Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-15 22:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 09-12-25 12:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Måste man ha ett batteri i toppskick för att alla diverse signaler i en mordern bil ska bli rätt?
Kanske är detta ett specifikt problem för C5 som har en strömkrävande hydralpump som går titt som tätt.
När man kör märker man hur display och strålkastarna sjunker i styrka hastigt.

Problemet är att bilen larmar för ESP-systemet och även det generella "Depollution System Faulty", läser jag av felkoder tycker inte att man blir mycket klokare heller. De säger nåt om att det är felaktiga signaler mellen bilens datorer, m.m.
Larmen sätts oftast efter start, och när man står still vid korsning eller dylikt. Men försvinner själv under dagen om man kör några ggr med bilen.

Enligt andra med liknande problem kan det bli bra med ett batteribyte , att byta batteriets kabelskor eller bättra jordningspunkter.

Vad är normal livslängd på ett bilbatteri?
Känns lite onödigt att behöva byta ett som är 4 år, bilen startar utan problem trots korta körningar och -17 grader.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-25 12:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
kolla annars över så att att alla jordpunkter är OK
batteriet används i princip bara vid själva starten och som byffert

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-25 19:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag vet av en Audi A3 där originalbatteriet byttes då bilen var ca 3 år gammal, det "tvärdog" och blev i stort sett oanvändbart inom loppet av några dagar. Efter batteribytet har den haft en del egenheter för sig med att t ex ABS-, airbag- och andra varningslampor ofta lyser efter start, om man med rullande bil slår av tändningen några sekunder och sedan rullstartar så försvinner felindikeringarna. Risken för att varningslamporna ska tändas är också mindre om man väntar ett par sekunder mellan tändningstillslag och start än om man vrider nyckeln hela vägen på en gång.
Jag själv tittat till anslutningar och jordpunkter vid batteriet några gånger och tyckt att allt ser bra ut och verkar väl åtdraget, dock är det mycket möjligt att det är halvdålig kontakt där någonstans i och med att saker verkar fungera bättre någon vecka sedan man har varit där och rotat och ryckt i kablarna.

Man kan räkna med att dagens bilbatterier normalt klarar sig mellan 3 och 8 år om de inte direkt har utsatts för vanvård (t ex om batteriet har blivit stående urladdat någon gång eller skadats av t ex snabbladdning eller trasig laddningsregulator). På bilar där batteriet sitter så till att ena kortänden utsätts för strålningsvärme från motorn, så märker man att den cell som är längst ut i den änden ofta havererar på något sätt fastän resten av batteriet är bra.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-25 21:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 597
Ort: Lyckeby Blekinge
mät annars spänningen över batteriet just vid startögonblicket
mellan + och - pol
samt +pol och chassie

även åsså - pol och chassie för evt. spänningsfall

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-26 11:53 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jag har mätt polspänningen, även försökt mäta spänningsfall.
Batteriet gick strax under 12 V efter några minuter med halv+helljus påslaget då provade jag även att köra hydralpumpen genom att höja bakändan men tyckte inte det påverkade spänningen farlig mycket.
Men kanske pumpen drar mer ström när den jobbar med att höja hela bilen. (Går ej att köra så utan starta bilen.)
Spänningsfall från plus till elboxen var nästan obefintligt, från minus till en jordpunkt i chassit var väl nån tiondels volt om jag minns rätt, detta samtidigt som jag körde hydralpump med alla lysen på.

Har ej provmätt samtidigt som jag startar bilen, kanske ska testa det också. Vad är normalt spänningsfall när startmotorn går?

Har iaf nu fått en CTek i julklapp, så batteriet har fått stå och laddat fullt över natten, den ska ju också avsulfatera plattorna... så kanske det blir bättre :)

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-12-26 18:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Just i ögonblicket då startmotorn slår till kan spänningen sjunka ner till kanske 6 V och medan startmotorn går kan man vänta sig 10-11 V. Men det är för snabba och ostabila förlopp för att det ska vara någon mening att försöka mäta med en digitalmultimeter, det är bättre att använda oscilloskop om man har möjlighet till det.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011