Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-05-16 02:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 09-11-08 18:44 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Hallå,

Jag var lite osäker på i vilken del av forumet jag skulle posta denna tråd, men skulle vilja starta lite diskussion kring ämnet då jag vet att det finns många i forumet som är duktiga på förbränningsteknik.

Inte säker på huruvida någon här inne mappat dieselmotorer, men hur skulle ni justera in inställningana för att spara bränsle? Att snåla blandningen för att få ner bränsleåtgång eller att feta blandning för att få ner AFR värdet - mot stoichomatic value, vilket ligger klart lägre/fetare än standard mappnig. Går man fetare får man ju tampas med risk för rök (PM) och går man snålare finns det ju risk att NOx stiger.

Ös på med lite tankar och ideér!

Mvh//A

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-08 19:21 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Dieselmotorerna är ju mappade så att de ska ge bra avgasvärden och effektivitet för det bränsle som de är avsedda för, diesel. Att hålla på att fiffla med värdena för att ge bättre förbrukning är med mycket stor sannolikhet detsamma som att öka NOx eller sot som du själv skrivit. Har du inte ändrat förutsättning/bytt bränsle (t.ex. RME) förstör du nog bara vår kära luft. Det finns troligtvis en vettig anledning till att värdena är som de är.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-08 19:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1245
Ort: Nyköping
Jag har svårt att tro att man skulle kunna göra en dieselmotor särskilt mycket effektivare (mindre förbrukning) än vad fabrikanten redan gjort. Bränslets sammansättning är ju välkänt och likadant i båda fallen.

En bensin- Ottomotor som skall drivas med ett annat bränsle, t ex E85, än den var tänkt för ger helt andra möjligheter att förbättra genom de egenskaper bränslet erbjuder.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-08 20:04 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det går att få ned förbrukningen en del men sedan luktar det salpetersyra bakom taxibilarna också...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-08 20:05 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
däremot ska man väl likt etanol kunna få ner förbrukningssiffrorna mha förvörmning av bränslet.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-08 20:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I en dieselmotor är ju luftmängden oreglerad och man reglerar effekten genom att ändra bränslemängden. Blandningen är alltid synnerligen mager, man har lambdavärden långt över 1 hela tiden - även då motorn ryker svart.
Så det är meningslöst att tala om att "mappa" en dieselmotor genom att ändra bränslemängden.

När en dieselmotor ryker - och det inte beror på något direkt fel - så beror det på att det sprutas in mer bränsle än vad luften räcker till för att förbränna rökfritt. På turbodieslar kan sådant orsakas av att den funktion som ska hålla ner maxbränslemängden beroende på laddtryck (alternativt luftflöde in i motorn, om det finns en luftmängdmätare) inte beter sig som den ska.

Det man möjligen kan göra för att förbättra verkningsgraden och/eller minska NOx-utsläppen är att variera insprutningsförställningsvinkeln och dess beroende av varvtal och belastning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-08 22:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Man kan få bättre förbränning om man blandar i motorgas eller butanol med diesel/luft blandningen. Det finns även etanol diesel blandningar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 09:41 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Om man till och med går så långt att man kan tänkas laborera med att sänka effekt (= sänka bränsle in vid olika varvtal) men att man fortfarande kan förflytta sig mellan A - B eller vad nu fordonets uppgift må vara, så bör man ju kunna skapa en billigare motor.

Förvärmning osv fungerar bevisligen men kan va lite meck att hålla på med.

Mvh//A

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 11:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Att sänka effekten på en dieselmotor genom att minska bränslemängden är ju detsamma som att gasa mindre. Så det är egentligen inte en sak för motorstyrsystemet utan en sak för förarens omdöme.

Beträffande att blanda i brännbara gaser i insugsluften (butanol, motorgas, gengas osv) till en dieselmotor så är det inte så lämpligt. Det brukar medföra kraftiga "dieselknackningar" och höga avgasutsläpp av alla slag (NOx, HC, CO). Detta för att även om nu den dieselolja som levereras via spridarna brinner upp bara allteftersom den sprutas in, dvs att förbränningen sker med ungefär konstant tryck allteftersom kolven rör sig nedåt under förbränningstakten, så kommer ju hela den brännbara gasblandning som följer med insugningsluften att explodera på en gång när dieselförbränningen har börjat. Och i och med detta så är det underskott på fritt syre i förbränningsrummet när det sista av den insprutade dieseloljan ska förbrännas. Alltså: början av förbränningen ger ett högt maximitryck, som medför knackningar och NOx-utsläpp. Slutet av förbränningen kan ske med syreunderskott vilket ger HC, CO och partikelutsläpp. Gasblandningen förbränns egentligen enligt ottoprocessen snarare än enligt dieselprocessen.

