runt 11-12. Avgasvärdena såg bra ut på besiktningen. Jag ska mäta sonden, bättre att vara säker.


Senast redigerad av widmark fre 08-05-23 12:56, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 12:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Spänningen varierar faktiskt litegranna, en 2-3 mA kanske.


Med vilken frekvens?
Kanske har den blivit sämre sen besiktningen, efter etanolkonvertering så blir ofta sonden trött om den är gammal redan innan.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 12:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Inte särskilt stor frekvens, det rör sig lite men för det mesta ligger den rätt stilla. Det mest talande för att nåt är galet är väl att strömmen sjunker märkbart om man trampar gasen i botten. Är lambdasonden det minsta konstig byter jag den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-05-23 13:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
widmark skrev:
Inte särskilt stor frekvens, det rör sig lite men för det mesta ligger den rätt stilla. Det mest talande för att nåt är galet är väl att strömmen sjunker märkbart om man trampar gasen i botten. Är lambdasonden det minsta konstig byter jag den.


Så skall det inte vara, troligen sonden.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-08 12:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Fick inte loss sonden häromdan när jag försökte få bort den, satt som f-n. Ska testa med att varmköra ordentligt och kyla och se hur det går. Ett aber är att det är hart omöjligt att se vart kablarna ifrån sonden tar vägen. Det ska vara en kontakt på torpedväggen, men kablaget försvinner upp på ovansidan av automatlådan utan att man kan se var den tar vägen. Kan inte se kabeln inifrån motorrummet heller.

Har sprejat med startgas runt injektorerna och på vissa ställen är det tydligt att tomgången går upp. Kan ju vara nån packning som är ledsen där. Verkar vara ett styvt jobb att kommaåt injektorerna, men måste man så måste man.

Ingen framgång med letandet efter felkoder. Ska sätta en säkring i uttaget på bränslepumpsrelät och se om det blir några blinkningar, har dock ej hittat något om vad de kan betyda.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-08 15:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Har lyckats få fram en felkod nu iaf. Man skulle tydligen sätta en säkring i uttaget på ovansidan av bränslepumpsrelät som jag misstänkte. Även om det verkar mest gälla för turbomotorer så gäller det tydligen också för automatare med ecc.

2312 blir koden och enligt http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/100ecuf.html#faultc är det:

Citat:
2312 Coolant sensor Open or short circuit, Defective sensor or wiring Symptom: Cold starting difficulties at low temperatures, Poor idle and acceleration during warm up


Låter inte helt obekant. Dock tror jag att det antingen tjuvluftar en hel del nånstan eller också att lamdasonden inte är riktigt som den ska. Nästa steg är att försöka mätaupp sonden samt att byta den där kylvätskesensorn. Ska byta termostat i samma veva.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-06-08 20:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Du kan också prova att koppla in ett 270 ohms motstånd i stället för kylvattentempgivaren, det kommer styrdonet att uppfatta som ständigt varm motor. Om jag minns rätt så kan 5-cylindriga VAG-motorer ha en givare som visserligen elektriskt sett är identisk med de flesta andra Bosch-givare, men den har annan gänga. M12x1 i stället för M12x1,25 eller något sådant.

Men de andra felen låter inte alls otroliga de heller, på en så pass gammal bil kan det ju mycket väl vara flera saker som börjar bli halvdåliga på en gång.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-10 19:51 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Tack för alla tips!

torbjorn skrev:
Du kan också prova att koppla in ett 270 ohms motstånd i stället för kylvattentempgivaren, det kommer styrdonet att uppfatta som ständigt varm motor.


Testade det, fick ständigt lysande motrovarningslampa, men annars var allt som tidigare (samma felkod). Mätte på givaren som sitter på ovansidan av den anslutning på motorn där övre kylarslangen sitter på vänster sida. Kall motor så var der några kilo ohm, varm motor blev det ca 400 ohm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-01-09 15:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Bilen är hopplös. Jag har bytt alla tätningar till spridare mm, det drar 17 ingen tjuvluft nu nånstans. Har bytt kylvätskesensor, även om det inte verkade var nåt fel på den gamla. Har mätt lambdasonden, den fungerar som den ska och bekräftar de helt okej lambda-värdena jag fick vid besiktning. Termostaten bytt till en vintervariant, motorn blir varm fort.

Bilen går bra. Dock drar den över 1,5 liter per mil, uppå 2 liter milen på BF95. Helt hopplöst. Vart #¤%"! tar all soppa vägen? Snart blir det skroten nästa med eländet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011