Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-15 05:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 09-11-06 18:33 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Hur kommer det sig att dieselmotorn som kör med överskott av luft inte blir överhettad?

En bensinmotor som körs med kraftigt luftöverskott blir ju snabbt överhettad då bensinen har en kylande effekt. Blir inte diesel lika varmt vid förbränningen?

_________________
740GL 3mm planad, flexitune, H-kam
Puch Maxi etanolkonverterad


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-06 18:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vid kraftigt magerkörning blir inte heller bensinmotorn överhettad.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 09-11-06 18:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1245
Ort: Nyköping
equiv skrev:
Hur kommer det sig att dieselmotorn som kör med överskott av luft inte blir överhettad?

En bensinmotor som körs med kraftigt luftöverskott blir ju snabbt överhettad då bensinen har en kylande effekt. Blir inte diesel lika varmt vid förbränningen?

En bensin/Ottomotor som körs med luftöverskott blir inte överhettad. Den utvecklade värmen är ju faktiskt mindre än om tillräcklig/stökiometrisk mängd bensin skulle finnas till den tillgängliga luften. Det som kan upplevas som "överhettning" är att flamhastigheten sjunker så mycket vid mager blandning att det inte brunnit färdigt tidigt nog före avgasventilerna öppnas, de kan då överhettas och ställa till problem.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-06 19:00 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Jaha okej, så det är alltså inte annat än avgasventilerna som blir brända vid magerkörning. Om man då får upp farten på förbränningen skulle det då vara möjligt att köra magert?

_________________
740GL 3mm planad, flexitune, H-kam
Puch Maxi etanolkonverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-11-06 19:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här http://en.wikipedia.org/wiki/Lean_burn står en del om detta.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011