Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-15 13:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 09-11-22 12:53 
Offline

Blev medlem: sön 09-11-22 12:48
Inlägg: 2
Har ett lite projekt på gång med en B230F LH 2.4 där jag skulle behöva ställa mer förtändning än de 3 graderna man kan få genom att jorda pinne 18 och 19 i EZK boxen. Kan jag bara plocka fördelaren från en äldre B230F eller en B230E, där hallgivaren/impulsgivaren sitter i Fördelaren och montera i min motor?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-22 15:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En bättre lösning är väl att leta på ett EZ-K -styrdon där programvaran ligger i separat eprom (alltså inte i maskprogrammerad microcontroller) och ändra tändförställningstabellerna där så de blir som du vill ha dem.
Styrdon för EZ116K med separat eprom hittar man framför allt på de allra första Volvo med LH 2.4 (bilar av årsmodell 88B) samt på "udda" motorutföranden.

Om du ska gå över till en fördelare med hallgivare så måste du samtidigt gå över till ett EZ-K -styrdon av äldre typ (från Volvo 740 med B230E, K eller F, den senare med LH 2.2). Det bör också gå att använda ett EZ-K -styrdon från Saab med LH 2.4, om man bara bygger om knacksensorfiltret så det får samma egenskaper som på Volvostyrdonen.
Tänk på att belastningssignalen till EZ-K -styrdonet tas fram på olika sätt. På bilar med LH 2.2 är det en elektrisk signal från LH-styrdonet på precis samma sätt som LH 2.4, men på bilar med förgasare eller K-jetronic sitter en tryckgivare inbyggd i styrdonet, och den är ansluten till insugningsrörets undertryck.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-22 16:27 
Offline

Blev medlem: sön 09-11-22 12:48
Inlägg: 2
Så jag skulle kunna ta EZ-K boxen från en B230F motor med LH 2.2 och slänga på min F motor utan att byta Styrdon?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-22 21:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
campar skrev:
Så jag skulle kunna ta EZ-K boxen från en B230F motor med LH 2.2 och slänga på min F motor utan att byta Styrdon?


Ja, men det blir nog en del jobb med att koppla om i kabelstammen eftersom det skiljer en del i vilken pinne som används till vad på de olika EZ-K-styrdonen. Kanske enklast att ta vänstra motorrumskabelstammen från en Volvo 740 med LH 2.2 och den äldre typen av EZ-K, och skära upp den för att plocka ut allt tändningsrelaterat kablage ur den.

Jag är osäker på vilken väg belastningssignalen går från LH till EZ-K, om den går via en kabelstamsskarv ute i motorrummet eller om den går där höger och vänster kabelstam möts vid säkringsdosan.
Jag har båda kabelstammarna från en 740 med LH 2.2 och dessutom vänster kabelstam från en med B230E och K-jetronic, om man vill gå till botten med saken. En kompis tror jag har en höger kabelstam från en 740 med LH 2.4 liggande också.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011