Man har laborerat (t ex på SMP i Umeå och på något universitet i Indien) med att köra dieselmotorer på gengas med den här metoden, då bygger man om insprutningspumpen så att den bara levererar tillräckligt med bränsle för att tända gasblandningen. Det går förvisso att köra en sug-dieselmotor på det sättet om man inte alls bryr sig om avgasutsläppen, men med en överladdad motor går det inte att bemästra knackningarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 13:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Googlade lite på lpg eller butanol + diesel så fick jag fram en del undersökningar dår man påstår att förbränningen blir mera fullständig (mindre sot) med blandningar och verkningsgrade förbättras. NOx lär också kunna sänkas ed LPG, men jag förmodare att man då får bättre resulltat med butanol eller etanol som temperatursänkare än motorgas.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 13:14 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
torbjorn skrev:
Att sänka effekten på en dieselmotor genom att minska bränslemängden är ju detsamma som att gasa mindre. Så det är egentligen inte en sak för motorstyrsystemet utan en sak för förarens omdöme.


Jo, det är förvisso sant. Men om vi leker med tanken att kunden är ett åkeri med x antal bilar och x antal chufförer, vilka man inte har någon direkt kontroll över, så går mina funderingar lite den banan att man kan minska möjligt moment och påtvinga chaufförer att köra mer ekonomiskt. Att alltså skapa en mappning som inte går att köra lika oekonomiskt på som tidigare, om man antar att chaufförerna inte blir galna och med flit ligger på helt fel växlar osv då såklart. :)

Mvh//A

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 13:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Fekzen skrev:
torbjorn skrev:
Att sänka effekten på en dieselmotor genom att minska bränslemängden är ju detsamma som att gasa mindre. Så det är egentligen inte en sak för motorstyrsystemet utan en sak för förarens omdöme.


Jo, det är förvisso sant. Men om vi leker med tanken att kunden är ett åkeri med x antal bilar och x antal chufförer, vilka man inte har någon direkt kontroll över, så går mina funderingar lite den banan att man kan minska möjligt moment och påtvinga chaufförer att köra mer ekonomiskt. Att alltså skapa en mappning som inte går att köra lika oekonomiskt på som tidigare, om man antar att chaufförerna inte blir galna och med flit ligger på helt fel växlar osv då såklart. :)

Mvh//A


Jo, det är förstås en god idé (jag tänkte faktiskt mest på privatpersoner som själva äger den bil de kör). T ex kan man ju minska maxbränslemängden kraftigt mot högre varvtal så att det inte lönar sig att växla ner, på det sättet kan man få folk att hellre köra med lågt varvtal på högsta växeln och slippa en massa onödiga friktionsförluster. En annan fördel ur åkeriets synpunkt är att om man minskar maxbränslemängderna generellt och lägger sig längre från sotbildningsgränsen, så håller sig motoroljan renare och då kanske man vågar öka på serviceintervallen också.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 13:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
Googlade lite på lpg eller butanol + diesel så fick jag fram en del undersökningar dår man påstår att förbränningen blir mera fullständig (mindre sot) med blandningar och verkningsgrade förbättras. NOx lär också kunna sänkas ed LPG, men jag förmodare att man då får bättre resulltat med butanol eller etanol som temperatursänkare än motorgas.

/Aryan


Förmodligen blir resultatet ännu bättre, åtminstone vad gäller NOx, om man tillför någonting icke brännbart som utfyllnad - t ex återcirkulerade avgaser. Och det görs ju redan i de flesta moderna dieslar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-11-09 13:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
aryan skrev:
Googlade lite på lpg eller butanol + diesel så fick jag fram en del undersökningar dår man påstår att förbränningen blir mera fullständig (mindre sot) med blandningar och verkningsgrade förbättras. NOx lär också kunna sänkas ed LPG, men jag förmodare att man då får bättre resulltat med butanol eller etanol som temperatursänkare än motorgas.

/Aryan


Förmodligen blir resultatet ännu bättre, åtminstone vad gäller NOx, om man tillför någonting icke brännbart som utfyllnad - t ex återcirkulerade avgaser. Och det görs ju redan i de flesta moderna dieslar.


Återcirkulerade avgaser sänker väl NOx haltera men de kanske inte förbättrar förbränningen?

Som jag fattar det är ett problem att en del diesel inte brinner fullständigt (därav sotet) eller för sent. Tillsätter man då en gas eller ett bränsle som brinner bättre/snabbare kan man ju uppnå den gynnsamma effekten att max tryck inträffer då den ger mest vid på vevaxeln.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-02 15:04 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 12:59
Inlägg: 76
Ort: Skåne
Kanske kan man ta H2O till hjälp? Vatteninsprutning av överladdade dieslar med höga effekter förekommer ju. Att öka massan/volymen på avgaserna ger ju möjlighet att bygga upp laddtryck redan på lägre varvtal.
Kanske kan den högre effekten på lägre varv (pga mindre "pump"- och friktionsförluster) vara till nytta?

Motorn blir dessutom renare inuti, vilket borde minska risken för knackningar ytterligare.

Sen förekommer det ju en del både äldre och nyare dieselmotorer med olika typer av "gasspjäll" i insuget.

/Alexander


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011